trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompet tussen 2000 en 2800 euries
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 15:43 

Hoe beoordelen jullie dat de kwaliteit van een Bach minder is dan andere instrumenten? de klank ? de afwerking? de intonatie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 16:00 

trompetlover schreef:
Hoe beoordelen jullie dat de kwaliteit van een Bach minder is dan andere instrumenten? de klank ? de afwerking? de intonatie?

Dat vraag ik me dus ook af. Ik ben d'r eerder voor het gemak wel vanuitgegaan, maar dat hoeft uiteraard niet mijn mening te zijn!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 17:16 

Gaat het alleen over bes trompetten?? i

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 17:45 

kees de Leeuw schreef:
Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier moet vergelijken, hoe dat ook in elkaar steekt. De enige manier om er achter te komen of je maximaal gaat profiteren van je investering is de vergelijking maken, en dat is waar ik voor pleit.

Helemaal mee eens!
Maar waar komt dan het verhaal vandaan dat VB een mindere kwaliteit/prijs verhouding zou hebben. Ik heb toch sterk het idee dat er mensen op dit forum zijn die het verschil weten tussen een Bach en een van Laar. Oke de Bach is duurder. Maar waar zit 'm dan dat prijs verschil in. Of de kwaliteit, hoe je het ook benadert.

Er is een beroepstrompettist van het radiofil. die drie geleden een Bb van Laar heeft gekocht. Hij was razend enthousiast over die toeter. Na een paar maanden is hij er toch voor terug geweest. Problemen met de stemming. Daarna heeft hij nog een poosje gerommeld met het instrument en tenslotte zelf een stuk van de leadpijp afgezaagd. Uiteindelijk heeft hij hem verkocht (aan een mede forum lid van trompet.nl) Nu speelt deze niet onverdienstelijke beroepstrompettist op een Bb VB Bach met een lightbell.
Een vergelijkbaar ervaring mbt een van Laar C trompet heeft hij ook. Op dit moment heeft hij een Bach C trompet en zijn eindconclusie is minder representatief voor voor Laar.
Ik denk dat dit o.a. met persoonlijke voorkeur te maken heeft, maar het zegt natuurlijk wel iets. Dus nogmaals, wat is het verschil in prijs kwaliteit tussen een Bach en een andere goedkopere trompet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 18:21 

:D :D WOOOOOOOOW wat een gave conversatie en dat alles om m,n
straubje....ik ben sprakeloos :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 18:31 

baszz schreef:
:D :D WOOOOOOOOW wat een gave conversatie en dat alles om m,n
straubje....ik ben sprakeloos :D :D

dat ben ik met je eens, dit is zeker een mooie discussie. Maar het gaat alleen niet meer over je Straub...... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 19:45 

trompetlover schreef:

Niet zozeer de klank, dat is een kwestie van persoonlijke smaak, hoewel dat in rechtstreekse vergelijkingen met andere instrumenten niet persé in het voordeel van een VB zal uitvallen. Het heeft wèl te maken met de intonatie. Binnen de balk zijn de verschillen tussen de diverse merken helemaal niet zo groot. Juist in de laagte en in de hoogte komen de verschillen goed naar voren. Een instrument wat goed intoneert, dwz recht in de kern zit, zal veel meer overtonen produceren. En daar zit nou net de bottleneck. Een VB is, zeker in de hoogte, vaak aan de lage kant. Op dat vlak verliest hij dus terrein aan andere instrumenten. Geldt overigens niet alleen voor VB, maar ook voor de andere merken van de UMI (concern waartoe niet alleen VB maar ook Conn, King en Benge behoren). Persoonlijk zou ik dan ook eerder voor een Xeno of een Challenger II (de kopieën) kiezen dan voor het origineel.

De VB's van enige decennia geleden bestaan uit een andere messinglegering en klinken objectief aantoonbaar gewoon beter. De toen gebruikte legeringen hadden, mits goed gebouwd, een betere intonatie (is natuurkunde, geen muziek). Alleen zijn de verschillen onderling veel groter, omdat er toen (nog) geen grote productielijnen werden gebruikt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur