trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Technische ervaring met Adams trompetten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 23:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Technische ervaring met Adams trompetten?
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 14:13 

Al weer een half jaar speel ik nu op mijn nieuwe Adams A7 trompet waar ik klank en speeltechnisch erg blij mee ben. Het instrument speelt heel fijn en licht en ik ben erg gecharmeerd van de klank.

Echter vanaf het begin van moment van aankoop hebben de ventielen van het instrument niet fijn gelopen. De ventielen blijven plakken en ik krijg het met schoonmaken en olien niet verholpen. Ook schoonmaken met wasbenzine etc helpt allemaal niks.

Ik ben terug geweest met het instrument. Het instrument is bijna 3 maanden weggeweest en volledig nagezien. Nadien was het probleem nog steeds niet verholpen. Opnieuw reisde ik af naar het Limburgse en is men nog 3 uur met mijn instrument bezig geweest. Even leek het probleem opgelost te zijn maar inmiddels ondervind ik toch weer last met de ventielen.

Ik ben teneinde raad en zie geen andere optie dan WEER af te reizen naar limburg.

Hoe zijn jullie ervaringen met de Adams trompetten? Zijn er meer mensen die dergelijke problemen ondervinden?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Technische ervaring met Adams trompetten?
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 15:02 

Ik speel zowel een Adams trompet (A5) als de bugel. De ventielen van beide instrumenten lopen perfect. En dat wil wat zeggen uit de mond van iemand die jarenlang Getzen heeft gespeeld. Het probleem dat jij beschrijft heb ik alleen gehad bij een Caliccheo 1S2. Ondanks een aantal behandelingen kwam er geen verbetering in en heb ik de trompet toen weggedaan. Kan te maken hebben met de chemische samenstelling van je spuug, heb ik me wel eens laten vertellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 15:20 

Met plakken bedoel je waarschijnlijk dat de ventielen traag terug omhoog komen.
Nieuwe ventielen hebben wel een tijdje "inloop" nodig en eventueel veelvuldig schoonmaken (slijpsel en ander vuil) om goed te kunnen functioneren.
Verder vermoed ik dat ze erg strak zijn in de zin van (heel) weinig speling in de valvecases (weet even geen Nederlands woord daarvoor). Dan moet je heel dunne olie gebruiken (b.v. Yamaha light of Hetman 1) EN heel weinig olie. Vaak is 1 klein druppeltje per ventiel genoeg en dat slecht af en toe als het nodig is (dus niet elke dag).
Verder is het mogelijk dat je zijwaartse druk zet op de ventielen. Vaak ook een goede reden voor ze om te blijven plakken. Probeer eens om een tijdje zonder de pinkring te gebruiken te spelen. En natuurlijk ook geen pressie op het mondstuk uitoefenen.
Als jouw instrument eventueel (nog) niet goed is ingelopen zou je tijdelijk wat zwaardere veren er kunnen inzetten. Speelt iets zwaarder in de vingers maar na een maandje kun je de oude veren terugzetten. Zo is het in ieder geval bij mij gelukt. Ik kocht een vintage Selmer die ook plakkuren begon te vertonen, ik vermoedde dat de ventielen op een heel karakteristieke manier waren ingesleten. 3 weken lang de erg lichte Selmer-veren vervangen door standaard Yamaha-veren, daarna de lichte veren teruggezet en nooit meer last gehad. (+ dunne en heel weinig olie + loslaten pinkring).

P.S. Op TH heb ik wel eens soortgelijke klachten gelezen. Waarschijnlijk via de search-functie op Bauerfeind zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 15:39 

delano schreef:
Met plakken bedoel je waarschijnlijk dat de ventielen traag terug omhoog komen.
Nieuwe ventielen hebben wel een tijdje "inloop" nodig en eventueel veelvuldig schoonmaken (slijpsel en ander vuil) om goed te kunnen functioneren.
Verder vermoed ik dat ze erg strak zijn in de zin van (heel) weinig speling in de valvecases (weet even geen Nederlands woord daarvoor). Dan moet je heel dunne olie gebruiken (b.v. Yamaha light of Hetman 1) EN heel weinig olie. Vaak is 1 klein druppeltje per ventiel genoeg en dat slecht af en toe als het nodig is (dus niet elke dag).
.

Ja dat bedoel ik inderdaad met plakken. Het vreemde is alleen : Het instrument zou nu onderhand ruimschoots ingespeeld moeten zijn. Ook is het instrument inmiddels al enkele keren goed schoongemaakt. Afgelopen zaterdag heeft Marcel van Pfeiffer ook even naar de ventielen gekeken en hij zegt juist dat er TE VEEL speling op de ventielen zit, waardoor de ventielen "droog lopen".

Twee verschillende theorien...het probleem blijft. Wie heeft er nou gelijk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 15:52 
Moderator

Waar je ook goed op moet letten:

je instrumenten moet je niet klem hebben liggen in de koffer.

Vroeger had je nog wel eens van die koffers waar je in de deksel aan de binnenkant een klepje had waar blad muziek in kon. Veel mensen deden dat vakje propvol. En dat drukte dan op met name de tweede pomp. Die extra druk, was niet goed voor de tweede ventiel dat kuren kreeg.

Maar ook bij gebruik van modernere koffers: let erop dat je instrument wel goed vast zit, maar niet geklemd wordt tussen de beschermingsdelen van de koffer of tas. Dit kan druk veroorzaken waar je ventielen ook niet blij van worden.

Dit is een verhaal van Hub van Laar overigens, die mij die tip gaf.

Te veel speling kan inderdaad droog lopen veroorzaken.
Maar: wat het ook is: Adams moet dit gewoon goed oplossen. Desnoods een ventielblok erin dat wel functioneert. Daar is garantie voor, en ik denk dat ze alle zeilen bijzetten om van jou een tevreden klant te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 16:02 

marnix schreef:
Maar: wat het ook is: Adams moet dit gewoon goed oplossen. Desnoods een ventielblok erin dat wel functioneert. Daar is garantie voor, en ik denk dat ze alle zeilen bijzetten om van jou een tevreden klant te maken.

....Daar ga ik ook wel vanuit.

Het is alleen zo jammer dat ze niet naast de deur zitten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 16:19 
Moderator

Dat is het nadeel van custom instrumenten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 16:54 

Lights-ON schreef:
Afgelopen zaterdag heeft Marcel van Pfeiffer ook even naar de ventielen gekeken en hij zegt juist dat er TE VEEL speling op de ventielen zit, waardoor de ventielen "droog lopen".

Als de ventielen versleten zijn (dus te veel speling hebben gekregen door wat voor reden dan ook) moet er wat dikkere olie in, bijvoorbeeld La Tromba wit met siliconen of blauwe Spacefiller, bij een (te) krappe passing moet er dunnere in.
Nou kosten flesjes olie niet heel veel dus daar zou ik 's mee beginnen te experimenteren. Wat voor olie gebruik je nu?
Mijn Straub met Baurfeind ventielblok bleef ook maar problemen geven tot ik de ventielen ging smeren met Binak 495: Probleem in 1 keer opgelost. Dezelfde Binak werkt weer voor geen meter in m'n -behoorlijk afgeragde- Getzen, die doet 't eigenljk alleen lekker op All Cass Fast, je weet wel, dat ultradune goedje.

In ieder geval de ventielen recht omlaag duwen, zonder pinkhaak spelen is een goeie tip van Franklin.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur