Heinz schreef:
Goedemiddag,
Ik speel al een poos op een VB 5C. Volgens mij is dat wel een logische keuze, omdat een 7C wat 'benauwd' is en een 1,5C weer te ruim.
Tussen de 7C en de 1,5C zitten wel meer mondstukken hoor. Van relatief klein naar relatief groot.
Alleen is er één groot probleem met Vincent Bach mondstukken: Niet alleen de diameter van de rand van het mondstuk is anders per nummer, óók de vorm van de rand en dat maakt het uitvogelen van een voor jou geschikt Bach mondstuk er niet makkelijker op.
De 7C heeft een rand
-Medium wide, lowered toward the outside. Medium sharp inside. Well-rounded edge with a perfect grip- die wereldwijd (voor wat dat zegt hè) ervaren wordt als een comfortabele rand die voldoende steun biedt. De 5C echter heeft naast een iets grotere diameter (want lager nummer) echter ook een veel dunnere rand
-Medium wide, well rounded toward the inside and outside, fairly flat -, iets waar zeker niet iedere trompettist mee uit de voeten kan!
"For players with a strong embouchure who do not like a sharp edge. The tone is lively and rich." Dat is wat Vincent Bach er zelf over te melden had.
Ik ben groot fan van Warburton mondstukken. Die zijn nl. wèl konsekwent in hun nummering en vorm: Een 5M heeft een grotere rimdiameter dan een 6M maar de vorm (bite, gevoel, noem maar op) van de rim blijft 't zelfde. Zo kan je heel makkelijk 't voor jou lekkere mondstuk stap voor stap uitzoeken.