trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Goed nieuws van Bach
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Goed nieuws van Bach
BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 12:09 
Moderator

Je gaat uit van wat je hebt. Dat snap ik, dat doet volgens mij het gros van de mensen.
Maar wat ik niet zo goed snap, is waar je mijn pessimisme vandaan haalt. Wat je daar precies mee bedoelt.

Overigens: ik heb een mondstuk laten draaien met als wens: de beste eigenschappen combineren van GR en Bob Reeves.
Dat is gelukt, maar het is wel iets totaal anders geworden.

Dus het uitgangspunt was in dezen niet leidend.
Eigenlijk precies het omgekeerde van wat jij hier qua instrumenten vertelt. (Hetgeen ikzelf overigens ook vaak doe).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 14:09 

delano schreef:
ronde stembocht bijgeleverd (voor de niet-highblowers onder ons)

Wat bedoel je hiermee? Ik ben bij mijn Adams A5 nu uiteindelijk terecht gekomen op een stembuis met ronde bocht en zonder steun, vooral omdat dat het best werkt voor mij in het hoge register.

delano schreef:
Verder weet ik niet precies wat ze met een bronze bell bedoelen maar het klinkt goed.

Brons is een legering van koper en tin, waarbij het percentage tin naar het schijnt varieert van 10% tot 30%. Bach gebruikt ook brons in de nieuwe 190-trompet, en Kanstul gebruikt het onder andere in de 1500A en in de cilindertrompetten.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 16:39 

Dag Roel,
ik weet niet beter of al die typische leadtrompetten , 1S2, B6, Jup Ingram, de Chuck Findley van Laar, de Yammies LA en Z en ook jouw Adams A5 hebben een beetje een hoekige stembuis om daar voor wat weerstand te zorgen, DACHT IK. Ik hoor met name op TH altijd leadtrompettisten die voor het hoge register graag tegen een soort wall of resistance aan willen hangen. Ook Flip Oakes spreekt bij zijn tuning slides over a gentle wall of resistance. Nu heb ik dat soort dingen alleen van horen zeggen omdat ik zelf in de bedoelde registers (nog?) niet zo veel te zoeken heb. Maar eigenlijk kan ik ook geen andere reden verzinnen om zo'n D-bocht te gebruiken dan weerstand voor het hoge register maar dat zal wel mijn onwetendheid zijn. Deze discussie is hier al eens vaker gevoerd ook met betrekking tot de boring van toeters en de toch wel ruim beleden voorkeur van highblowers voor een M- of ML- boring. Jij hebt zelf altijd een wat ander standpunt ingenomen in die kwesties en daarin vind je een aantal zeer gerepecteerde amerikaanse reuzen aan jouw zijde.
Overigens vind ik hoog blazen gemakkelijker als de trompet groter (voor mij is dat ML-plus) en meer freeblowing is al geloof ik niet dat ik de echt grote boringen (0.470 en groter) nu aankan.. Ik heb de pest aan die hoekige stembuizen, het is net of de toeter dicht gaat zitten zo boven de G bovenop de balk met die dingen. Ik zit er zelfs aan te denken om een custom ronde stembuis zonder steun te laten maken voor mijn 0.463 Yamaha 6345 omdat ik die helemaal niet meer gebruik.

Edit, ik geloof dat de naam D-bocht niet goed gekozen is, ik bedoel echt zo'n stembuis met van die knikken erin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 21:38 

delano schreef:
Jij hebt zelf altijd een wat ander standpunt ingenomen in die kwesties en daarin vind je een aantal zeer gerepecteerde amerikaanse reuzen aan jouw zijde.

En Thorsten Benkenstein, Tobias Weidinger, Serge Plume vallen me zo even snel in.
Ik zou hierover wel eens een onafhankelijk, goed uitgevoerd statistisch onderzoek willen zien, voor ik geloof dat de voorkeur van highblowers voor M of ML en een hoekige stembocht algemeen beleden wordt. Volgens mij is het belangrijkste juist dat je naar jezelf kijkt en luistert, en je niet blind staart op wat je idool speelt. Maar dat vind jij volgens mij ook. Ik snap ook wel de behoefte om een en ander te academiseren, om de zoektocht voor jezelf te stroomlijnen. Persoonlijk heb ik door te denken dat wat voor iedereen werkt, voor mij ook wel zou werken, veel tijd verloren.

delano schreef:
Overigens vind ik hoog blazen gemakkelijker als de trompet groter (voor mij is dat ML-plus) en meer freeblowing is

Ik ook. Nogal zelfs. Ik speel op mijn A8 gemakkelijker in elk register dan op mijn A5. mijn A5 is alleen veel gemakkelijker slank te krijgen. Een must als je in een blazerssectie naast een andere strak projecterende speler staat.

delano schreef:
Ik heb de pest aan die hoekige stembuizen, het is net of de toeter dicht gaat zitten zo boven de G bovenop de balk met die dingen.

En alweer: ik ook! Helemaal zelfs. Ik moet er bij zeggen dat ik niet zacht hoog kan (en hoef te kunnen) spelen. Mijn geluid wordt naar boven toe eerder dikker en opener dan dat het dicht gaat zitten. Bij een ML trompet houdt het dan gewoon op een gegeven moment op. Een Large bore (maar ook, door de conische bouw waarschijnlijk, een Connstellation) gaat veel verder door, en voldoet ook veel meer aan mijn klankideaal in het hoge register. Ik vind dat een trompet in het derde oktaaf ook nog gewoon als een trompet moet klinken. Als me dat niet lukt, blijf ik er gewoon weg.

delano schreef:
Edit, ik geloof dat de naam D-bocht niet goed gekozen is, ik bedoel echt zo'n stembuis met van die knikken erin.

Dat begreep ik ook zo, en volgens mij is dat ook de officiele term. Ik gebruik 'm in ieder geval ook.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 08:15 

Ik ben het helemaal eens met de conclusies van Delano en Roel. Nu nog afwachten tot ze beschikbaar zijn !!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur