trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Goedkope trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Goedkope trompetten
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 14:45 
Moderator

Tom Pret schreef:

Wat bedoel je met dat je niet weet wat je krijgt?
Je speelt toch op een instrument en als het bevalt in combinatie met de prijs, dan is het toch duidelijk?
Ik kan mij bovendien niet voorstellen dat een trompet goed genoeg functioneert,
en dat na een jaar de ventielen ineens gaan weigeren, da's toch niet logisch?
Ik heb niets tegen 2e hands instrumenten, maar ik wilde alleen maar zeggen dat die Aziatische trompetten goed zijn voor die prijs.
De klank laat m.i. wel te wensen over, maar over het algemeen stemmen ze goed, lopen de ventielen goed,
en je krijgt er ook nog een mondstuk bij en een mooi koffertje, dát noem ik geen slechte deal voor 200 euro...
Ik speel zelf alleen Bes trompet, dus van de C trompetten kan ik het niet beoordelen.

En als het niet bevalt? Een goedkope Aziaat, mag dan tegenwoordig marginaal beter zijn dan vroeger, nog steeds lever je enorm in. Want reken maar dat je je aankoopbedrag er nooit meer uithaalt.
Het is niet logisch dat de ventielen het na een jaar begeven. Net zo min als dat het logisch is dat de lak eraf vliegt, of dat de buizen onder je handen wegrotten. Maar de prijs moet ergens vandaan komen. Nee, die arbeiders daar verdienen niet goed. Maar er moet meer bespaard worden. Dus besparen ze op kwaliteit van het materiaal.

En als de klank te wensen overlaat, dan is 200 euro toch ook zondegeld??? Je wil toch een instrument dat comfortabel is, en jou zo goed mogelijk helpt je geluid te realiseren dat jij wil?

De topicstarter wil trouwens een C trompet, en geen bestrompet.

Waarom denk je dat er zoveel dure instrumenten bestaan? Waarom denk je dat beroepsmusici, maar ook veel amateurs vreselijk veel geld investeren in een goed instrument? Omdat die goedkope aziaten wellicht economisch leuk zijn, maar daar houdt t op. Mensen die er hun geld mee moeten verdienen, of mensen die zo veel plezier halen uit hun hobby, willen ook graag iets goeds. Iets waar ze zich prettig bij voelen, iets wat bij ze past. En dat kost meer geld dan een toetertje uit China.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 06:48 

Klank is wat mij betreft behoorlijk belangrijk en daarom kijk ik verder. "Mooi" spelen is voor mij het mooiste wat er bestaat (en tot nu toe ook mijn grote kracht aldus leraar en orkestgenootjes).

Als een tweedehands instrument al meer dan zoveel jaar goed is en goed blijft (op wat esthetische schade na dan). Kan ik ervan uit gaan dat dat de komende jaren ook nog zo blijft. Een C-trompet is een hebbedingetje in eerste instantie, maar als het niet klinkt en van slechte kwaliteit is weet ik dat hij aan de kant komt te liggen. En inderdaad als het niet bevalt, moet ik hem natuurlijk weer kunnen verkopen.

Het bespelen van zo'n C instrument lijkt me een mooie nieuwe uitdaging. Met enkele weken doe ik mijn D-examen en vind het fijn om een klein beetje een doel te houden in mijn spelen. Over het algemeen val ik na zo'n examen wel een beetje in een gat (en nu heb ik dus ook geen examens meer hierna). Ervan uitgaande dat ik slaag uiteraard, maar volgens mijn docent hoef ik daar niet aan te twijfelen en denkt hij dat ik ook op mijn slechte dagen (als mijn zelfvertrouwen me weer eens in de steek laat) het moet halen. Uiteraard kan ook dan nog mijn spel op mijn bes enorm vooruit, maar het doel raakt een beetje weg (en ja hoor ik blijf uiteraard gewoon doorlessen, veelste leuk en heb nog genoeg te verbeteren).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 08:03 
Moderator

Ik wil je motivatie niet de grond inboren, maar ik denk dat als jij een goeie c trompet hebt, de uitdaging heel snel klaar zal zijn.

Het zal hoofdzakelijk wennen zijn dat alles wat je doet 1 hele toon hoger klinkt.
Maar met jouw tomeloze inzet, zou je daar binnen een week aan moeten wennen.

De uitdaging ligt denk ik veel meer in het repertoire.

Denk bijvoorbeeld eens aan de etudes van Phil Snedecor. Lyrical Studies. Die zijn niet heel erg moeilijk. Het is zeg maar geen Charlier. De uitdaging zit hem in a) Frasering en mooi geluid
b) transponeren. Onder de meeste etudes staan een paar toonsoorten waarin je moet gaan transponeren.

Denk aan gave solostukken als concerten van Charles Chaines, Enescu, Tomasi. Tuurlijk de meeste van dat soort stukken, hebben ook wel een bespartij, en kunnen ook op bes trompet. Maar ze klinken zoveel mooier op c trompet. En eerlijk gezegd: het speelt ook makkelijker op c trompet (dat kan gewenning mijnerzijds zijn).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2013 08:06 

Ongeveer hetzelfde verhaal:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... p?t=125570

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2013 13:30 

Oeps, toch weer laten overhalen voor een goedkoop ebay instrument.
Voor 50 dollar een Jupiter 604 weten te bemachtigen. Toen ik de doos (afkomstig uit amerika) zag ging mijn hartje even tekeer. Instrument ingewikkeld in noppenfolie, met een super onstabiele doos en ingedeukte doos eromheen. Maar erin zat een in mijn ogen in prima staat verkerend instrument. Eerste indruk: speelt lekkerrrr en klinkt prima. Stemt prima, ventielen en trigger gaan als een trein, stempomp los :-) Alleen ontbreekt er een "diamantje / plaatje" uit het ventieldopje van het middenste ventiel.

Leuk nieuw speeltje om eens wat te proberen.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur