trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Suggesties voor een trompet gezocht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 09:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Suggesties voor een trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 04 okt 2014 20:00 

Hallo trompet.nl,

Ik zoek een trompet, maar kan de ene "perfecte" keuze niet vinden, Momenteel speel ik op een Bach Strad 37 in een harmonie, en op een Olds Special voor lichte muziek (lead/jazz/new orleans brass). Ik heb lang lead gespeeld op mijn strad 37, maar dat speelde gewoon niet lekker. Van de Olds Special ben ik helemaal weg, maar daar kan ik niet mee in een harmonie spelen, laat staan een symfonie orkest. Het resultaat: twee verschillende trompetten.

Ik zoek dus een trompet die geschikt is voor lichtere muziek, en die acceptabel/goed in een harmonie of iets dergelijks gebruikt kan worden. Tot nu toe heb ik geprobeerd: Bel Canto 59L (naar mijn idee te "warm" voor lead), Olds Recording '50 (veel mogelijkheden, veel controle over de klank, maar minder fijn dan mijn Special op lead), Bach Mercury Mt.Vernon (erg vals, geen trigger) en momenteel probeer ik een Bach Strad 72 uit.

Heeft iemand suggesties voor mij?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Suggesties voor een trompet gezocht
BerichtGeplaatst: 04 okt 2014 23:23 

Bach 43 misschien? Dat Marriachi model is enorm goed. Tenminste in mijn beleving. De enige Bach waar ik mee onder de voeten uit kon.
Daarnaast nog de usual suspects zoals Van Laar, Adams, Yamaha (de laaste Xeno reeks krijgt zeer goede commentaren), Kanstul (1537 en nog wat andere modellen), ...

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 okt 2014 11:41 

Ik weet niet of een Bach 43 is wat ik zoek, maar als ik de kans krijg zal ik er eens één uitproberen. Van Laar en Adams vallen helaas niet geheel binnen mijn budget. Ik heb ook veel goede dingen gehoord over de Xeno, maar dan als klassiek trompet. Zou ik ook lead kunnen spelen op een Xeno?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 okt 2014 13:43 

Schagerl JM1

-allround maar ook zeer geschikt voor licht/lead
-budget: rond de 1200 euro in zilver. De gelakte uitvoering in de aanbieding bij van der Glas voor 975

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 okt 2014 22:20 

Citaat:
Zou ik ook lead kunnen spelen op een Xeno?

Ik denk dat je op ieder instrument lead kan spelen.
Zoals altijd hangt er veel af van de combinatie speler/instrument/mondstuk, met nadruk op de speler :)
Mijn Yamaha 6335H, wat de voorloper van de Xeno is, leent zich er bijvoorbeeld goed voor. Dus de (nieuwe) Xeno ook wel denk ik.
Anders toch eens kijken naar Kanstul.
Zij hebben een Bach 37 kloon (de 1537), maar ook modellen meer geschikt voor lead met name het Wayne Bergeron model en het X model.
Moeilijkheid met Kanstul zal zijn om ze uit te testen vermits ze geen officiele Benelux dealer meer hebben sinds Hanssen in Kerkrade zijn deuren sloot.

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 okt 2014 08:56 

Die Schagerl JM1 ziet er erg gaaf uit, en op het demonstratiefilmpje met James Morrison himself klonk hij ook erg goed, precies iets wat ik zoek. Ik denk dat ik er maar eens één moet uitproberen.

Natuurlijk kan je op elk instrument lead spelen, maar de Bach ligt mij gewoon niet zo lekker. Als ik er op speel krijg ik het gevoel dat mijn klank wordt "weggedrukt" (om het lekker vaag te brengen). Bij mijn Olds Special krijg ik meer het gevoel dat de trompet "open" is. Ik speel overigens op Bach 1.5C voor klassiek en Bob Reeves 43S voor jazz.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 okt 2014 09:37 

Ook op een made in China-trompet klinkt James Morrison geweldig, hecht daar niet te veel waarde aan.

Neemt niet weg dat je m zeker moet proberen als ie je aanspreekt. Zeker voor dat bedrag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2014 12:19 

Gonzo schreef:
Ook op een made in China-trompet klinkt James Morrison geweldig, hecht daar niet te veel waarde aan

Ehh, de Schagerl JM1 ìs made in China (nou vooruit, Taiwan) :)

wouterensink schreef:

Natuurlijk kan je op elk instrument lead spelen, maar de Bach ligt mij gewoon niet zo lekker. Als ik er op speel krijg ik het gevoel dat mijn klank wordt "weggedrukt" (om het lekker vaag te brengen).

Tsja, 't kan verkeren. Na jaren van alles & nog wat te hebben uitgeprobeerd ben ik toch weer terug bij mijn Bach 37. M'n Getzen Eterna 700 (geén typfout!) gebruik ik in m'n studiehok maar voor 't eggie neem ik de Bach weer mee. Wellicht 's een ander mondstuk proberen?
Dat van je 'weggedrukt' voelen bedoel je dat je jezelf niet hoor in de sectie?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur