trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cornet Yamaha
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: cornet Yamaha
BerichtGeplaatst: 22 dec 2013 19:10 

Cornet1971 schreef:
@Rik Baars: speel jij zelf ook cornet en op welk instrument ?

nauwelijks.
Ik speel vooral trompet (Schilke X4) en een beetje bugel (courtois 156). alleen cornet als ik er eens zin in heb: mijn harmonie heeft een Besson in de kast liggen (ik geloof een 928?)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 dec 2013 22:12 

Wat die Getzen van marktplaats betreft, dit is hoe dit instrument kan klinken. :)

http://www.youtube.com/watch?v=elo0SPMo6qg

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 dec 2013 22:28 

wiemelen schreef:
Wat die Getzen van marktplaats betreft, dit is hoe dit instrument kan klinken. :)

http://www.youtube.com/watch?v=elo0SPMo6qg

Zag hem van de week al op Facebook voorbij komen. Geweldig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2013 08:52 

turbokenneth schreef:
Ik heb nog geen ervaring met Yamaha-cornetten maar ik kan me wel inbeelden dat ze niet die cornetsound krijgen. Besson is zeker aan te raden, 't zijn warme cornetten, makkelijk speelbaar en goede intonatie. Binnen die prijsklasse wordt het dan moeilijk zoeken voor een nieuwe besson. Ik zou meer gaan voor een recent gebruikte.

Dit naar mijn mening alleszins.
mvg,
Kenneth

Gevaarlijke uitspraak die je daar doet. Op dit moment zijn er in de brassbandwereld 2 grote namen als het over corentten gaat, Besson en Yamaha. Er zijn mensen die zweren bij de mellow sound van een Besson terwijl andere liever een stevige yamaha horen.

Wat betreft intonatie, ik heb persoonlijk nog nooit op een Besson gespeeld die goed intoneert. Het is ook een bekend probleem dat Besson cornetten over het algemeen niet zo heel goed stemmen, daartegenover staat natuurlijk wel een volle ronde klank. Yamaha cornetten daarentegen stemmen redelijk goed, zeker in vergelijking met de Besson, ze klinken dan ook niet zo mellow als een Besson, maar eerder iets kernachtiger. Let op!: de verschillen zijn niet groot. Het is niet zo dat de Besson als een bugel klinkt en de Yamaha als een trompet. Ik denk zelfs dat veel mensen moeite zouden hebben om een Yamaha van een Besson te onderscheiden als ze een cornet zouden horen.Het is dus zeker niet waar dat je op een Yamaha geen echte cornetklank kan maken.

Ik heb vroeger altijd op een Yamaha YCR6335HS gespeeld. Prima instrument, stemming was ok, klank was stevig, sprak relatief makkelijk aan. Ik heb dan ook nooit spijt gehad van mijn aankoop! Sinds ik bij NLBB ben gaan spelen ben ik overgestapt op een Besson dit vooral om dat de rest van de band ook Besson speelde waardoor ik beter zou mengen binnen de band.

Het is dus zeker niet waar dat Besson per definitie beter is dan Yamaha, in tegendeel zelfs. Testen en kijken wat voor jou het beste past is dus de boodschap.

Besson Prestige (BE 2028)
Alliance RM2

Trompet:
Bach Strad 37 ML (Bb)
Yamaha Custom YTR-941L (C)
Yamaha Mark Gould

Bugel:
Hub Van Laar B2
Alliance 3

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2013 11:51 

turbokenneth schreef:
Besson is zeker aan te raden, 't zijn warme cornetten, makkelijk speelbaar

Die ervaring deel ik zeker niet. Ik heb dan ook 't grootste respect voor britse brassband blazers :D

Ik heb 's op een Willson gespeeld, die vond ik echt helemaal fantastisch

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2013 11:52 

De Besson Sovereign 928 (bore 11,84 ) waar ik het toch zo'n 10 jaar op heb vol gehouden vond ik een werkcornet, stemming, intonatie.
Door het harde werken op deze cornet kom je minder toe aan andere zaken.
De triggers zowel op het 1e en het 3e ventiel heb k veel gebruik van gemaakt. De klank was wel geweldig, maar zoals gezegd zal het verschil niet zo groot zijn met Yamaha dat dat een doorslag zou moeten geven.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2013 14:52 
Moderator

Topicstarter: als het zo is dat je alleen maar in de harmonie op een cornet speelt, dan is het niet nodig om te kijken wat men in brassbands speelt.
Het speelverschil tussen brassband en harmonie is namelijk als dag en nacht.

Ik speel alleen maar cornetpartijen in harmonieorkesten, of als het zo voorkomt in symfonie orkesten, en die partijen hoeven niet bepaald dik, wollig en met veel woe-woe vibrato te klinken. Integendeel zelfs.

Een cornetpartij in een harmonie orkest is een partij die voortkomt uit de ontwikkelingen van de cornet op zichzelf. Cornetten waren de eerste koperen blaasinstrumenten waarop ventielen werden gezet (het waren in wezen kleine hoorntjes).

Veel componisten konden nu ook trompettisten cornetpartijen laten spelen, die wat virtuozer waren dan de trompetpartijen.

Qua geluid zou mijns inziens de cornet een mooie verbinding kunnen vormen tussen de klarinetten in het harmonieorkest en de trompetten.
Maar zeker niet op de engelse brassband manier.

Ik doe zelf die partijen op een goedkope Olds Ambassador, die kun je voor max. 300 al wel krijgen, en dit werkt best goed.

Maar jij zal iets nieuws willen.
Kijk toch maar eens bij Yamaha. Of wellicht kun je een Schilke vinden, die mengen ook prachtig in een harmonie orkest. Of een Kanstul. Ook mooie combinatie. Dit zijn zo even de merken die ik heb mogen meemaken in een harmonie orkest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2013 15:14 

marnix schreef:
Topicstarter: als het zo is dat je alleen maar in de harmonie op een cornet speelt, dan is het niet nodig om te kijken wat men in brassbands speelt.
Het speelverschil tussen brassband en harmonie is namelijk als dag en nacht.

Ik speel alleen maar cornetpartijen in harmonieorkesten, of als het zo voorkomt in symfonie orkesten, en die partijen hoeven niet bepaald dik, wollig en met veel woe-woe vibrato te klinken. Integendeel zelfs.

Een cornetpartij in een harmonie orkest is een partij die voortkomt uit de ontwikkelingen van de cornet op zichzelf. Cornetten waren de eerste koperen blaasinstrumenten waarop ventielen werden gezet (het waren in wezen kleine hoorntjes).

Veel componisten konden nu ook trompettisten cornetpartijen laten spelen, die wat virtuozer waren dan de trompetpartijen.

Qua geluid zou mijns inziens de cornet een mooie verbinding kunnen vormen tussen de klarinetten in het harmonieorkest en de trompetten.
Maar zeker niet op de engelse brassband manier.

Ik doe zelf die partijen op een goedkope Olds Ambassador, die kun je voor max. 300 al wel krijgen, en dit werkt best goed.

Maar jij zal iets nieuws willen.
Kijk toch maar eens bij Yamaha. Of wellicht kun je een Schilke vinden, die mengen ook prachtig in een harmonie orkest. Of een Kanstul. Ook mooie combinatie. Dit zijn zo even de merken die ik heb mogen meemaken in een harmonie orkest.

+1

Besson Prestige (BE 2028)
Alliance RM2

Trompet:
Bach Strad 37 ML (Bb)
Yamaha Custom YTR-941L (C)
Yamaha Mark Gould

Bugel:
Hub Van Laar B2
Alliance 3

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur