Héél weinig!
De Messe was ten opzichte van de vorige keer dat ik er was gekrompen tot minder dan een kwart. Ter illustratie: toets- én blaasinstrumenten waren in één hal ondergebracht, gescheiden door een gordijn. Yamaha had alleen een netwerkcentrum voor dealers, er hingen 4 trompetten en er stonden wat piano's. Van alles wat er stond was ongeveer tachtig procent Chinees of iets dergelijks. Ik heb op instrumenten gespeeld die amper speelbaar waren, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt ... er was een merk dat heette Littin (made in Germany) en daar ging amper lucht doorheen. Het logo - gewoon de letters LITTIN - stond op de kop op de receiver, waarschijnlijk omdat de "Instrumentenmeister" die het gemaakt had geen cyrillische tekens herkent. Onvoorstelbaar!
Wie waren er wel? Naast Adams eigenlijk Spiri met daCarbo, Inderbinen, Brassego, Miraphone, Stomvi, Kühnl & Hoyer en Burbank. Misschien vergeet ik iets, maar daar kom ik dan nog wel op terug.
Spiri en Stomvi maken trompetten die ik eigenlijk altijd wel heel goed vind. Spiri heeft een nieuwe serie trompetten (volgens mij samen met Romeo Adaci ontworpen; zijn naam stond er in ieder geval bij) die heel mooi klinken en goed spelen, naar mijn mening. Ten opzichte van de andere Spiri's zijn ze wat vrijer, en met verschillende stembuizen kun je dat nog verder aanpassen. Goed spul! De aanwezige daCarbo's waren niet zo bijzonder. Inderbinen viel me gek genoeg tegen, dat is wel eens anders geweest. Misschien ben ik inmiddels anders gaan spelen of beter gewend, wie zal het zeggen... Stomvi was interessant. Ik vind eigenlijk de Mambo een van de beste, maar ook de S3 en de Titan (duur!) met koperen beker waren leuk. De V-Raptor viel naar mijn mening enorm tegen, hoewel die duizend euro duurder is dan de S3. Bij Miraphone heb ik nog op een erg goed schuiftrompetje gespeeld, en bij Brassego (verrassend goed!) op een hele mooie als Ganschhorn (maar dan zonder de gebogen beker) gebouwde trompet. Daar kon ik ongeveer anderhalve keer zo snel beboplijnen op spelen: mijn hersens hielden het niet meer bij. Helaas stonden er bij de Burbank-stand maar twee trompetten, en de mevrouw en meneer die er bij zaten keken zo chagrijnig, bijna agressief, dat ik er niet op heb durven spelen. Dat vind ik bij nader inzien wel jammer. Ik had ook nog willen vragen wie - nu Kanstul gestopt is - de productie gaat overnemen, maar dat durfde ik al helemaal niet.
Ko weet het nog niet, maar ik ben vreemd gegaan. Sorry! Ondanks mijn tevredenheid met mijn Donat leadmondstuk heb ik een Spiri 3C+3 gekocht. Het ziet er overdreven blits uit, en speelt helemaal briljant. Het bizarre is dat de randen allemaal precies goed aanvoelen, dat heb ik nog bij geen enkel merk gehad: mijn Donat 165 lead voelt fantastisch aan, maar dat geldt niet voor à lle Donats. Ik moet erbij zeggen dat er niet zo heel veel keus is: 1, 1C, 1¼C, 1½C en een iets ondiepere variant, 3C in 4 verschillende dieptes, 5C en 7C. Ik heb een 3C+3 gekocht, dat is de diepste variant. Klinkt donkerder dan mijn Kanstulkopietje (Monette B5 PRANA) en speelt gemakkelijker, meer controle. Gek genoeg vind ik er niet veel over op internet. Amik Guerra - aanwezig op de Adams-stand - lachte me aanvankelijk uit omdat ik weer bezweken was, maar moest toegeven dat het een fijn mondstukje is, met een open speelgevoel (misschien voor menigeen tè open) en toch genoeg controle.
Dat was 't, in ieder geval het deel dat ik me kan herinneren.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|