Theo van Kampen schreef:
Dat Hub van Laar geweldige trompetten maakt staat buiten kijf en ook ik heb er een paar mogen bespelen die hoog op mijn verlanglijstje staan maar dat tussen de meesterwerken die van Laar construeerd kennelijk regelrechte bloopers zitten daarover hoeven we echt niet om de hete brij te draaien.
Waaruit maar weer blijkt hoe weinig jij van de materie begrijpt. Altijd gepeperde uitspraken, maar nooit echt op de hoogte van hoe het werkelijk in elkaar zit.
Hub test elk instrument persoonlijk voordat ie ze aan een klant aanbied. Het zou me verbazen dat zoiets simpels als basisstemming hem zou ontgaan dus zit het probleem ergens anders.
Een maand of wat geleden belde een collega van mij op. Hij had net een nieuwe CF bij Hub gekocht maar twijfelde erg over de stemming en vroeg of ik hem eens wilde testen daarop. Mijn bevinding was dat dat de trompet geweldig speelde en elke noot precies op zijn plek zat qua kern en stemming. Waarom twijfelde hij er dan aan? Mijns inziens omdat hij nog heel erg moest wennen aan de nieuwe CF. Het koste mij ook een maand voordat ik wist hoever ik de stempomp uit moest trekken op mijn R2 omdat ie zo anders speelde dan mijn CF. Nu wissel ik zonder problemen heen en weer.
Ander voorbeeld: Bij een andere collega zit de stempomp ook helemaal in als ie op zijn nieuwe CF speelt. Hub maakt nog een andere stempomp voor hem. Als ik op die CF speel moet de stempomp een centimeter uit!
Nog een voorbeeld: Als ik mijn 42ES op mijn R2 zet staat de stempomp een cm uit. Als ik de 42C erop zet nog maar 2 mm.
Hub wil liever niet dat de stempomp te ver uit staat, bij een halve cm klinken de trompetten namelijk beter (volgens hem). Vandaar dat hij liever de stempomp inkort dan een andere oplossing zoekt.
Maar op Hub is ook maar een mens en kan dus ook fouten maken. Als je er 250+ per jaar bouwt zal er vast wel eens eentje tussen zitten die niet helemaal optimaal is. Gelukkig heeft hij een uitstekende service en is elk euvel makkelijk op te lossen. Je moet er natuurlijk wel melding van maken, anders kan hij je ook niet verder helpen.