kees de Leeuw schreef:
Het is toch mooi dat mijn opleiding als bedrijfskundige nu van pas komt. Wat er over productielogistiek gezegd is klopt allemaal, alleen blijft de vraag hoe effectief door de jaren heen kwaliteitsbeheersing is toegepast. Je weet ook niet met welke toleranties en geaccepteerde maatafwijkingen is gewerkt, en evenmin welke criteria voor oppervlaktebehandelingen hebben bestaan, en zo kun je nog wel even doorgaan. De vraag hoe iedereen het nu precies doet vond ik overigens van tweede orde.
Waar het als trompettist op aan komt is dat je zelf kijkt en vergelijkt. En dan durf ik de stelling wel aan dat als Bach, van Laar, Straub, Thein, Lechner, GAlileo, B&S, Schagerl,.... echt objectief vergeleken zouden worden de keuze op basis van prijs/prestatieverhouding doorgaans niet op nieuwe BAchs zal vallen.
Wat dat laatste betreft kan ik dus niet oordelen. Daarom heb ik in een eerder bijdrage ook aan Marnix gevraagd welke trompetten van vergelijkbare kwaliteit zijn, maar dan goedkoper. Misschien heb ik dan vwb de prijs/kwaliteit verhouding een te dure trompet, maar een ding wist ik wel, dat het goeie toeters zijn.
Voor wat betreft de kwaliteitsbeheesring denk ik te kunnen beweren dat de kwaliteitsnormen en toetsing van de trompetfabrikanten niet bij voorbaar achterhaald zal zijn. De vraag bepaald uiteindelijk de afzet, en wanneer je in grote getalen afzet maar een slechte kwaliteit leverd daalt je populariteit. Dus verminderd de vraag.
De kwaliteitsnormen en controle daarop zullen dus uit concurentieoverwegingen bepaald worden/zijn.
Daarom denk ik dat het vwb de mate waarin kwaliteitsbeheersing efficient is toegepast de normen wel met de tijd en de concurenten zijn meegegaan. Maar dan ga ik uit van een bedrijf wat niet alleen mooie toeters maakt maar ook met de markt rekening houdt.