trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Benamingen yamaha cornetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 04:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Benamingen yamaha cornetten
BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 08:55 

delano schreef:
Is dit die van Marktplaats?

Jazeker. Een trompet ook nog volgens marktplaats ;-)
Enige puntje dat het 1e ventiel af en toe beetje blijft hangen, maar hij heeft waarschijnlijk natuurlijk een tijd stilgelegen. Ennnn het 1e ventiel van mijn Xeno liep in het begin ook wat stroef. Na de nodige draaiuren ging dat als een zonnetje :-)

Zondag even uitgeprobeerd op de repetitie met het BFO en vind dat hij ook nog eens beter mengt dan de Olds. Of ik had gewoon een goede dag natuurlijk ;-)

In de hoogte heb ik totaal geen moeite op deze. Kom er net zo hoog op als op mijn trompet (maar das ook grote boring).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 09:20 
Moderator

Ik heb hier geen studie van gemaakt. Maar een ml cornet, zal toch zeker al sneller groter aanvoelen dan een ml trompet?
Als het goed is, is een cornet conisch gebouwd, en een trompet cylindrisch. Dit is ook de reden waarom een cornet wolliger klinkt dan een trompet.

Ik vraag me dus ook af waar een cornet gemeten wordt, en of dat op maar één plaats is, want door het conische verloop wordt hij steeds groter. Ik vraag me zelfs af of het verloop van de boring bij een cornet doorgaat in de ventielen.

En hoe betrouwbaar een dergelijke aanduiding dus is.
En of het heel veel uitmaakt. Maar dat geheel terzijde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 11:45 

marnix schreef:
Ik heb hier geen studie van gemaakt. Maar een ml cornet, zal toch zeker al sneller groter aanvoelen dan een ml trompet?
Als het goed is, is een cornet conisch gebouwd, en een trompet cylindrisch. Dit is ook de reden waarom een cornet wolliger klinkt dan een trompet.

Tja, dat is dan toch echt geheel persoonlijk. Voor mijn gevoel is de weerstand van een bugel en een cornet heel veel hoger dan die van een trompet. Misschien ligt dat aan de manier waarop ik trompet speel, of ook dat ik vrij weinig bugel en vrijwel nooit cornet speel. Volgens mij zijn er wel twee kampen hierin. Mensen die voor meer dan 50% op hun embouchure spelen (geen academisch percentage, meer een gevoelsaanduiding), veelal klassieke en combojazz-trompettisten die flexibiliteit en agiliteit belangrijker vinden dan resonantie en projectie ervaren de weerstand van een trompet vaak als hoger dan die van een cornet of bugel. Leadspelers, die qua speelmanier wat meer op hun middenrif focussen, spelen dan vaak "rechtdoor" door een trompet, en een bugel of cornet werkt in dat opzicht dan wat minder mee. Nogmaals: geen zuivere wetenschap, het is meer een gevoelsmatige voorstelling van de werkelijkheid zoals ik die ervaar.

marnix schreef:
Ik vraag me dus ook af waar een cornet gemeten wordt, en of dat op maar één plaats is, want door het conische verloop wordt hij steeds groter. Ik vraag me zelfs af of het verloop van de boring bij een cornet doorgaat in de ventielen.

En hoe betrouwbaar een dergelijke aanduiding dus is.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik geloof dat boring gemeten wordt bij het tweede ventiel, maar dit zegt in wezen natuurlijk helemaal niks. Cornetten beginnen natuurlijk ook al veel kleiner, door de kleinere stift, zelfs nog kleiner dan bij bugel. Door het conische verloop ligt het er inderdaad maar helemaal aan waar je meet.

marnix schreef:
En of het heel veel uitmaakt. Maar dat geheel terzijde.

Ook hierin heb je in wezen gelijk. Ik werd alleen geprikkeld door de stelligheid waarmee delano beweerde dat cornetten over het algemeen een wat grotere boring hebben. Ik betwijfel dan ten zeerste, en reageerde dienovereenkomstig.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 13:12 

What's in a name? Hoewel de boring ve instrument minder belangrijk is dan vaak gedacht wordt (het Schilke verhaal) is er blijkbaar behoefte aan een systeem om trompetten, cornetten enz. te categoriseren op hun boring. Die systematiek lijkt bepaald door Bach. In hun systematiek is het logisch om hun cashcow de ML Stradivarius in 0.459 bore, te onderscheiden van de 25 in 0.462 die dan ook largebore gedoopt werd. Deze systematiek wordt ook nu nog gebruikt door b.v.Schilke, Getzen en Yamaha
Maar wat voor Bach handig is hoeft dat niet voor iedereen te zijn. Voor het gebruik op fora, marktplaats, ebay lijkt een systeem van M (tot 0.458), ML (tot 0.462), MLP (tot 0.465), L (tot 0.469) en XL meer bruikbaar. Over de getallen valt natuurlijk te discussiëren maar als beschrijvende categorieën lijken ze beter te voldoen.

