trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Technische ervaring met Adams trompetten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 06:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Technische ervaring met Adams trompetten?
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 18:17 

Theo van Kampen schreef:
Lights-ON schreef:
Afgelopen zaterdag heeft Marcel van Pfeiffer ook even naar de ventielen gekeken en hij zegt juist dat er TE VEEL speling op de ventielen zit, waardoor de ventielen "droog lopen".

Als de ventielen versleten zijn (dus te veel speling hebben gekregen door wat voor reden dan ook) moet er wat dikkere olie in, bijvoorbeeld La Tromba wit met siliconen of blauwe Spacefiller, bij een (te) krappe passing moet er dunnere in.
Nou kosten flesjes olie niet heel veel dus daar zou ik 's mee beginnen te experimenteren. Wat voor olie gebruik je nu?
Mijn Straub met Baurfeind ventielblok bleef ook maar problemen geven tot ik de ventielen ging smeren met Binak 495: Probleem in 1 keer opgelost. Dezelfde Binak werkt weer voor geen meter in m'n -behoorlijk afgeragde- Getzen, die doet 't eigenljk alleen lekker op All Cass Fast, je weet wel, dat ultradune goedje.

In ieder geval de ventielen recht omlaag duwen, zonder pinkhaak spelen is een goeie tip van Franklin.

Het instrument is een half jaar oud!! Als er teveel speling op de ventielen zit moet er een nieuw blok op!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 21:08 

Met te veel speling mag je je ook tegelijkertijd afvragen hoe het met de compressie zit :?:

Ik zou het ook in zoeken in de juiste ventielolie voor deze trompet.
Een soort gelijke ervaring heb ik ook waarbij het probleem niet leek op te lossen, ook plakkende ventielen.
De Hetman 2 die ik gebruikte was waarschijnlijk te dun en ik heb voor die trompet een flesje La Tromba gekocht waarmee het probleem tot aan vandaag is opgelost.
Ik zou wel blijven gaan naar Adams totdat het probleem verholpen is, zijn zij wel eens met het voorstel gekomen om eens andere olie te proberen?
In mijn geval waren er meerderen die mijn trompet onderhanden hebben gehad uiteindelijk na veel reparatie kosten was een flesje van een paar euro de oplossing. Succes in ieder geval.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 09:31 

flugel schreef:
Theo van Kampen schreef:
Lights-ON schreef:
Afgelopen zaterdag heeft Marcel van Pfeiffer ook even naar de ventielen gekeken en hij zegt juist dat er TE VEEL speling op de ventielen zit, waardoor de ventielen "droog lopen".

Het instrument is een half jaar oud!! Als er teveel speling op de ventielen zit moet er een nieuw blok op!!

Mijn ervaring is dat ventielen die reeds uitgewoond zijn niet per sé hoeven te blijven hangen; als je de passende ventielolie gebruik blijven ze heus functioneren. Welke dat is is een kwestie van uitproberen.

Of de trompet in kwestie na een half jaar een uitgewoond ventielblok heeft lijkt mij een beetje stug, ik bedoel, ik heb hier een Buescher van voor de 2de wereldoorlog liggen met de ventielen nog prima de luxe ('t instrument is overigens te koop :D ) maar ik heb 't instrument niet in handen gehad, ben wel een beetje benieuwd...... Hee Lights-on, kan je niet 's een daggie 020 plannen?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 13:40 

Wat Marcel zegt klopt als een bus alleen had ik daar geen rekening mee gehouden bij een nieuwe trompet. Overigens zijn juist uitgesleten ventielen extra gevoelig voor zijdelingse druk. Maar daar heb jij niets mee te maken. Als die ventielen echt te veel speling hebben moet hij liniaal rectaal (vergeef me de woordverkrachting) terug naar Adams. Ik zou een nieuwe willen hebben in dit geval, dat ding moet dan wel heel gebrekkig in elkaar zijn gezet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 16:23 

Ik heb dit probleem ook gehad met het eerste ventiel van mijn Yamaha 631 bugel. Uiteindelijk bleek ik soms te veel zijdelingse druk op dit ventiel uit te oefenen waardoor ik door de smeerfilm heen drukte. Ik plaats nu mijn duim niet meer voor tegen het huis van het eerste ventiel maar tussen het huis van het eerste en het tweede ventiel. Bij deze duimstand en het niet gebruiken van de pinkhaak kun je gewoon geen zijdelingse kracht meer op de ventielen uitoefenen. Omdat ik deze duimstand best comfortabel vind, pas ik hem nu ook toe op mijn Getsen trompet hoewel ik daar nog nooit een vastlopend ventiel mee gehad heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 17:58 

Probeer gewoon BINAK PRO ! :wink:
Waarschijnlijk ben je dan in een keer van de ellende af.

Ik heb zelf jarenlang gezocht naar een goede ventiel olie omdat ik altijd met mijn instrumenten ventiel problemen had.

Van alles uitgeprobeerd andere vingerzettingen andere houding enz. enz.enz.

Sinds ik Binak gebruik is dit verleden tijd.

Ventiel problemen hoeven niet altijd aan materiaal te liggen.
Daar kwam ik dus pas heel laat achter.
In mijn geval was het de samenstelling en hoeveelheid van salvia (speeksel)
Ik blies na een 1/2 uur de ventielen als het ware kurkdroog, ongeacht welk merk olie ik ook probeerde.

Toen ben ik op internet gaan zoeken naar steek woorden;
waterbestendig & olie

Na lang speuren kwam ik de site van Nanette tegen.
Nanette is wrijvingsdeskundige en haar product is echt SUPER!

http://www.binak.com/index.aspx

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 16:06 

Theo van Kampen schreef:

Of de trompet in kwestie na een half jaar een uitgewoond ventielblok heeft lijkt mij een beetje stug, ik bedoel, ik heb hier een Buescher van voor de 2de wereldoorlog liggen met de ventielen nog prima de luxe ('t instrument is overigens te koop :D ) maar ik heb 't instrument niet in handen gehad, ben wel een beetje benieuwd...... Hee Lights-on, kan je niet 's een daggie 020 plannen?
[/quote]

Uitgewoond lijkt mij ook sterk na slechts een half jaar tijd.
Ik gebruik momenteel de hetman 3 olie en wordt er zo langzamerhand wel enigszins wanhopig van. Dagje 020 Theo ?? Of ben je toevallig ook wel eens in de buurt van Schoonhoven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 17:56 

Had dit probleem ook bij m'n van laar bugel (bauerfeind ventielen).
Ook een hoop gezemel, overgestapt naar hetman nr1, geen grote problemen meer.
Met andere olie wel veel last, volgens mij heeft het idd met de zuurgraad van je speeksel te maken.
Denk dat je verschillende oliën moet uitproberen.
Moet overigens nog wel geregeld smeren.
Dat de bauerfeind ventielen een nauwe passing hebben helpt denk ik ook niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur