Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
joostv
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 08 apr 2013 07:43 |
|
Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34 Berichten: 607 Woonplaats: Roosendaal
|
|
ik speel idd ook op een 38b en die van mij komt uit '59. Ik ben het ermee eens dat het bouwjaar er niet echt toe doet. Maar: De connstellations die nog in Elkhart (als ze daar zijn gemaakt staat het er ook op, dus simpel te checken) zijn gemaakt zijn over het algemeen wel beter dan die van de periode daarna. Ik ben geen expert, dat heb ik me laten vertellen door iemand waarvan ik denk dat hij er wel verstand van heeft.
Hoe dat precies zit.... ? Vul me aan waar mogelijk dames en heren:)
Ik ben het er wel helemaal mee eens dat als jij een toeter goed vind je hem moet kopen ongeacht het jaartal. Die van mij schijnt nog via Jarmo ... blablabla weet ik het... Dat interesseert me niks, ik vond deze trompet heel fijn.
_________________ Trompet: Oiram light www.joostverbraak.com
Laatst bijgewerkt door joostv op 08 apr 2013 08:33, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 08 apr 2013 08:01 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Dat is tamelijk eenvoudig: geld! Bepaalde modellen werden populair, er moest meer van gemaakt worden, dus er werd bezuinigd op materiaal, en op kennis. Bovendien wilden trompettisten zo weinig mogelijk betalen voor zoveel mogelijk trompet. (Kijk maar naar een houtblazer of strijker).
Conn, king, benge, Bach... Allemaal vielen ze voor er grote geld, en bij allemaal zag je de kwaliteit inzakken. Olds deed hier ook in mee en overleefde het niet. King conn en benge werden opgeslokt, in 1 bedrijf en zijn geen schim meer van wat ze ooit waren...
Wil niet zeggen dat ze sinds toen alleen maar troep maakten...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hans
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 29 apr 2013 12:45 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
|
Het probleem bij Conn is dat de gehele fabriek is verkocht in '70 of '71 en de nieuwe eigenaar toen de productie heeft verhuisd van Elkhart naar Abilene, Texas. Ter plekke hebben ze allemaal nieuw personeel aangenomen dat nog nooit een muziekinstrument van dichtbij had gezien. Zelfs de meeste productiemiddelen zijn niet meeverhuisd. Conn's met een serienummer dat begint met een G zijn dus bijna zonder uitzondering volkomen ruk (behalve natuurlijk de G met 5 cijfers erachter uit Elkhart hehe). De G betekent 1970 - 1980. De H is 1980 - 1990. De 2 letter is de maand (A=jan, B=feb etc) en het eerste cijfer is het jaartal. Dus trompet GA567xxx is gemaakt in januari 1975.
Ik heb zelf 12 jaar lang m'n brood verdiend met een 38B uit '67. Het zijn fantastische trompetten, alleen past het geluid niet meer in de trompetsectie van tegenwoordig. Als solo-instrument zijn ze wel nog steeds erg populair, en terecht.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
flugel
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 29 apr 2013 15:11 |
|
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
|
Hans schreef: Ik heb zelf 12 jaar lang m'n brood verdiend met een 38B uit '67. Het zijn fantastische trompetten, alleen past het geluid niet meer in de trompetsectie van tegenwoordig. Als solo-instrument zijn ze wel nog steeds erg populair, en terecht. En die is sinds een aantal jaar van mij en mengt prima in onze trompetsectie (met drie Elkhart Connies). Hij doet het nog steeds fantastisch Hans!
_________________ Let's make some noise!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hans
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 30 apr 2013 10:54 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
Nog altijd jammer dat ik hem ooit heb weggedaan, maar ben wel blij dat ie in een goed nest is beland 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
joostv
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 30 apr 2013 11:48 |
|
Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34 Berichten: 607 Woonplaats: Roosendaal
|
|
ik doe mijn Connstellation ook echt niet weg:) Speel nu OiramII maar die toeter blijft! Mooi man zo'n oud beestje, zit zoveel historie achter
_________________ Trompet: Oiram light www.joostverbraak.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 30 apr 2013 16:40 |
|
|
|
Oeps, ik zie dat Theo me genoemd had, en inderdaad: ik speelde een hele tijd professioneel op een klokgave 38B uit 1960. Ik deed er alles op, van lead tot solo, tot het 'andere' geluid me toch een beetje ging tegenstaan. De klank is bijzonder indrukwekkend, een echte koppendraaier, maar kan op den duur vermoeiend zijn: het komt ook erg pompeus over en ook als je het niet wil. Daarbij was voor mij de boring op de lange termijn gewoon te klein, ik kan niet wennen aan dat speelgevoel, die bepaalde weerstand. Evengoed zal ik 'm niet snel verkopen, ik heb mijn hoogste noten op dat ding gespeeld. Niet gruwelijk, maar toch een aantal vrij aardige en vooral volumineuze versies van Gonna Fly Now. Op de een of andere manier klonk een b3 op dat ding gewoon als een gezonde, open trompet, en niet alsof iemand levend gecastreerd wordt. Echt in de praktijk bruikbaar is ie naar mijn mening niet, of je hele sectie moet erop spelen.
Wat betreft bouwjaar: ik heb wel eens een nieuwere (volgens Hans dus volkomen ruk, al zegt hij "vrijwel zonder uitzondering", dus misschien was die toeter de enige uitzondering) gespeeld die ik beter vond dan menige Connstellation die wel uit de 'goede tijd' stamt, maar gewoon niet goed onderhouden is, of schade heeft op de verkeerde plekken. Door de idioot kleine bring zijn ze namelijk wel heel gevoelig voor onregelmatigheden, zoals bijvoorbeeld een slechte Valve Alignment. Ik weet dat dat bij elke trompet van belang is, maar bij een 38B is de impact gewoon nog extremer. En er zijn heel veel 38B in omloop zonder goede alignment. Ook de buis goed schoonhouden kan veel schelen, iets waar ook een Yamaha Bobby Shew heel gevoelig voor is, heb ik gemerkt. Bij een 12mm-boring zoals mijn Adams kan er een hele cheeseburger in (bron: Trent Austin) voor je verschil merkt. Dit laatste is niet helemaal serieus bedoeld overigens.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: Re: Connstellation B38 Geplaatst: 30 apr 2013 16:47 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
Hans schreef: .....Conn's met een serienummer dat begint met een G zijn dus bijna zonder uitzondering volkomen ruk.... Ah, bìjna zonder uitzondering gelukkig want mijn 6B met nummer GB921xxx blijkt een prima instrument te zijn: Goeie ventielen, makkelijk spelend met een dijk van een sound. Jammer dat ie met z'n giga beker niet in m'n Berkleykoffertje past anders mocht ie gewoon mee met de Herbies. Die gigs doe ik met m'n 22B. Die Connie van jouw Hans, was dat geen omgebouwde 38A?
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |