trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cornetoverpeinzing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 09:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cornetoverpeinzing
BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 12:21 

N.a.v. een post op TM of kleine kinderen al dan op een cornet moeten/kunnen/horen te beginnen werd daar o.a. als argument tegen gebruikt dat een cornet zou ondersneeuwen in een schoolorkest met trompetten er in.
Ik heb daar helemaal geen verstand van maar ik vond het een beetje dubieus omdat b.v. Bix bij Paul Whiteman er heel goed lead op kon spelen en ook in zijn vaste rol als 3e of 4e stoel altijd te horen bleef.
Vandaag voor het eerst sinds tijden mijn prachtige jugendstil 80A (1942) uit het kistje gevist, CSC backbore (Kanstul) erop gezet + Warburton 4M cup en dat ding gaat werkelijk onbeschaafd hard. Ben wel wat gewend van mijn Concept TT maar dit is ruiger.
Met een DW 4B erop kan ik me wel voorstellen dat het wordt vager wordt qua ensemble-sound maar met een redelijk ondiepe trompetcup staat dat ding echt te gillen. Maar misschien is een 80A niet helemaal wat "ze" met een cornet bedoelen.
De 80A is ook extreem mondstukgevoelig, met een Curry BBC erop wordt het een soort flumpet.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Cornetoverpeinzing
BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 15:10 
Moderator

De vraag is denk ik wel heel relevant wat je precies met die cornet wil.

Brassbands die hun eigen opleidingen verzorgen, laten die kinderen standaard op cornet beginnen.
Mensen die in brassbands spelen, hebben ook vaak totaal geen overeenkomst met artiesten als Bix.

Mensen als ikzelf, die cornet als bij instrument gebruiken in het klassieke symfonische repertoire, hebben ook weer een heel ander geluid en insteek.

Wel is het zo dat de cornetten waar jij op doelt, niet helemaal meer up-to-date lijken te zijn.
De cornetten die tegenwoordig veel verkocht worden, zijn toch modernere instrumenten, zoals de Besson, York, Wilsson, Yamaha.

Ik moet wel zeggen, dat een Olds Recording cornet, wel veel aantrekkelijker is dan een mainstream instrument.... Maar ik ben dan ook een aantal decennia te laat geboren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 20:20 

marnix schreef:
Ik moet wel zeggen, dat een Olds Recording cornet, wel veel aantrekkelijker is dan een mainstream instrument.... Maar ik ben dan ook een aantal decennia te laat geboren.

Ik in ieder geval ook.

De discussie op TM gaat over lowbuget beginners instrumenten dus doen volgens mij al die vintage cornetten wel mee.

De discussie is met name zo interessant omdat hij een soort didactische wending kreeg. Globaal een groep die voordelen vd cornet voorop stelde: gemakkelijker vast te houden, sneller een beter geluid, sowieso snellere vorderingen, gemakkelijker te bespelen, dat soort dingen.
De tegengroep met o.a. de door mij zeer gewaardeerde Rowuk bestrijdt dat: NIET gemakkelijker, als beginner moet je met een cornet opboksen tegen trompetten die je wegdrukken en, het meest vergaand, cornetten zijn wezenlijk anders dan trompetten en ook is de techniek van spelen fundamenteel verschillend.
In de UK zouden sommige leraren zelfs uitgaan vd "natural sound" van beginners en het daar van laten afhangen of het de cornet of de trompet gaat worden (lijkt me eerlijk gezegd wel heel sterk).
Voor mij interessante stuff omdat ik op cornet (Olds Ambassador) begonnen ben, verschillende cornetten bezit en 's winters als ik in Azië zit altijd alleen de Ambassodor cornet bij me heb en daar toch heel wat uurtjes mee doorbreng.
Zelf heb ik die long cornets altijd een beetje gezien als een wat raar opgerolde trompet, zij het met een wat meer conische leadpipe, voor mij zeg maar een handige oefentrompet (ook door mij gewoon bespeeld met een Yamaha11B4, piccolo mondstuk in feite).
Eigenlijk de belangrijkste vraag: zijn cornetten en trompetten werkelijk zo verschillend dat zij een wezenlijk andere techniek vereisen bij het bespelen? Met de nadruk op "wezenlijk" want enig verschil is er wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 22:50 
Moderator

Of dat zo is, weet ik niet.
Maar een beginner op cornet, die dan gelijk zo'n diep mondstuk moet gaan zitten baggeren, zal de hoogte echt niet 'makkelijker' vinden dan een beginner op trompet met een 5c mondstuk. Bij wijze van spreken. Om over alle andere zaken maar te zwijgen.
Hooguit het vasthouden, omdat een cornet wat gebalanceerder is, en dus niet naar voren zal kantelen. Maar dat vind ik ook al een lachwekkend argument, een kind is jong, en heeft voldoende kracht in zijn lijf om een trompet vast te houden. En als hij het niet heeft, kweekt hij het gaandeweg.

Of er wezenlijk verschil is: ik durf het niet te zeggen. Ik ervaar het niet zo.
Tuurlijk is er geluidsverschil. En tuurlijk speel ik een cornetpartij in een harmonie of symfonie met een andere intentie dan een trompetpartij. Maar speeltechnisch voelt het voor mij niet heel anders.

Wellicht dat iemand die veel in brassbands speelt, daar anders over denkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014 08:16 

Het heeft natuurlijk met bouw te maken. En daar zit 'm nu net de kneep. Wat maakt een cornet een cornet, en een trompet een trompet? Heeft een cornet een kleinere receiver en that's it? Dan zou een trompet met een cornetreceiver al een cornet worden. Heeft een cornet een conischere bouw? Dan zou een Connstellation of sommige Schilke's ook al cornetten genoemd kunnen worden. Is een cornet strakker opgerold? Dan zou er geen verschil zijn tussen een pocket-trompet en een pocket-cornet - Holton produceer(t/de) ze beide.

Ik denk dus dat het een combinatie van factoren is. Er zijn trompetten die corneteigenschappen hebben, en andersom.

De vraag of een cornet een goed beginnersinstrument is, laat ik graag ter beantwoording over aan de mensen mét ervaring en expertise op dat gebied, maar of een cornet ondergesneeuwd zou kunnen worden in een orkest, daarvoor hoef je maar naar Snooky Young te luisteren, die vrij aardig doorkomt op zijn Conn 28A cornet met trompetreceiver. Dat is misschien niet hetzelfde als een Besson, maar dat was de vraag ook geloof ik niet. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een jonge speler op een lang model, American-style Bach 181 (bijvoorbeeld) veel tekort komt ten opzichte van zijn buur met een standaard 37-achtige trompet.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014 12:47 

Dat ondersneeuwen zal vast wel meevallen.
Veel hangt denk ik af, zoals ook eerder vermeld, van het type cornet en vooral ook het mondstuk dat jer er bij gebruikt.
Tot voor een paar jaar speelde ik binnen de harmonie, op vraag van de toenmalige dirigent, sommige stukken op cornet (DEG 2000).
Met een dieper DW mondstuk was ik wat minder goed hoorbaar, maar met een Curry BBC en zeker mijn GR moest ik absoluut niet onderdoen voor mijn collega trompettisten. Niet wat betreft volume en ook niet in het hogere register (tot E).
Grappige is eigenlijk wel dat de sound van mijn cornet bij het publiek toch wel opviel. Van een paar collega trompettisten, die de harmonie hadden horen optreden, kreeg ik te horen dat ze de cornet, vanwege zijn net iets afwijkende sound, altijd mooi konden terugvinden tussen de trompetten.

Maar voor jonge kinderen die pas beginnen is vooral de grip een goed argument. De meeste cornetten zijn vaak net iets makkelijker vast te houden, hebben meestal toch een trigger (ipv enkel een ring of zadel) en omdat de beker niet zo lang is is de cornet makkelijker recht te houden (lijkt minder zwaar).

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur