Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
HJ
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 09 jun 2013 22:04 |
|
|
|
Ik heb van een medeforumlid onlangs een CarolBrass gekocht. Een 5000l-YLS. Goudgelakt. De L in XLS staat voor een iets grotere beker. Zou 5'' moeten zijn, maar vergeleken bij mijn vL 8 met 5'' beker was deze toch iets kleiner, maar zeker groter dan bv. een Yamaha 4335. Ik kon de verleiding niet weerstaan om eens een CarolBrass te proberen en voor die prijs-350 Euro (nieuw bij Thomann voor 500)-wilde ik het wel eens uitproberen. Ik had er zulke goeie verhalen over gehoord, en als het niks voor mezelf was, kon ik hem gelijk doorverkopen aan een leerling, die gok durfde ik wel aan. Ik heb hem inmiddels ook doorverkocht, maar wel een aantal dagen getest. De trompet zag er fantastisch uit! Echt een beauty. Mooi afgewerkt, alles past mooi bij elkaar, mooie lak ook en lekkere details zoals bv. de vorm van de brace op de stempomp. Koffer ook dik in orde. Groot vak erbij voor muziek, draagriemen, zag er degelijk uit. Verder muntte het pakketje uit in volledigheid. Ventielolie (Ultra Pure, doet Monette er ook bij. Ik vind het niks, maar da's een andere discussie), twee stembochten, een ronde en een vierkante, lichte veren en metalen dopjes om evt de paarlemoeren te vervangen, alhoewel ik die erg chique vond. Zwart paarlemoer op een goudkleurige trompet. Echt mooi, vond ik. Mooie set dus. Verder dus de wat grotere beker (de kleinere variant heet YSS meen ik) en een reversed leadpipe. Stalen ventielen, geen monel volgens de beschrijving. Ik kan het er niet aan zien. Na even mijn vertrouwde T2 olie erop te hebben gedaan (ik gebruik deze al jaren, en naast Al Cass de enige waar ik -ook met mijn vL-geen problemen mee krijg) liepen de ventielen als een zonnetje. De ronde stempomp zat er op dus daar heb ik eerst maar eens op gespeeld. Ik heb lang op een Holton MF Horn met ronde bocht gespeeld, en daar beviel het me uitstekend, maar later met een Jupiter Ingram vond ik het minder, en ook bij deze beviel me dat niet goed. Beetje vaag qua intonatie. Wel viel meteen de volle klank al op. Echt een lekker geluid. met de vierkante bocht voelde het al veel prettiger voor mij en kon ik er goed op wegkomen. Alles zit er goed op, mooie klank, alleen een klein beetje vaag van g'' tot c''', daarboven komt de sound en intonatie wel weer goed, maar dat gebied vond ik wat minder. Ik heb dat overigens met alle Yamaha's die ik tot nog toe heb geprobeerd ook, en dan viel de CB boven C''' gunstig uit t.o.v. Yamaha. Niet helemaal mijn toeter dus, maar ten opzichte van de studie-Yamaha's vond ik de CarolBrass een klasse beter. Met alle opties, afwerking en geluid is dit een serieuze concurrent voor de middenklasse Yamaha's, en dan is dit nog een van de goedkopere CB's. Ik weet dus niet hoe de duurdere modellen zich verhouden. Ik heb wel het vermoeden dat er qua boring en model eigenlijk weinig verschil is. Het lijkt, als je op hun site kijkt alsof de verschillen meer cosmetisch zijn dan dat het echt andere trompetten zijn, maar dat kan ik natuurlijk pas beoordelen als ik zo'n ding in mijn handen heb. Prijs-kwaliteit verhouding is in ieder geval erg goed. Een aanrader voor leerlingen en Yamaha (en Jupiter) kan zijn borst nat maken!
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 09 jun 2013 22:18 |
|
 |
| Moderator |
|
Leuke review! Ga ik onthouden. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 15 jun 2013 12:40 |
|
|
HJ schreef: vL 8 met 5'' beker Jouw Van Laar B8 zou als het goed is een bekerdiameter van 135 mm moeten hebben. Dit komt overeen met ongeveer 5,3 inch. 5 inch is een veel voorkomende diameter, Yamaha en Schilke gebruiken die maat veel (Shew, Bergeron). Bachs hebben doorgaans een iets kleinere bekerdiameter, Yamaha's 4335 heeft deze maat ook.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 15 jun 2013 13:34 |
|
|
|
Ah, Roel, dat zou best 's kunnen. Ik heb het nooit nagemeten, ben puur op de klank en gevoel afgegaan. Mijn B8-beker is vrijwel even groot als die van mijn Connstellation uit '61. Scheelt een millimeter of twee in het voordeel van Van Laar (groter). Bachs en Yamaha's zijn inderdaad over het algemeen een stuk kleiner. Als ik eens zo'n ding uitprobeer, moet ik er altijd aan wennen hoe iel het eruit ziet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 16 jun 2013 12:10 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
Roel schreef: HJ schreef: vL 8 met 5'' beker Jouw Van Laar B8 zou als het goed is een bekerdiameter van 135 mm moeten hebben. Dit komt overeen met ongeveer 5,3 inch. 5 inch is een veel voorkomende diameter, Yamaha en Schilke gebruiken die maat veel (Shew, Bergeron). Bachs hebben doorgaans een iets kleinere bekerdiameter, Yamaha's 4335 heeft deze maat ook. Met deze kanttekening: Yamaha gebruikte vroeger voor de modellen uit de 3-digitseries meestal de (A- of de) B-bell en die was idd 5 inch. Maar in de 4-digit reeksen worden de Y-bekers gebruikt, YL en YR die allemaal 4 7/8 (123 mm) zijn.. Met als uitzonderingen de Z-bell van de Shews en (gemodificeerd) voor de Bergeron). Alleen de EM beker is nog grote, die is 5 1/4 en dat zou weleens 135 mm kunnen zijn. Edit: ik was even vergeten dat die rare en heel interessante 8335 20th anniversary ook een 5 1/4 beker heeft. Ik weet niet of dat de EM beker is of een geheel nieuwe. Ik hoop zo'n trompet nog eens in levende (?) lijve tegen te komen, interessant concept.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
BertilJKok
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 18 jun 2013 07:59 |
|
|
Ik wilde na 5 jaar wat nieuws. De Van Laars en Adams trompetten liggen momenteel ietwat buiten mijn financiële bereik. Via een mede bigbandlid was ik op het spoor gekomen van Carol Brass. Sinds vorige week ben ik het bezit van de Carol Brass 5060H GSS. Zoals overal te lezen valt komt de trompet perfect afgewerkt bij de gebruiker met het een en ander aan extra's.Tot nu toe ben ik louter enthousiast, maar welicht is dat "nieuwigheid". Als ik meer toeteruren gemaakt heb, zal ik uitgebreider over mijn ervaringen posten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompedro
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 18 jun 2013 12:22 |
|
|
Vernoemd naar de vrouw van de baas, ... je hebt dus een vrouw aan je lippen.  ... een Taiwanese welteverstaan.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Mike
|
Berichttitel: Re: Carol Brass Geplaatst: 24 jun 2013 11:29 |
|
Geregistreerd: 29 okt 2011 21:16 Berichten: 83 Woonplaats: Lier België
|
Na een hele poos nagedacht te hebben is mijn oog op deze trompet gevallen: Carol Brass CTR-1110L-YST-Bb-L Link: http://www.thomann.de/nl/carol_brass_ctr_1110l_yst_bb_l.htm Carol Brass CTR-1110L-YST-L, Bb-Trumpet, ML-bore: .460" (11,70 mm), 5" (127 mm) soldered wire thomann rim yellow brass STANDARD/THIN bell, 10% nickel nickel-silver leadpipe, 10% nickel nickel-silver reversed light weight main tuning slide, 1st valve slide ring with stop screw, 1st valve slide ring with stop screw, clear lacquer, incl. deluxe bag, 3C mouthpiece, additional square main tuning thomann slide, 3 super thin finger buttons, 3 light weight valve springs, one set of heavy valve caps. From leadpipe to bell's entrance complete with 10% nickel contained nickel-silver professional special trumpet, you can get brighter full sound. Ik ga ze deze week nog bestellen maar had eerst een vraag: Wat vinden jullie van de materialen? Die 10% nickel-silver... Is dit dan zo speciaal, wordt het nog gebruikt in andere merken? Voordelen? Nadelen?
_________________ Carol Brass CTR 5000L-YST
|
|
| Omhoog |
|
 |