Bij cornetten zou wat mij betreft de zaak een plaats op kunnen schuiven. Er is daar ook mischien minder behoefte aan een MLP categorie. Maar een 0.463 cornet is in mijn beleving ML, een 0.468/0.470 is in ieder geval large, daarboven XL zou ik zeggen.
Roel heeft gelijk als hij stelt datik er blijkbaar van uit ga dat cornetten gemiddeld een grotere boring hebben dan trompetten.
Ik reken dat maar toe aan de enorme invloed van de BBB scene op de ontwikkeling en de produktie van cornetten.

Toelichting en bewijs (statistisch? Nou, hmmmm...) noodzakelijk dus.

Uit Wikipedia bij cornet:

One variety is the short model traditional cornet, also known as a "Shepherd's Crook" shaped model. These are most often large–bore instruments with a rich mellow sound. There is also a long-model cornet, usually with a smaller bore and a brighter sound, which is closer to a trumpet in appearance. The Shepherd's Crook model is preferred by cornet traditionalists. The long-model cornet is generally used in concert bands in the United States, but has found little following in British-style brass and concert bands.[6][7]

Van TH door Tom Turner:

Hi,

Generally, trumpeters prefer their cornets in a larger bore than trumpet. With the more curves in the typical cornet wrap, vs. the trumpet, the larger bore seems to keep the blow from being tighter.

Here are the bore sizes on my cornets:

1. The smallest bore cornet I own is a 1961 pro-line Reynolds "Argenta" cornet in what they called "LB" back then. It measures a scant .462 vs. .458 for their "ML" bore. (is een beetje de essentie van wat ik hier bedoel, delano)

2. My Wild Thing cornet is a scant (for cornet) .470.

3. My twin 1911 Boston 3-Star cornets are in the standard cornet bore for a Boston . . . which is .480.

4. My pristine '39 Conn Victor cornet is a .485 bore instrument.

Strangly, they all "blow" about the same. Like I said, bore size (or any spec) is meaningless . . . it is the entire horn's make up that must be judged. For instance, Conn's Connstellation cornets were in a small bore but didn't play like it. I believe their bore size was .438. However . . . most designs today will have fine blowing cornets with bore sizes between .459 and .470.

Hope this helps,

Tom Turner

Nu over de Bessons die Roel noemde als argument:

BE927 Sovereign Cornet

With its medium size bore and smaller bell size than its counterpart, the BE928, the BE927 Cornet is less penetrating and dark. The BE927 possesses a sound that blends easily with a woodwind section, making it well suited for the concert band where that type of sound is required.
1st and 3rd valve slide triggers
Bell Diameter: 118mm
Bore: 11.68mm (= 0.460 delano)

Volgens Adams:

Besson BE927, Sovereign, kleine boring, goldbrass beker, lak

let wel: het gaat hier om een 0.460 boring

Maar de Besson 928 is groot:

BE928 Sovereign Cornet
1st and 3rd valve triggers
Bell diameter: 125mm
Bore: 11.84mm

Mijn eigen collectie: (klein statistisch bewijs net zoals bij Tom Turner)

trompetten, allemaal 0.462 of 0.463 (ook niet echt klein),

cornetten:

80A - 0.485
36A - 0.468
Ambass. - 0.468
YCR2310 - 0.462

De grote merken nu:

Bach, Schilke 0.460
Getzen idem + 0.462 en 0.464
Eclipse 0.466
Adams 0.472
Smith & Watkins 0.470 (Artist ook in 0.460 en 0.464)
Yamaha Maestro 0.469, de nieuwe NEO - 0.469, 8335 - 0.462, 6335 - 0.469
Kanstul - 0.470 (idem Wild Thing)
Besson Sovereign 0.466, Prestige - 0.468, Student - 0.460

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 14:14 

Helder! Thanks!

Sorry voor de tijd die het je gekost heeft, maar ik ben overtuigd! Het compenseren van de bochten (en het veel smallere begin van de mondbuis, neem ik aan) klinkt als een goede reden om de boring net wat groter te nemen.

Het blijft zo dat weerstand vergelijken tussen trompetten, cornetten en bugels een nog vreemdere wetenschap is dan die tussen trompetten onderling. Iedereen ervaart dit anders, en ervaringen kunnen zelfs tegengesteld aan elkaar zijn. Zoals Marnix een Schilke X4 bijna niet te controleren vindt, zo groot, ervaar ik diezelfde X4 als een stugge, helemaal niet zo open toeter.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 16:34 

Ach, zoveel tijd heeft het niet gekost, ik heb al die getallen natuurlijk in mijn hoofd zitten :lol: .
Voor wat de gevoelde weerstand betreft werkt het bij mij net als bij jou. Ik vind met name cornetten (over bugels praat ik niet meer) meer weerstand hebben dan trompetten. Dat kan idd in de wrap zitten maar persoonlijk denk ik dat de veel kleinere shank vh cornetmondstuk gekoppeld (letterlijk ditmaal) aan de piepkleine boring van de ingang van de cornetleadpipe bij elkaar een heel flinke venturi vormen die de luchtstroom danig comprimeert. Die compressie wordt dan als weerstand waargenomen. Althans dat is mijn visie op een verder duistere zaak.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur