Berichttitel: Hulp nodig bij identificeren instrument...
Geplaatst: 30 mei 2014 18:36
Hi,
Ik heb gister op een benefiet veiling voor een goed doel een trompet gekocht, zonder ook maar iets te weten over het apparaat.
Het is een 'Antoine Courtois' met serie nummer '9271' en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen om erachter te komen wat ik nu precies in huis heb.
Mijn schoonvader is zelf fanatiek trompet speler in een big band en heeft vanmiddag erop gespeeld, hij vond het buitengewoon goed klinken. Hij kon alleen niets vertellen over het merk, type en eventuele waarde.
Tevens is de trompet te koop. Mocht het te weinig of niets waard zijn geef ik hem aan mijn schoonvader, mocht er intesse zijn wil ik hem verkopen want ik zelf kan in ieder geval geen noot spelen
Berichttitel: Re: Hulp nodig bij identificeren instrument...
Geplaatst: 31 mei 2014 10:41
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
Erg moeilijk te zeggen. Courtois heeft ontstellend veel types en modellen gemaakt. Volgens mij maken ze al tijden geen long cornets meer. Vermoedelijk is jouw cornet ergens uit eind vijftiger jaren, misschien begin 60er. Hij lijkt wel veel op deze uit de Nick DeCarlis-collection, die is van 1955:
Hij ziet er overigens aardig gebouwd uit, wel mooie vorm vd ventielen. Over de waarde valt niet veel te zeggen, long cornets zijn sowieso niet zo in trek. Belangrijk is of de ventielen voldoende compressie hebben. Maar meer dan 100/150 euro zal het niet worden en dan moet je al een liefhebber vinden. In de long cornets zijn de amerikanen sowieso al marktleider.
Berichttitel: Re: Hulp nodig bij identificeren instrument...
Geplaatst: 01 jun 2014 09:20
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
Dat is hem wel, ik realiseer me nu pas dat ik het serienummer op de foto's had gelezen als 3xxx maar uit de tekst blijkt dat het 9xxx moet zijn. Dan is de cornet in kwestie zeker uit de 70er jaren want hoewel er nagenoeg niets bekend is over de serienummers van A. Courtois (en de firma heeft zelf daar ook geen info over) is er een soort overeenstemming dat 8xxx tot in de 10.000 in ieder geval de 70er jaren betreft.
Wat kan je dan zeggen van een Courtois Franse hoorn met serienummer 172X gemaakt tussen 1985 en 1990 ?
Ik heb het serienummer opgevraagd bij de eigenaar van de Franse cornet uit 1971; zien wat het zal worden...
Voor de eigenaar van de cornet met serienummer 8xxx : is er nog een aanduiding terug te vinden op de ventielen, of de onderkant van de ventieldekseltjes ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen