Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Dylan
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 26 feb 2015 14:04 |
|
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 26 feb 2015 19:01 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Ik wil niet eigenwijs lijken maar volgens mij hecht je iets te veel waarde aan voorbeeld-trompettisten in combinatie met hun equipment. Jouw B2 hoeft helemaal niet zo te klinken, het is meer dat jij blijkbaar zo klinkt. Waarschijnlijk ga je met een Oiram nog meer zo klinken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 26 feb 2015 20:47 |
|
|
Dylan schreef: Mijn B2 klinkt helemaal als deze, maar zou het graag wat losser, minder egaal in toon, meer verschil in scherp en donker willen hebben Hub zal natuurlijk blij zijn als je een nieuwe toeter bij hem koopt, maar hij raadt ook vooral aan om een trompet te kopen waar je het lekkerst op speelt, niet in eerste instantie waar je het best op klinkt. Een standaard trompet bepaald maar zo'n 10% van het totale geluid wat je produceert. Dus kun je op elke standaard trompet/mondstuk klinken zoals je wilt, als je maar studeert. De Martin Committee wordt bijv. nu steeds geassocieerd met een mooi donker warm geluid, terwijl er vroeger ook gewoon lead op gespeeld werd! Op de Oiram heb ik ook lead gespeeld, niet mijn eerste keuze, maar het gaat ook prima met een lead mondstuk. Op het moment, nu ik veel tijd heb om te studeren, heb ik mijn Bach 3C er weer eens op gezet. Mijn van Laar R2 klinkt nu ook heel wat anders dan met mijn leadmondstuk (Reeves 42ES). Ook vooral omdat ik anders WIL klinken als ik Bach aan het studeren ben natuurlijk. Goed luisteren naar Maurice André en proberen te imiteren i.p.v. mijn lead voorbeeld Conrad Gozzo... Ik heb echter niet de neiging op dezelfde trompet te spelen als MA destijds, die van mij is veel beter technisch gezien!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 27 feb 2015 10:50 |
|
|
Het is absoluut niet mijn bedoeling hier in discussie te gaan met welke bovenstaande schrijver dan ook; ik wil puur en alleen mijn mening geven, en wellicht de vraagsteller van dienst zijn. Als je -naar mijn mening- een trompet zoekt die qua speelgevoel en ook wel qua geluid (ik ga de discussie niet aan over hoeveel procent invloed de trompet heeft op iemands geluid) lijkt op een Martin Committee, zou ik je de A9 van Adams willen aanraden. Naar mijn mening is zeker de Large Bore A9 een instrument dat wel ongeveer voldoet aan de eisen die je hierboven stelt: Dylan schreef: ... maar zou het graag wat losser, minder egaal in toon, meer verschil in scherp en donker willen hebben ... Ik zou, deze quote in mijn achterhoofd hebbend, de Oiram laten liggen. Niet omdat dat een slechte trompet is, integendeel zelfs, maar omdat het ten opzichte van je B2 de andere kant op is dan die je op wil. Een Oiram I alsook II zijn trompetten waarbij het geluid in hogere mate vastligt dan bij de overige modellen die Van Laar maakt. De B2 is wat dat betreft zelfs een van de meest flexibele. Het Van Laar-model dat het dichtste in de buurt komt van wat jij vraagt is waarschijnlijk de B8, als Hub die nog maakt. Maar goed, niet omdat ik Adams fan en trouwe klant ben, maar de A9 gaat zeg maar verder op dat pad, is in elk opzicht extremer, en zeker in de eigenschappen die je hierboven aanhaalt. Zoek je de buttery, smoky, velvet, dark core -en wat voor meer fraaie Amerikaanse bewoordingen er nog zijn- Martin Committee-feel, dan zou ik de A9 zeker eens proberen. Succes!
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 27 feb 2015 11:51 |
|
|
Roel schreef: Het Van Laar-model dat het dichtste in de buurt komt van wat jij vraagt is waarschijnlijk de B8, als Hub die nog maakt. De B8 van nu is een heel andere trompet met een Sterling zilver beker. http://www.erikveldkamp.nl/wordpress/?p=919
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Mike
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 27 feb 2015 12:48 |
|
Geregistreerd: 29 okt 2011 21:16 Berichten: 83 Woonplaats: Lier België
|
Roel schreef: Het is absoluut niet mijn bedoeling hier in discussie te gaan met welke bovenstaande schrijver dan ook; ik wil puur en alleen mijn mening geven, en wellicht de vraagsteller van dienst zijn. Als je -naar mijn mening- een trompet zoekt die qua speelgevoel en ook wel qua geluid (ik ga de discussie niet aan over hoeveel procent invloed de trompet heeft op iemands geluid) lijkt op een Martin Committee, zou ik je de A9 van Adams willen aanraden. Naar mijn mening is zeker de Large Bore A9 een instrument dat wel ongeveer voldoet aan de eisen die je hierboven stelt: Dylan schreef: ... maar zou het graag wat losser, minder egaal in toon, meer verschil in scherp en donker willen hebben ... Ik zou, deze quote in mijn achterhoofd hebbend, de Oiram laten liggen. Niet omdat dat een slechte trompet is, integendeel zelfs, maar omdat het ten opzichte van je B2 de andere kant op is dan die je op wil. Een Oiram I alsook II zijn trompetten waarbij het geluid in hogere mate vastligt dan bij de overige modellen die Van Laar maakt. De B2 is wat dat betreft zelfs een van de meest flexibele. Het Van Laar-model dat het dichtste in de buurt komt van wat jij vraagt is waarschijnlijk de B8, als Hub die nog maakt. Maar goed, niet omdat ik Adams fan en trouwe klant ben, maar de A9 gaat zeg maar verder op dat pad, is in elk opzicht extremer, en zeker in de eigenschappen die je hierboven aanhaalt. Zoek je de buttery, smoky, velvet, dark core -en wat voor meer fraaie Amerikaanse bewoordingen er nog zijn- Martin Committee-feel, dan zou ik de A9 zeker eens proberen. Succes! Welke Adams zou het beste zijn richting deze ge-quote eisen, maar dan een ML boor? (0.460") Heb ook van horen zeggen dat men de A4 eveneneens met een ML boor voorzien nu?
_________________ Carol Brass CTR 5000L-YST
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 27 feb 2015 13:06 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
Prachtige foto's van de B8 (mag wel even naar de spit-valve gekeken worden) met sterling bell en vd Oiram, wat maakt die man toch mooie instrumenten. Even over Dylan en zijn wensen: eigenlijk twijfel ik er aan of hij wel zo'n mellow instrument wil, hij praat over grotere verschillen tussen zeg maar licht en donker. Eigenlijk denk ik dat hij met de B2 dan helemaal goed zit. De trompet die Luca Aquino bespeelt, ik dacht eerst aan een B4 maar ik heb op de website van Hub gezien dat het een B5 zal zijn, klinkt op het youtube filmpje m.i. voornamelijk zo omdat hij echt pp speelt. Ik wed dat als hij gas geeft er een heel ander geluid uit komt. Volgens mij heeft Dylan een voor hem perfecte toeter, het ontbreekt volgens mij een beetje aan de juiste benadering met name voor wat betreft in de core spelen. P.S. Als je echt mellow wilt kunnen we misschien ruilen, jij mijn Concept TT ik de B2. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Martin Committee versus 'van Laar' Committee Geplaatst: 27 feb 2015 13:22 |
|
|
erikveldkamp schreef: De B8 van nu is een heel andere trompet met een Sterling zilver beker. Thanks, dat is belangrijke informatie. Ik bedoelde de oude B8, een soort lichtere Oiram met wel de grotere Oiram-beker, maar zonder de wat "zwaardere" weerstand. @delano: ik ga je niet tegenspreken, het is een vermoedelijk een verschil van mening over Hub's instrumenten. Ik ervaar elke Van Laar (dat rijmt!) als stug en weinig klankflexibiliteit biedend. Dat is mijn eigen ervaring, en het zou kunnen dat Dylan dat ook zo ervaart. In dat geval zou hij eens een A9 kunnen proberen. @mike: de A9 is er ook als M-bore (11,5 mm), maar niet als ML. Je bedoelt met boor waarschijnlijk de boring. De A4 is er inderdaad in ML en L, waarbij L héél groot is (net als bij de A9 overigens). Over ML toeters kan ik niet zo heel veel vertellen, dat is gewoon niet zo heel erg mijn kopje thee (al doe ik veel werk nu op een ML A5 die wel met wat kunstgrepen opener is gemaakt), maar naar mijn mening zijn eigenlijk alle A4, A5, A6, A8 en A9 trompetten erg levendig - bij gebrek aan een betere omschrijving. Het is gewoon duidelijk (en ook erg prettig voor de klant) dat Hub en Miel nogal afwijkende ideeën hebben over hoe een trompet moet aanvoelen. De meeste Van Laar-klanten zullen Adams te vrijblijvend vinden, en de meeste Adams klanten Van Laars te stug. Maar ook dat is alweer mijn eigen mening. Het zegt eigenlijk al wel genoeg dat de enige Van Laar die in de buurt komt van mijn ideaalbeeld qua weerstand en speelgevoel, de oude B8, nu niet meer gemaakt wordt. Mijn droomtrompet is niet echt Hub's kopje thee, niks aan te doen. Gegroet!
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |