Beste mede blazers,
Ik denk dat de meeste van jullie me nog nooit lijfelijk hebben mogen aanschouwen, maar ik kan jullie vertellen dat ik maar een klein kereltje ben. Met mijn 1.70 lang en 58 kilo zwaar beschik ik dan ook zeker niet over een grote longinhoud. Ik denk dat het met een paar liter wel gedaan is. Verder ben ik ook niet een pro die iedere dag vele uren speelt. Misschien hoogtens een fanatieke amateur. Maar dan vaak een fanatisicme dat meer gaat zitten in veel en mooie optredens dan in vele uren per dag studeren
Muziek gaat wat mij betreft altijd om de juiste mix tussen (technische en muzikale)kwaliteit en plezier vind ik altijd...
maar goed...
Ik heb de laatste 4 jaar gespeeld op een ML bore Bach(300 serie), met een standaard Bell erop. Ik ben nu voor het eerst na wat proefspel alweer een poosje over gestapt op een Selmer Paris, Large bore, en grote bell. En wat een enorm verschil! Ik kan zo heel erg veel beter mijn lucht kwijt, heb een zo heel erg veel vollere klank in de hoogte, en blaas mijn pedaalnoten er ook veel makkelijker uit. Ik heb ook voor mijn gevoel veel meer controle over mijn gehele klank, ik kan er meer mee. Sowieso blaas ik er luider mee, maar ook wanneer ik erg zachtjes blaas voelt dat heel erg goed. Om bij hele pianissiomo stukjes een mooie toon te blazen kost wel vrij veel lucht, en wat meer inspanning dan bij mijn Bach ML bore, maar ik heb ook wel weer meer controle over mijn toon... Het klinkt dan wel weer voller en warmer.
Ik speel zelf momenteel vooral jazz en lichte muziek, misschien dat ik daardoor mijn instrument daardoor anders gebruik dan de klassieke trompetist...? Aan de andere kant lukken de arban-etudes ook nog prima..

.
Kom ik als laatste (natuurlijk) (weer) terug bij het verhaal dat alles persoonlijk is, maar voor mij is de keuze duidelijk, ik ervaar geen van de nadelen vaak beschreven bij een grotere boring.