trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke Yamaha bugel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 04:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Welke Yamaha bugel?
BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:11 

Okay, gerust gesteld v.w.b. de Yammaloy ventielen. Bedankt.

Ik test de compressie op dezelfde wijze zoals Delano beschrijft, echter ik blaas niet in de pijp maar zuig deze vacuüm (maakt volgens mij geen verschil). Ik heb me in voorgaand bericht niet helemaal juist uitgedrukt. Het is niet dat ik een groot verschil in compressie opmerk maar wel wat verschil. Voor mij is dit verschil geen reden om 1 van deze bugels te laten liggen.

Gisteren heb ik beide bugels kunnen uitproberen tijdens de repetitie. Helaas ik is ook hier geen duidelijke winnaar uit de bus gekomen. Beide blazen lekker aan, met een lichte voorkeur naar de 6310Z. Ook qua klankkleur voor solo's een lichte voorkeur voor de 6310Z. Blaas ik echter alleen met klarinetten dan mengt de 635ST beter. Ook kan ik op deze bugel harder blazen dan op de 6310Z. Dit is echter voor mij geen pre. Hard blazen vind ik op geen instrument mooi, zeker niet op een bugel.

Ik heb nog een paar dagen te gaan voordat ik een beslissing moet nemen. Laat wel weten welke het geworden is. Alle info is nog steeds welkom, met name ervaringen met deze instrumenten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:54 

Als je echt niet kunt kiezen tussen deze twee en voor de prijs maakt het niet uit dan zou ik voor de nieuwste gaan, de 6310Z dus (heel waarschijnlijk). Dit m.b.t. zowel de mogelijke slijtage als met het oog op evt. inruilwaarde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 apr 2013 13:33 

Hiep Hiep H.... Ben eindelijk bevallen van een keuze :D . Na lang wikken en wegen is het toch de 6310Z geworden.

Beide instrumenten deden (voor mij) qua speelgevoel niet voor elkaar onder. Bij het vastpakken van de 635ST had ik wel het gevoel een degelijker instrument vast te pakken dan de 6310Z. Wat me echter tegenstond bij het vastpakken van de 635 was de plaatsing van de trigger op de 3e slide. Deze trigger is te ver naar boven geplaatst waardoor ik geen makkelijke plaatsing van mijn hand/vingers kon vinden. Hier had ik denk ik na een tijdje wel aan kunnen wennen. Wat echter de doorslag heeft gegeven is de klankkleur van de 6310Z. Ik vind deze beter kleuren bij de instrumenten waarmee ik wil gaan samenspelen. De klankkleur van de 635ST vond ik te veel gaan naar het geluid van mijn cornet (met DW2 mondstuk). Kortom: beide instrumenten zijn top instrumenten waarvan de 6310Z op dit moment het beste bij mij past.

Welk mondstuk ik wil gaan gebruiken is me nog niet helemaal duidelijk. Hier zal ik nog wat onderzoektijd aan moeten spenderen. Na het lezen van de diverse bugel mondstuk items in dit forum denk ik dat ik de Alliance 3CF & 3FL eens ga uitproberen.
Bij de 6310Z was een DW 2FL mondstuk bijgeleverd waar ik redelijk mee uit de voeten kan. Klankkleur is zeker goed, ik mis soms echter wat gevoel in de hoogte. En ja ik weet dat de meeste vinden dat een bugel niet voor het hoge werk bedoeld is. Vind ik ook, het sterke punt van de bugel ligt in het lage en midden gebied. Maar soms is het wel fijn als hij het hoge werk ook aan kan. Zonder me zelf te veel in de kosten te jagen wil ik graag zelf de beperkende factor zijn in plaats van mijn mondstuk of instrument.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2013 13:32 

Gefeliciteerd met de bugel. En een DW 2FL moet een soort zwembadje zijn. Zelf speel ik af en toe op een DW 4FL en die vind ik al zo diep. Een Warburton 6FL is mijn "normale" flugelmondstuk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur