trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adams vs Hub van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 04:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Adams vs Hub van Laar
BerichtGeplaatst: 03 apr 2013 17:43 

Roel schreef:
Bovendien heb ik verre van een goed ontwikkeld embouchure.

Hoe definieer jij een 'goed ontwikkeld embouchure'?
Als ik 't wel heb speel jij als beroepstrompettist in o.a. de WDR BigBand. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die z'n zaakjes niet op orde heeft ook maar door de eerste voorronde van de audities voor die baan kan komen.

Het geeft te denken dat zo'n beetje alle zgn. leerling instrumenten uitgerust zijn met een M tot ML beker.

www.luxuriamusic.com

Laatst bijgewerkt door Theo van Kampen op 03 apr 2013 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2013 19:45 

Voor geinteresseerden,er loopt op TH al enige tijd een wat verhitte discussie over lb toeters:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... highlight=

Echt alles komt langs en volkomen tegenstrijdige conclusies worden getrokken, erg vermakelijk.
Even kort samengevat: juist tight horns maken je vermoeid, een open horn moet je juist niet compenseren met een tight backbore of zoiets maar alleen met je aperture, misschien putten lb horns je wel uit maar dat geldt niet voor de Wild Thing. Enzovoorts, enz.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2013 20:53 
Moderator

Je bent zo in vervoering van dat topic, dat je Nederlands en Engels door elkaar gooit :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 06:44 

Het is ook uitzonderlijk vermakelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 11:47 

Theo van Kampen schreef:
Als ik 't wel heb speel jij als beroepstrompettist in o.a. de WDR BigBand.

Wow, nee dan ben je verkeerd geïnformeerd. Blaas ik zo hoog van de toren?

Theo van Kampen schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die z'n zaakjes niet op orde heeft ook maar door de eerste voorronde van de audities voor die baan kan komen.

Er is verschil tussen "je zaakjes niet op orde hebben" en "geen goed ontwikkeld embouchure hebben". Mijn embouchure is niet goed, maar vaak kan ik dat compenseren door de andere factoren wat meer te trainen en gebruik te maken van wat alternatieve techniekjes. Erik Veldkamp, die een buitengewoon goed ontwikkeld embouchure heeft, verfoeit deze techniekjes dan ook doorgaans, en voor hem terecht.

Het ligt er maar aan wat je definieert als een goed ontwikkeld embouchure. Laat ik het zo stellen: mijn embouchure is bij lange na niet zo goed ontwikkeld als dat van Erik, en toch speel ik lekkerder op trompetten die volgens Karel een goed ontwikkelde embouchure en ademtechniek vereisen, terwijl Erik meer efficient, volgens Karel gemakkelijker speelbaar materiaal prefereert. Dus vind ik Eriks opmerking dat er meer aan de hand is dan dat terecht: je kunt niet zomaar stellen dat fysiek sterkere, beter ontwikkelde spelers grotere boringen en/of bekers kiezen. Het heeft met iets anders te maken. Wellicht de fysieke bouw, de aangeleerde speeltechniek, een bepaalde voorkeur hoe een trompet moet aanvoelen.

In ieder geval speelt een kleinere trompet niet per definitie voor iedereen gemakkelijker, en dat is volgens mij een beetje waar Theo van overtuigd is. Voor mij geldt dat in ieder geval absoluut niet: ik vind een Yamaha Bobby Shew zwaarder blazen, vermoeiender werken -ik ben er dan ook écht eerder moe op- dan een Adams A4.

Theo van Kampen schreef:
Het geeft te denken dat zo'n beetje alle zgn. leerling instrumenten uitgerust zijn met een M tot ML beker.

Mij lijkt dat dat kostenbesparende oorzaken heeft. Het is veel goedkoper een trompet te maken in maar één uitvoering, waarbij niets te kiezen valt. En dan neem je natuurlijk een ontwerp dat in alle opzichten gemiddeld is.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 13:17 

Roel schreef:
Theo van Kampen schreef:
Als ik 't wel heb speel jij als beroepstrompettist in o.a. de WDR BigBand.

Wow, nee dan ben je verkeerd geïnformeerd. Blaas ik zo hoog van de toren?

Ah, nu zie ik 't, je speelt in de Aachen Bigband. Sorry, foutje. Hoog van de toren blaas je niet maar wel beheers jij 't hoge register vandaar dat ik ervanuit ga dat jij een goed ontwikkeld embouchure hebt anders fik je volgens mijn al af boven de G op de balk. Maar wellicht zie ik 't verkeerd.

Roel schreef:
je kunt niet zomaar stellen dat fysiek sterkere, beter ontwikkelde spelers grotere boringen en/of bekers kiezen.

Dat doe ik ook niet. Doc Severinse bijvoorbeeld speelde in zijn toptijd op een ML toeter met een ML beker. Welliswaar op een Getzen Eterna, een toeter die -zo ik het ervaar- behoorlijk makkelijk 'doorblaast', lees: weinig weerstand (i.vergl.m. een Bach ML met 37 beker) heeft maar toch, geen enorm apparaat. Freddie Hubbart speelde jaren lang op een Conn 8B (http://cderksen.home.xs4all.nl/Conn8B1966image.html)....
Ik denk dat de wat meer ervaren trompettisten steeds meer neigen naar een instrument die bij hun de sound genereerd waar zij zich senang bij voelen. Dat doe ik ook. Ik voel me buiten m'n studeerhok doodongelukkig op een toeter die in een live situatie niet functioneerd zoals ik 't graag zou willen hebben, in je eigen knusse hokkie maakt 't allemaal een stuk minder uit is mijn ervaring. Toevallig kik ik op toeters met een kleine(re) boring i.c.m. een kleine(re) beker maar een toetervriendje met wie ik wel 's The Herb Spectacles doe speelt op een Bach ML met 72 beker de sterren van de hemel. Toevallig is hij een beul van een trompettist en ik niet.
Om 't nog ingewikkelder te maken speel ik ook wel 's met iemand die èn over een Calicchio beschikt èn over een instrument met een zeer grote beker + zeer grote boring. Als we met de Herbies op pad zijn neemt ie tòch lekker de Calicchil mee; blijkbaar stemt de beste man zijn keuze af op waar de klus 't makkelijkst mee te klaren is.

Theo van Kampen schreef:

Roel schreef:
Mij lijkt dat dat kostenbesparende oorzaken heeft. Het is veel goedkoper een trompet te maken in maar één uitvoering, waarbij niets te kiezen valt. En dan neem je natuurlijk een ontwerp dat in alle opzichten gemiddeld is.

Het is niet duurder om een beker met een andere uitloop te maken. Ik denk dat een kleine(re) beker gewoon makkelijker tot klinken te brengen is. En da's natuurlijk leuk voor beginners èn voor mensen die dat als positief ervaren als ze de hele avond boven de notenbalk moeten pepperen. Jou uitgezonderd dan wellicht.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 13:51 
Moderator

Zo concreet is het allemaal niet.
En heel veel is ook gewoon gewenning. Als je vanwege de boring alleen stuk zou spelen, lijkt het mij dat je meer problemen hebt dan de boring alleen.
Je er prettig bij voelen is iets heel subjectiefs. Ik wed dat Roel op een ml trompet ook goed kan spelen, en dat Erik de sterren van de hemel kan jagen op een xl trompet. Maar omdat ze zich beiden op het tegenovergestelde goed voelen, doen ze dat niet.
Voor beginners denk ik dat die ml instrumenten inderdaad een goeie optie zijn. Vanaf het punt dat ze gaan vorderen kunnen ze alle kanten op. Kwestie van een open mind hebben

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 16:29 

Theo van Kampen schreef:
Toevallig kik ik op toeters met een kleine(re) boring i.c.m. een kleine(re) beker maar een toetervriendje met wie ik wel 's The Herb Spectacles doe speelt op een Bach ML met 72 beker de sterren van de hemel. Toevallig is hij een beul van een trompettist en ik niet.

Ik vind eerlijk gezegd jou de beul. Een ML met 72 beker is in mijn ogen een veel gemakkelijker spelende trompet dan jouw kleine boring/kleine beker-toeter. Ik moet vrijwel zeker op jouw trompet veel harder werken dan op de 72 van je collega. Vanuit mijn punt gezien ben jíj dus de held, de bikkel, en niet je collega, die in mijn ogen de gemakkelijke weg kiest.

Theo van Kampen schreef:
Het is niet duurder om een beker met een andere uitloop te maken. Ik denk dat een kleine(re) beker gewoon makkelijker tot klinken te brengen is. En da's natuurlijk leuk voor beginners èn voor mensen die dat als positief ervaren als ze de hele avond boven de notenbalk moeten pepperen. Jou uitgezonderd dan wellicht.

Je ziet het (denk ik) verkeerd. Ik zeg niet dat een grotere beker duurder is te maken (lees nog maar eens), maar dat verschillende bekers aanbieden duurder is. De beginnerstrompet wordt dus gemaakt vanuit het standpunt dat het een mooi gemiddelde trompet is, niet te klein, en niet te groot. Enerzijds omdat dat de meeste trompettisten bedient, en anderzijds omdat beginners meestal toch nog geen idee hebben of ze straks, na wat proeven, op groot of klein gaan uitkomen.
Volgens jouw theorie "hoe kleiner hoe gemakkelijker" zouden leerling trompetten juist klein moeten uitvallen, zoiets als een Yamaha Bobby Shew met een Bach 25 beker. Maar dat zijn ze niet, ze zijn mooi middelmatig ML. Dat bevestigt mijn theorie hierboven.

Je moet er toch maar vanaf stappen Theo: groot en klein zijn zoals schoenmaten. Iemand die maat 37 heeft, maar met maat 46-stappers de Kennedymars gaat lopen is een bikkel (en dom). Andersom idem. De schoenmaat hangt samen met de afmeting van de voet, niet van de spierkracht of zelfs kundigheid van de wandelaar.

Grote trompetten zijn voor mensen die grote trompetten fijn vinden spelen, niet voor de bikkels onder ons. Evengoed zijn de kleine trompetten voor degenen die daar lekker op spelen, en niet voor de watjes.

marnix schreef:
Ik wed dat Roel op een ml trompet ook goed kan spelen, en dat Erik de sterren van de hemel kan jagen op een xl trompet.

Met moeite, ja, maar:
marnix schreef:
Maar omdat ze zich beiden op het tegenovergestelde goed voelen, doen ze dat niet.

Dat is toch het hele idee van een trompet uitzoeken? Dat je je er lekker op voelt, en dat je gemakkelijk je eigen klank erop vindt? Natuurlijk zou het kunnen op een ML, maar een XL functioneert gewoon in elk opzicht heel erg veel beter.

marnix schreef:
Voor beginners denk ik dat die ml instrumenten inderdaad een goeie optie zijn. Vanaf het punt dat ze gaan vorderen kunnen ze alle kanten op. Kwestie van een open mind hebben

Volledig eens, zoals ik hierboven al zeg: beginners weten nog niet welke voorkeur ze hebben. Na verloop van tijd zal het gros op ML blijven spelen, en de mensen met grote voeten gaan naar Miel, en die met kleine naar Conn 22B Yamaha Z en Callet Sima. Niets met kunde of kracht te maken, maar gewoon met voorkeur.

Nog één dingetje: ik heb altijd het grootste respect voor mensen die op klein materiaal efficiënt kunnen spelen, en daar dan dus evengoed heel groot en goed op klinken. Dat vraagt namelijk veel controle en beheersing. Op een L kan je doen wat je wil, als je maar gewoon genoeg steun geeft, dat vereist veel minder kunde en oefening.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur