trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Benamingen yamaha cornetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Benamingen yamaha cornetten
BerichtGeplaatst: 07 jul 2013 17:40 

diederik schreef:
marnix schreef:
Dit laatste klopt. Maar er wordt (heb ik het idee) alleen maar geschreven voor alle verschillende kampioenschappen die er zijn. En niet gewoon een gaaf muzikaal stuk.
Stiekem blijf k trouwens toch vinden dat er maar heel weinig diversiteit te vinden is qua klank in een brassband....

Ik denk dat je wat mij betreft, ondanks dat ik zoals je weet een echte brassbandliefhebber ben, wel gelijk hebt, Marnix.
Er wordt vaak een compositieopdracht verstrekt t.b.v. die kampioenschappen.
http://www.enbk.nl/news/24

Soms niet echte luisterstukken, maar dan wel weer uitdagend, als..... je van competitie houdt.
Indien je nl. als orkest of in individu van competitie houdt ( en je kunt toevallig niet zo goed voetballen of fietsen ) is het wat mij betreft geen probleem je ook een keertje per jaar als orkest met anderen te meten; evenmin ik het een probleem vind als iemand (zoals ik :wink: ) ernaar wil gaan luisteren. (en daar mag een ander op zijn beurt evengoed weer kritiek op hebben)

Daarbij heb ik bewondering voor de kwaliteiten van de diverse muzikanten, want wat, neem eens een voorbeeld, zo'n Dennis Vork (principal Schoonhoven) als amateur-muzikant neerzet vind ik gewoon fenomenaal.

En ja, de mindere diversiteit aan klank heb je ook gelijk in. Neemt niet weg dat ik de klank van een brassband vaak "een warm deken" vind.

Mag ik deze hele post een "vind ik leuk" geven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 07:27 

Back to the subject ;-)

Net een veiling gewonnen op Ebay. Ben benieuwd wat ik ga ontvangen (voor het geld kan ik er geen buil aan vallen...) Alles zou moeten werken, allen een deukje in de voorste bocht.

VINTAGE OLDS AMBASSADOR CORNET IN CASE W/ACCESSORIES FULLERTON 1950's

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 08:13 

Ziet er nog goed uit, beter dan de mijne in ieder geval en die speelt al jaren prima.
Alleen een deukje in de leadpipe valt erg mee voor deze student-stuiteraars.
Wat ze allemaal hebben is dat de beker in de loop der jaren een beetje naar beneden zakt, hoort er blijkbaar bij.
Ziet er uit als een goed toetertje, de ventielen van Olds zijn zo sterk dat als de hele toeter er redelijk tot goed uitziet dat in beginsel ook het geval is met de ventielen.
Sommigen vinden dat ALLE Olds instrumenten wat zwaar blazen. Ikzelf vind dat ze een gefocuste klank geven, een soort geconcentreerde weerstand die zich omzet in geluid.
Ik denk dat je er blij mee zult zijn, heel veel plezier!
Franklin

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 08:42 

delano schreef:

......dat ze een gefocuste klank geven, een soort geconcentreerde weerstand die zich omzet in geluid.....

Franklin

8O :?

Je bedoeld dus dat ie zwaar blaast? :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 11:19 

Ik ga het beleven :-) En anders verkopen we hem wel weer door en kopen we wat nieuws....
Voor het geld, is het het proberen waard (€150 inclusief verzendkosten vanuit Florida).

Vind hem er inderdaad zo op de foto goed uit zien voor een instrument uit 1950. Dus ben heel benieuwd naar wat ik geleverd krijg. En natuurlijk naar hoe hij speelt. Zal allicht beter zijn als de Getzen Eterna waar ik nu op speel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 11:37 

Rik Baars schreef:
delano schreef:

......dat ze een gefocuste klank geven, een soort geconcentreerde weerstand die zich omzet in geluid.....

Franklin

Tja, het is en blijft een cornet met een toch wat medium klein bekertje. Het wordt gezegd van alle Olds toeters maar het is meer een soort karakter. Ik vind mijn Ymaha 6345 zeker in de hoogte zwaarder blazen maar dat kan heel goed strikt persoonlijk zijn. De Olds geeft er ook iets voor terug.

O.S. Als die toeter uit Florida komt loop je de kans er nog 28% of zoiets aan belasting (import + BTW) over te moeten betalen (over aankoop + transport.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 11:55 

delano schreef:
Rik Baars schreef:
delano schreef:

Franklin

Tja, het is en blijft een cornet met een toch wat medium klein bekertje. Het wordt gezegd van alle Olds toeters maar het is meer een soort karakter. Ik vind mijn Ymaha 6345 zeker in de hoogte zwaarder blazen maar dat kan heel goed strikt persoonlijk zijn. De Olds geeft er ook iets voor terug.

O.S. Als die toeter uit Florida komt loop je de kans er nog 28% of zoiets aan belasting (import + BTW) over te moeten betalen (over aankoop + transport.

Daar ben ik van op de hoogte. Dan denk ik gezien de staat van de toeter, toch nog iets leuks te hebben gekocht. Niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013 12:18 

Absoluut, tevens is het zo'n beetje een ideaal reisinstrument. Je zult wel merken hoe stevig die Amb'jes gebouwd zijn. Alleen de ventieldoppen al, die schroeven alsof ze op een Mercedes horen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur