trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke Yamaha bugel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 09:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Welke Yamaha bugel?
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 15:16 

Yamaha en hout. De Yamaha (YFH731)die ik heb zou ik niet in een harmonie willen gebruiken. De klank is voor mij te scherp. De intonatie in de hoogte is niet mijn ding. Spreekt slecht aan. De laatste Yamaha's die ik heb getest voor de fanfare YFH631, 8310 en de 8315 zijn wel een stuk beter. Intonatie in de hoogte bleef voor mij een probleem. De klank te scherp voor een bugel. Dynamisch te snel van rond naar scherp. Kwalitatief is er niets mis mee. De prijs is ook nog al fors

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 17:15 
Moderator

Yamaha maakt best aardige bugels.
Ik denk voor in een harmonie met toch al voldoende warmte van het hout, dat een iets minder wollige bugel juist wel een mooie aanvulling is.
Maar goed, uitproberen is altijd de beste optie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 19:36 

De 6310z en de 635T heb ik beide uitgeprobeerd. Voor mij speelde de 635 lekkerder. Het is alweer 10 jaar geleden, dus waarom deze de voorkeur had weet ik helaas niet meer. Het enige wat ik nog wel weet is dat in de 6310 een "normaal" bach bugel mondstuk past. In de 635 gaat het mondstuk veel dieper in de reciever.
Mogelijk komt dat door een andere maat reciever??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 20:05 

Als de bugel puur als extra bedoeld is heb je aan Yanaha een prima instrument. Zelf heb ik een verzilverde 631G. In vergelijking met bv een Courtois is de omschakeling van en naar trompet een stuk eenvoudiger. Ik neem aan dat dit komt door de kleinere beker. In een fanfare zou het mengen weleens lastig kunnen zijn, maar in een harmonie is er geen probleem.
Mondstuk is natuurlijk heel persoonlijk. Voor het schakelen tussen trompet en bugel is een identieke rand wel heel prettig. De DW mondstukken klinken goed maar hebben geen fijne rand. (De Roger Webster modellen zijn wat lekkerder maar die worden niet meer gemaakt.) Zelf heb ik de juiste combie gevonden in Loud 3 kopieen; tegenwoordig te verkrijgen als Patrick mouthpieces. Als standaard wordt alleen de 3F gemaakt. Wie weet heb je iets aan de volgende link: http://patrickmouthpieces.com/store/#!/ ... 6&id=11796
Wel even opletten dat je de juiste stift bestelt :wink:

Houser 3F (RVS)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 apr 2013 17:49 

De bugel is inderdaad, voor alsnog, puur als extra bedoeld om de sporadisch uitgeschreven bugel solo's in harmonie arrangementen te kunnen invullen en voor gebruik in hout en koperensembles waarin ik soms speel.

Alle antwoorden lezende denk ik dat ik eens goed moet kijken naar de 635ST en in tweede instantie de 6310Z. Ik hoop ze deze week binnen te krijgen en te kunnen testen.

Ik meld me weer zodra ik meer weet. In ieder geval alvast bedankt voor jullie inbreng.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2013 09:27 

Beide bugels heb ik gisteren kunnen testen.

Beide hebben een eigen karakter waarvan ik nog niet heb kunnen bepalen wat het beste bij me past. Wel vind ik de 6310Z lichter blazen met name in de hoogte. Voordat ik deze week een keuze ga maken zou ik graag nog een paar vragen beantwoord willen hebben, namelijk:

1. Hoe kom ik er achter dat deze bugels niet de "Yammaloy" ventielen hebben waar in dit forum zo vaak over geschreven wordt?
2. Wat is een goede site om de fabricage datum te achterhalen?

Tevens merk ik bij beide instrumenten dat als ik de compressie test de 1e slide van beide bugels minder is als de 2e. welke van beide nagenoeg perfect is. Is dit normaal?

BVD

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2013 18:54 
Moderator

Wat betreft yamalloy: daar zijn ze vrij snel weer mee gestopt. Bleek geen onverdeeld succes. De shew modellen hebben dit iig niet. Die andere weet ik niet.

Dit gezegd hebbende: dikke vette onzin dat alle yamalloy slecht zouden zijn. Ken zelf meerdere yamaha's met deze ventielen die prima functioneren. Want als yamalloy goed was, dan was het ook goed. Dus je kunt er inmiddels een beetje van uitgaan dat vele niet functionerende yamalloy inmiddels op de schroothoop liggen, en de wel functionerende gewoon bij een nieuw baasje de rest van hun leven kunnen slijten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 14:07 

http://www.dallasmusic.org/schilke/Misc ... l#Yamalloy Valves

Dit over Yamaloy, de 635T is geproduceerd vanaf 1985 en valt dus (volgens mij) buiten de Yamaloy periode. De hele toestand daaromtrent lijkt me ook wat overdreven.

https://sites.google.com/site/yamahacol ... alist/home

Dit is de meest complete modellenlijst van Yamaha.

Zover ik weet is het NIET mogelijk bouwjaren van Yamaha te achterhalen via de serienummers. Y. heeft daar een absoluut rommeltje van gemaakt. (van de bijgevoegde serial numbers-list op de Yamaha-loyalist begrijp ik niets).

Dat van die compressie op het 1e ventiel klinkt niet helemaal tof. Hoe meet je dat?
Buisje eraf, eerste buisje dichthouden, 1e ventiel indrukken en dan op het mondstuk blazen. Mag niet lekken.
Het eerste ventiel is bij een flugel wel het meest kwetsbaar omdat daarin de leadpipe uitkomt.
Overigens heb ik bij Yamaha nog nooit echt compressieverlies meegemaakt maar voor alles is een eerste keer.

De 635T geldt een beetje als een geheimzinnige toeter die door profs gekoesterd wordt/zou worden. Ik ken hem niet.
De 6310Z krijgt vooral in de USA veel commentaar als zou hij teveel een trompetgeluid geven. Maar ja, daar houden ze vd 4 valve Getzen en dat is meer een ventieltrombone. Ik vind zelf de 6310Z top, erg lekker.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur