trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompet tussen 2000 en 2800 euries
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 20:22 

Dat klopt als een huis Peter , maaaaaaaaar we zijn er wel mee begonnen en zoals het nu loopt vind ik maar wat mooi :D :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 01:55 

Grappig Peter,

ik heb op diezelfde VB van die beroepstrompettist een aantal malen een soloconcert gegeven...één van de fijnste bes trompetten waar ik ooit op gespeeld heb,en heb zon beetje alle bes trompetten geprobeerd...een simpele model 37 llight model. En splinter nieuw. Speelt makkelijker dan welke bes trompet ook..zeer bewegelijk en stemt als geen ander. Ok kost dan misschien iets meer...
Aan de lage kant in de hoogte??? Kom eens langs met een stemapparaat want die opmerking is niet juist Hans. Spreek je nu over VB in het algemeen? elk model te laag in de hoogte? Het lijkt me een slechte zaak elk model VB over één kam scheren want deze uitspraak is niet berust op de werkelijkheid!! Gelooft U mij.
Ook ben ik niet met U eens (sorry ik mag er anders over denken he?) dat de intonatie wordt bepaald door de legering...wel door het conisch verloop van de beker en mondpijpen en dus de mondstuk combinatie. Ik merk in ieder geval geen intonatie verschil tussen een oude VB en een nieuwe (misschien mijn tekortkoming dan..)
En als er volgens de kenners zoveel onderlinge verschillen zitten in VB modellen loont het zich zeker de moeite er toch een mooie uit al die slechte exemplaren te zoeken misschien.

Is U bekend dat de intonatie van een instrument erg afhankelijk is van een simpel mondstuk? met bv een grotere of kleinere backbore is de intonatie erg te beïnvloeden......
de combinatie instrument en mondstuk is vaak van ongelooflijk groot belang en daar praat niemand over hier.,en als noten vast in de kern zitten hoeft ook geen voordeel te zijn zoals U laat blijken...maakt het instrument vaak minder beweeglijk en minder makkelijk de intonatie te sturen!
U ziet elk voordeel heeft zijn nadeel....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 07:22 

Ik denk dat er bedoeld wordt door de diverse mensen dat een VB mede omdat ze in zulke grote getalen gemaakt worden dat er eerder kans is dat een toeter wat laag is in de hoogte , het is natuurlijk helemaal geen slechte toeter maar misschien is het zo dat bij een meesterinsrument bouwer net even wat meer aandacht gegeven wordt aan dit item , waarschijnlijk omdat hij er net even meer tijd voor heeft .
Ik denk dat de verschillen bij een serie instrument eerder aan het licht komen omdat je er bij een muziekwinkel er ook zeker meer kan proberen en als er van die handgebouwde toeter maar 2 of 4 liggen is er minder kans dat dat verschil zich toont .
Er zit bij elk merk waarschijnlijk wel eens een "Maandag ochtend" toeter bij , maar ik denk dat de kans zeer klein is als je net even meer aandacht aan de bouw schenkt , maar het kan alijd .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 13:19 

Goh, inderdaad een aardige discussie hierzo. Tijd dus om weer even wat van me te laten horen dacht ik zo. Ik ben blij te zien dat ik niet de enige ben die het "raar" vind om een trompet ongezien en onbespeeld te kopen. Een trompet is naar mijn mening toch echt heel wat anders dan een auto of een fiets. Op die dingen kun je geen muziek maken bijvoorbeeld (of hebben we hier nog een bijdehand die dat weer wel kan?).

Een trompet uitzoeken is op een bepaald niveau een zeer persoonlijke kwestie. Een beginner (met alle respect verder) zal bepaalde verschillen niet opvallen, terwijl een ver-gevorderde trompettist die verschillen weer juist wel opvallen. Dat kunnen soms hele subtiele verschillen zijn waardoor je besluit welke trompet nou bij jou past. Wat als een paal boven water staat is dat je, ongeacht niveau, plezier hebt van een kwalitatief goed instrument. Gelukkig hebben we er daar meerdere van. De één zweert bij Bach, de ander bij Yamaha en ga zo maar door.

Of elke trompet van een bepaald merk en model hetzelfde kunnen zijn, denk 't dus niet (eindelijk een keer eens met trompetlover!). Dit wil overigens niet zeggen dat dat persee moet leiden tot een minder instrument, soms zelfs integendeel. Zoals Hans al aangaf in één van zijn reply's moet bijvoorbeeld Straub cosmetisch dingen veranderen (steuntje ergens anders ofzo) om het instrument hetzelfde computer golfje te laten maken (dus dan heb je al een andere trompet toch?). Als elke trompet van een merk en type hetzelfde zou zijn, waarom valt het dan toch op dat, als je er een paar dezelfde probeert, je toch wat anders uit de beker krijgt? Misschien zijn de Straubs daar dan wel uniek in, heb dat nog niet mogen proberen :wink: .

Jeroen.

p.s.: Ik dacht dat Vincent bach in handen was van Steinway?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 13:53 

Ik ga ze dan ook maar eens spoedig proberen...zal het eerste instrument zijn waarvan 10 dezelfde hetzelfde zijn (heb jum?)
Laat me graag overtuigen! Ik ken in ieder geval weinig mensen uit de klassieke wereld die er op spelen. (eigenlijk niemand,maar ik ken niet iedereen natuurlijk). Is het een nieuw merk? of alte Meister?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 15:24 
Moderator

Late reactie, voor Peter: B&S Challenger 2 is voor mij een betere optie dan de Bach Stradivarius.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 17:32 

JeroenJongeling schreef:
p.s.: Ik dacht dat Vincent bach in handen was van Steinway?

O? ik was in de veronderstelling dat VB van Selmer was.......????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 18:08 

Ja, en Selmer is dus weer in handen van Steinway gekomen...al een tijdje geloof ik..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur