trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompet tussen 2000 en 2800 euries
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 10:13 

Al produceer je grote aantallen, het assortiment kan zo breed en diep zijn als de fabrikant dat zelf wil. Dat is afhankelijk van de vraag en of de fabrikant aan die vraag wil of kan voldoen. En daar valt ook de kwaliteitsnorm-controle onder.
Als er van een bepaalde mate van standarisatie sprake is, dan nog is het van belang in welk stadium van het productieproces plaatsvindt. Om bij jouw voorbeeld te blijven, de autoindustrie: de keuze voor standaart wielen of mooie lichtmetalen velgen worden door de klant bepaald. Dus zullen die wielen er pas op het laatste moment, al dan niet pas bij de importeur opgezet worden. Het moment waarop dit soort klantenspecifiecaties worden toegepast noemen we het klantOntkoppeldpunt.
Hiervoor geldt: wanneer er in een productieproces sprake is van produkten die in basis gelijk zijn maar met andere specificaties, dan werkt men met dit zg. Klant OntkoppelPunt.
Wanneer dit ontkoppelkpunt dicht bij de klant ligt, bijvoorbeeld bij de importeur of zelfs bij de leverancier (winkel) is dat gunstig voor het doorstroomsnelheid.

Tevens is het voorraadbeheer van doorslaggevend belang met betrekking tot investering.
Als de logistiek goed geregeld is heeft de producent voldoende finaciele armslag om te investeren in bijvoorbeeld: kwaliteitscontrole van de Inkoop van grondstoffen/deelfabrikaten (levering en kwaliteit), productie, opslag, bestelorders, levering en service. Dit alles vind onder de filosofie "Just In Time", dus het te leveren product op het juiste tijdstip in de juiste aantallen met de juiste kwaliteit aan de klant.

Bovenstaand verhaal is voor iedereen in een productieomgeving gesneden koek. Maar is zeker de norm van de westerse handelseconomie. Deze is er op gericht om uit concurentieoverwegingen aan een zo groot mogelijke vraag te voldoen met de gewenste kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 11:49 

Is het niet het Klant Order Ontkoppel Punt? :wink:
Ja, ik heb ook m'n logistiek tentamen gehaald :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 12:25 

Gerrit schreef:

Vaak wordt er inderdaad over Klant Order Ontkoppel Punt gesproken (KOOP), maar dat bedoeld Peter ook lijkt me.

Om dan maar meten even terug te komen op trompetten (we zijn hier immers niet op nedcar.nl/forum 8) ) : Bij Bach ligt het KOOP ver achter in het productieproces. De productie is vooral op voorraad en de klant heeft weinig in te brengen in de specificaties van de trompet. Bij van Laar ligt het KOOP helemaal in het begin van het productieproces. Er is sprake van stukproductie en de klant bepaald vrijwel geheel hoe de trompet er uit komt te zien.
De fabrikant kiest zelf voor de plaatsing van het KOOP in het proces; Bach en van Laar hebben dus gewoon verschillende visies.
Beiden zorgen dus dus op hun eigen manier voor een gewenst kwaliteitsniveau.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 14:24 

Gerrit schreef:

Yep, je hebt helemaal gelijk; K.O.O.P., het spreekt voor zich.

dank je voor de correctie :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 14:35 

kees de Leeuw schreef:
Het is toch mooi dat mijn opleiding als bedrijfskundige nu van pas komt. Wat er over productielogistiek gezegd is klopt allemaal, alleen blijft de vraag hoe effectief door de jaren heen kwaliteitsbeheersing is toegepast. Je weet ook niet met welke toleranties en geaccepteerde maatafwijkingen is gewerkt, en evenmin welke criteria voor oppervlaktebehandelingen hebben bestaan, en zo kun je nog wel even doorgaan. De vraag hoe iedereen het nu precies doet vond ik overigens van tweede orde.
Waar het als trompettist op aan komt is dat je zelf kijkt en vergelijkt. En dan durf ik de stelling wel aan dat als Bach, van Laar, Straub, Thein, Lechner, GAlileo, B&S, Schagerl,.... echt objectief vergeleken zouden worden de keuze op basis van prijs/prestatieverhouding doorgaans niet op nieuwe BAchs zal vallen.

Wat dat laatste betreft kan ik dus niet oordelen. Daarom heb ik in een eerder bijdrage ook aan Marnix gevraagd welke trompetten van vergelijkbare kwaliteit zijn, maar dan goedkoper. Misschien heb ik dan vwb de prijs/kwaliteit verhouding een te dure trompet, maar een ding wist ik wel, dat het goeie toeters zijn.

Voor wat betreft de kwaliteitsbeheesring denk ik te kunnen beweren dat de kwaliteitsnormen en toetsing van de trompetfabrikanten niet bij voorbaar achterhaald zal zijn. De vraag bepaald uiteindelijk de afzet, en wanneer je in grote getalen afzet maar een slechte kwaliteit leverd daalt je populariteit. Dus verminderd de vraag.
De kwaliteitsnormen en controle daarop zullen dus uit concurentieoverwegingen bepaald worden/zijn.
Daarom denk ik dat het vwb de mate waarin kwaliteitsbeheersing efficient is toegepast de normen wel met de tijd en de concurenten zijn meegegaan. Maar dan ga ik uit van een bedrijf wat niet alleen mooie toeters maakt maar ook met de markt rekening houdt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 14:43 

bartjefrit schreef:
Gerrit schreef:

De fabrikant kiest zelf voor de plaatsing van het KOOP in het proces; Bach en van Laar hebben dus gewoon verschillende visies.
Beiden zorgen dus dus op hun eigen manier voor een gewenst kwaliteitsniveau.

Je slaat de spijker op zijn kop. Dit heeft dus niets met beter of slechter te maken, maar welke visie je het meest aanspreekt.
Gezien verschillen van bedrijfsomvang en afzetgrootte van van Laar en V. Bach kan ik beide visies voor elk van hen alleen maar onderstrepen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2004 15:06 

Laten we na dit uitstapje even terug gaan naar prijs/kwaliteit.
Als we er vanuit gaan dat een VB Stradevarius en een van Laar dezelfde kwaliteit hebben, maar dat het verschil in het bovenstaande KOOP ligt (bij van Laar heb je iets in te brengen over de specificaties), dan is de prijs/kwaliteit verhouding van een Stradevarius relatief natuurlijk vrij laag. De prijs van een Stradevarius ligt gemiddeld toch hoger dan een van Laar terwijl de kwaliteit gelijk blijft (en volgens sommigen dus zelfs lager is, maar daar gaat het nu even niet om). Dat zal vooral door de naam, historie, reputatie enz. van VB komen. Want waarom zouden mensen meer willen betalen voor een instrument dat in serie of massa productie is vervaardigd als ze voor minder ook een handgemaakt instrument kunnen krijgen? Omdat VB een jarenlange historie heeft, en toch wel een naam heeft opgebouwd. Dat de huidige VB niet meer te vergelijken zijn met de VB van een halve eeuw geleden is ook weer te verklaren uit het feit dat ze door de jaren gewoon van visie veranderd zijn. Wie weet zal de vraag naar van Laar trompetten de komende jaren zo ontzettend groeien dat van Laar's visie ook moet veranderen. Of hij moet ervoor kiezen om dan maar niet aan de volledige vraag te kunnen voldoen, en op dezelfde manier instrumenten blijven bouwen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur