trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Beginnen op een 'slechte' trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginnen op een 'slechte' trompet
BerichtGeplaatst: 10 apr 2004 10:02 

Hallo beste mensen,
naar aanleiding van een reactie op de topic 'Vragen van een beginner' en naar al eerdere reactie op een topic een hele tijd terug heb ik een vraagje..'

In de bovengenoemde topic 'Vragen van een beginner', zegt tommy dat wie op een slechte trompet uit de voeten kan kan dat op een goede trompet zeker. Nou vroeg ik me, als volslagen leek op dit gebied, of dat echt zo is. De reden waarom ik me dit afrvraag is omdat Emile in een eerdere topic zegt dat het gevaarlijk kan zijn om op een slechte trompet te beginnen, zoals een Amati (waar het ook over ging)http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=948&highlight=amati. Aangezien ik zelf op een (geleende) Amati TR-213 speel, maak ik me soms eerlijk gezegd wel zorgen of ik het straks niet verkeerd aanleer...

Kream

p.s: Emile, je zegt ook, in dezelfde post, dat het een vereiste is voor zelfs het goedkoopste trompet een ring op de derde ventielpomp moet zitten. Is dat echt zo, want dat heeft die van mij niet 8O :!:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2004 10:14 
Moderator

dat lijkt mij niet helemaal waar, je techniek is niet geheel afhankelijk van je trompet, de basis is toch je lucht, en embouchure, je trompet helpt je daar in meer of mindere mate bij.
echt slechte Bes trompetten worden ook niet meer gemaakt denk ik, zelfs een goedkope amati is als beginners trompet goe bruikbaar, maar je moet er wel van uit gaan dat als je gevorderder raakt, je uit zult moeten zien naar iets dat bij je groei past..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2004 13:20 

Dat van die ring is niet geheel waar, er hoeft op een goede trompet geen ring op de derde pomp te zitten, maar het is bij de meeste trompetten wel zo, omdat de lage Cis en D vaak te hoog zijn.
Met die ring kun je de pomp uit schuiven, waardoor de toeter langer wordt, en de toon dus lager (corrigeren van valse noten dus).
Bij een Amati zoals jij hebt, lijkt me zo'n ring zeker geen overbodige luxe, want, ga maar na, een goedkopere trompet, dus wordt er in de fabriek minder aandacht aan besteed.
Hierdoor is het instrument van zichzelf valser dan een duurdere toeter.
Daarom zou er juist op de goedkopere toeters een ring moeten zitten (en een ring/zadel op de eerste pomp) juist omdat die van zichzelf valser zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2004 17:46 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Ook bij een duurdere trompet moet je je Cis en D corrigeren met je derde pomp. Dat komt nou eenmaal doordat die pomp eigenlijk net iets te kort is om die noten zuiver te laten klinken. Maar zou je deze pomp standaard langer maken kom je met de andere noten met het derde ventiel in de problemen! (even heel kort samengevat dan).

Met andere woorden: zo'n ring op je derde-ventiel-pomp is wel degelijk een must! 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2004 21:20 

Ik bedoel dus te zeggen dat het bij een goedkopere trompet NOODZAKELIJKER is dan bij een duurdere, want de stemming is minder bij goedkopere trompetten (in het algemeen dan)
Dat wil niet zeggen dat die ring bij een duurdere trompet overbodig is, integendeel!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2004 12:10 

De derde ventielbuis is niet te kort voor en Cis of een D. Het probleem ligt bij de trompettist:
het is duidelijk dat wanneer je een Cis of D speelt je eigenlijk op de langste trompet speelt, die mogelijk is (2 of 3 ventielbuizen, leg maar es achterelkaar dat is nogal een eind). Je moet dan dus meer volume vullen, en meer blazen om je embouchure op dat moment vast te houden. Vaak wordt er niet extra geblazen, dus heeft het embouchure een te lage spanning om de bewuste Cis of D te dragen, waardoor het mondstuk naar je toe komt en het gaatje dichtdrukt: en voilà de toon wordt te hoog.
Meer blazen houdt dus het mondstuk van je af en dan is het heel goed mogelijk om zonder kunstmatig verlengen van de buis een zuivere cis of d te spelen.

en daarmee is t niet NOODZAKELIJK om een ring of zadel op je 1e of 3e ventielbuis te hebben.

Profiel  

Berichttitel: lage cis
BerichtGeplaatst: 12 apr 2004 18:05 

Hallo allemaal

Even iets rechtzetten: de trompet is met ventielcombinatie 1-3 en 1-2-3 wel degelijk te kort. Dat is heel simpel natuurkundig te verklaren (op verzoek wil ik dat best proberen). Het is wel zo dat het probleem niet bij alle trompetten even groot is. Zonder je derde pomp te verlengen een zuivere cis spelen is mogelijk, maar dan speel je dus niet in het tooncentrum van je instrument. Met buisverlenging zal de toon beter zijn (of minder slecht).

Groeten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2004 15:30 

het kan natuurlijk ook zijn dat de te hoge cis of d buiten het tooncentrum van de trompet ligt......

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur