trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompet tussen 2000 en 2800 euries
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2004 21:40 

Rare vergelijking een race fiets met een trompet...
Vraagje aan Hans...welke technieken past Traub toe die ze bij bach Thein Schilke lechner van Laar enz..enz.. niet gebruiken ??als je daarvan een stel dezelfde op een rij zet zijn ze toch allemaal verschillend...er zijn dan mindere en betere afhankelijk van welk mondstuk je erbij combineert....
zelfs identieke mondpijpen en bochten zijn verschillend...mondstukken idem....
En wat als zo'n instrument niet bevalt? valt er dan te experimenteren met bochten leadpipes enz? kan je dan even naar de fabriek om hem aan je wensen aan te passen?

En is het zo dat een echt goede bouwer al zijn instrumenten identiek maakt?
en...geen gebrek aan speeluren hier hoor. Misschien wel het tegenover gestelde.....
Ken geen enkele bouwer die al zijn instrumenten exact hetzelfde bouwt...behalve dan om te zien...is ook niet mogelijk trouwens!!!! 100% hetzelfde bestaat niet

En wat er mis is met Bach?? geen idee... veel solisten van wereldformaat ( Hardenberger,Friedrich Antonsson Stevens enz enz) ..spelen Bach...niet omdat het zo slecht is lijkt me

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2004 22:36 
Moderator

he trompetlover, wat je tegen Bach kan aanvoeren is dat de prijs allang niet meer in verhouding staat tot de kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2004 22:57 

Kan zijn...kan ik niet over oordelen. vind de prijs niet echt belangrijk.. Voor een beter instrument( voor mij persoonlijk dan,want niks zo persoonlijk dan een instrument) dan dat ik nu heb, zou ik desnoods 3 keer teveel willen betalen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2004 02:26 

Het is misschien wel een rare vergelijking maar het is voor mij een vergelijking die ik kan maken mede omdat ik in het vak zit dus......meer als voorbeeld het kan ook een koffiezet apparaat zijn :wink: 8O ik bedoel maar........
maar ik begrijp het dat niet iedereen kiest voor de weg kiest die ik neem om een trompet aan te schaffen .
Dat is voor iedereen heeeeeeeeeeel persoonlijk en dat moet ook :!: :!:
Ik doe het op deze manier en een ander weer op een andere manier... het gaat er mij om dat IK er een GOED gevoel bij heb.....en dat heb ik en als ik hem heb en daar verslag van doe , mogen degenen die dat willen best eens op m,n nieuwe toeter blazen , dat is geen enkel probleem.......ik hoor het wel van jullie ok :P

mvg Bas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2004 11:10 

marnix schreef:
he trompetlover, wat je tegen Bach kan aanvoeren is dat de prijs allang niet meer in verhouding staat tot de kwaliteit.

Marnix, even ter orientatie voor mij. Wat zijn kwalitatief vergelijkbare trompetten met een Bach Strad. zo een als ik er heb, maar dan met een veel lager prijs?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2004 12:17 

[quote="baszz"]Het is misschien wel een rare vergelijking maar het is voor mij een vergelijking die ik kan maken mede omdat ik in het vak zit dus......meer als voorbeeld het kan ook een koffiezet apparaat zijn :wink: 8O ik bedoel maar........!

Kijk als je fiets niet bevalt...ga je eraan sleutelen (nieuwe trappers bandjes ander stuur) totdat hij naar wens is,een koffiezet apparaat wat niet goed is ruil je in voor één die wel werkt.
Zo gaat dat vaak ook bij andere custombouwers (b.vThein ,van Laar,Lechner) je bestelt iets specifieks in dit geval dan. Dan krijg je bericht als ze het klaar hebben (meestal in ruwbouw) dan ben je vaak een paar uur zo niet een dag kwijt om alles naar wens te krijgen samen met de bouwer(b.v. bochten bekers pompen ringen gewichten enz.) dan wordt het instrument klaargemaakt,nogmaals proberen en dan lakken of vergulden.

In mijn ogen heet dat custom !!! Helemaal volgens jouw normen..en speelt zoals jij wilt....
En toch alls een bouwer dan dat instument copieërd is ie toch weer anders meestal...

waarom dan anders?

Geen idee eigenlijk,ik ben zelf geen bouwer
Ik denk zelf dat dat te maken heeft met de moleculaire eigenschappen van koper en de legeringen..trekbanken die na veel gebruik kunnen slijten en anders hun werk gaan doen...idem met draaibankem die anders functioneren als de beitels minder scherp worden...meer of minder tin met solderen.
Juist met handgemaakte instrument (Hans,de onderbouwing) lijkt me dit nog veel moeilijker...je klopt de bekers en pijpen van een plaat koper en buigt ze met lood....doe dat maar eens 100% hetzelfde. Dus zeg maar 1.000.000 hamer slagen op steeds dezelfde plekje....gaat niet lukken denk ik....

Nogmaals ik ben geen bouwer! Zou leuk zijn als een bouwer hier eens iets meer over zou kwillen vertellen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2004 14:09 

Ter vergelijking:
Bach heeft in 40 jaar 600.000 stradivarius trompetten gemaakt, dat is dus 15.000 trompetten per jaar !, nog afgezien van al het andere wat ze daar bouwen. Daarbij kan dus never de kwaliteitscontrole plaatsvinden die kleinere ateliers wel toepassen.

Ten tweede gebruikt Straub, om tot de onderbouwing te komen, een computersysteem wat het instrument helemaal doormeet, op het scherm ziet een instrument er dan uit als een infrarood foto, met warme en koude delen. Daarmee kan hij zien op welke wijze het instrument moet worden aangepast. Want inderdaad is het niet mogelijk twee 100% volledig identieke bekers te kloppen. Maar dat is wel te compenseren in de rest van het instrument. Dus pas als het instrument precies de uitslag geeft die het zou moeten hebben, wordt het verder afgewerkt. Dat kan er bv op neerkomen dat er een nieuwe stembuis gemaakt moet worden van een iets andere legering, of dat steuntjes iets verplaatst moeten worden, zo zijn er vele aanpassingen denkbaar. Daar kan hij dagen mee bezig zijn! Maar het gevolg is wel dat alle instrumenten van Straub van een bepaald model identiek zijn aan elkaar. Bovendien speelt hij zelf ook trompet dus ook het speelgevoel wordt van te voren gecontroleerd.

Een bedrijf als VB heeft daar natuurlijk geen tijd voor. Dat blijkt ook wel want ze zijn nimmer in staat geweest om het niveau van de jaren '50, toen ze nog in NY zaten, te evenaren. De productiekosten moesten omlaag (momenteel kost een Strad nog geen $ 200,- om te bouwen) en dat gaat gewoon ten koste van de kwaliteit.

De werkwijze van Straub is overigens wel een keuze. Er zijn ook bouwers die er bewust voor kiezen een hoogwaardig instrument te bouwen en dan maar af te wachten hoe het resultaat wordt. Dan krijg je inderdaad onderlinge verschillen. Niet zozeer in kwaliteit maar wel in karakter, want vergis je niet, Duitsland heeft nog steeds de beste metaalbewerkers ter wereld. Het is daar ook nog echt een vak, met een gilde, meestertitels, en alles erop en eraan. Hoe ze bij Thein en Lechner werken weet ik niet want daar ben ik nog nooit geweest, ik kan in dit geval alleen voor Straub spreken.

Een sprekend voorbeeld hierin is ook de toeter van Doc Severinsen. Hij had aangegeven hoe die moest worden en klinken, en meteen het eerste prototype voldeed 100% aan die verwachtingen en is niet meer veranderd. We hebben daar nog wel ge-experimenteerd met allerlei aanpassingen maar dat is verder niets geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2004 14:14 

Hans, doe effen de groeten aan doc!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 240 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur