Ik ben op zoek naar een nieuwe trompet en kan daar wel wat advies bij gebruiken.
Ik ben 1e/solo trompettist bij een 1e divisie fanfare daarnaast speel ik als trompettist in een koper kwartet en begeleidt ik af en toe kerkdiensten. Ik ben een klassiek geschoolde trompettist en op zoek naar een trompet die gemakkelijk speelt, een mooie klassieke klank kan brengen, maar ook in de hoogte een ronde klassieke klank kan behouden zonder te scherp en kil te worden (dit ligt natuurlijk ook aan de keuze van het mondstuk).
Momenteel speel ik op een instrument van de vereniging (yamaha 43.. serie, volgens mij uit mijn hoofd). Ik heb een jaar mogen spelen op een bach strad. 37 ML van mijn docent. Dit was al veel beter dan mijn yamaha. Ik kon hier mijn gevoel gemakkelijk in kwijt en het kostte mij weinig energie om mooi te spelen. Ik speel momenteel op een 1,5 c mondstuk maar als ik veel hoog moet spelen en een heldere klank wil pak ik een 7 c mondstuk. Qua mondstuk kan ook nog wel wat verbetering plaats vinden.
Hebben jullie ideeën voor een goed instrument passend bij mijn doel?
Standaard antwoord, ga naar een winkel en probeer zoveel mogelijk uit. Bach en Yamaha hebben genoeg te bieden.
Als je geen haast hebt en wat moois wil zou je ook naar Hub van Laar kunnen afreizen en verschillende modellen kunnen uitproberen. Een B4 of B5 zou dan heel geschikt kunnen zijn. De prijzen zijn niet zoveel anders dan een Yamaha of Bach, misschien zelfs goedkoper afhankelijk van het model.
Qua mondstuk is een Bob Reeves 43C of 43M of zelfs een 43S veel makkelijker voor de hoogte zonder al te scherp te worden. De Reeves randen zijn wat comfortabeler dan een Bach rand die veel ronder is. Dat snijdt wat meer in je lip.
Als aanvulling op Eriks advies (ik speel op het door hem voorgestelde mondstukken setje) moet ik er wel bijzeggen: het geluid met een reeves is wel helderder dan wat je met je Bach krijgt. De 43c is meer een 3c dan een 1,5 c van bach. Dus dan moet je goed opletten dat je niet te helder gaat klinken. De reeves zijn erg comfortabel maar vergen wat aanpassing van je.
Dit gezegd hebbende: ik zou Adams ook bekijken. Maar ook stomvi of de Jupiter ingram is te gek. Waar je ook heengaat: neem als het even kan je docent of een collega mee.
Die Jupiter zou ik niet snel aanraden als je op zoek bent naar een mooie klassieke klank. Daar is ie niet echt voor gemaakt aangezien Ingram een leadtrompettist is.
Een Reeves klinkt iets helderder dan een Bach maar dat heeft alleen maar dat verschil hoor je alleen als je ze om en om speelt. Een Reeves 43C geeft zoveel meer comfort in het hogere register dan een Bach 1,5C of 7C . Het voordeel dat je daaruit haalt zorgt ervoor dat je langer open en ongeforceerd kunt blijven spelen, dat komt de klank alleen maar ten goede als je iets vermoeider wordt.
Natuurlijk ga ik eerst veel uitproberen en bepaald dat welke trompet het gaat worden. Maar alleen Bach heeft al dusdanig veel verschillende trompetten. Wat doet wat. Met reversed leadpipe of zonder? Lichtgewicht of niet? 43, 37 of 72 beker? Wat voor materiaal beker? Wat doet zilver met een trompet en goud? Is het verschil tussen normale stradivarius en artisan puur cosmetisch?
Ik richt me zeker niet alleen op Bach. Welke trompet van Adams zou een goede optie zijn?
Stomvi ken ik behalve qua naam helemaal niet, iemand meer info?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen