trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adams nieuws
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 19:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Adams nieuws
BerichtGeplaatst: 16 feb 2013 21:20 

erikveldkamp schreef:
Roel schreef:
Vers van de pers: vandaag is er bij Adams de laatste hand gelegd aan een nieuw model, gemaakt voor een heel heavy solist, die nog even anoniem moet blijven, en gebaseerd op de oude Martin Committee.

Trent Austin verklapte het op de TH dat het om Ambrose Akinmusire ging. Ik had tot voor kort niet van hem gehoord, maar hij kan erg goed spelen. Ik had begrepen dat ie voorlopig toch nog even op zijn oude Martin blijft spelen. Hij klinkt daar erg mooi donker op.

http://www.youtube.com/watch?v=4QZ5chS_by8

Wel grappig dat Schilke ook met een trompet op de markt is nu die gebaseerd is op de oude Martins van Miles die in het bezit zijn van Wallace Roney. Blijkbaar is er nog veel vraag naar dit soort trompetten.

Blijkbaar????
Wie wil er nou niet als Miles klinken:) dus....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013 23:17 

Nou, ik ken er niet zoveel.

Maar je kunt ook wel brassy klinken op een Martin hoor, Maynard speelde er destijds ook. Je moet wel van het open speelgevoel houden als je zo'n trompet wilt spelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 10:31 
Moderator

Tja.
Yamaha gaf het Bobby Shew model uit. En Wayne Bergeron, en Eric Miyashiro en Till Bronner.
En van Laar doet hetzelfde: de Chuck Findley modellen.

En Olds en Schilke gingen ze voor.

Waarom zou je zo'n instrument kopen? Voor sommigen zal het iets in de trant zijn van: dan heb ik het makkelijker om zoals die-en-die te klinken.

Anderen vinden dat model beter bij hun spelen passen.

Een instrument als de Martin Committee heeft zeer terecht denk ik, een aantal hele trouwe mensen die er graag op spelen.
En blijkbaar zijn er dan toch weer mensen die dat instrument, met die naam in verband brengen, ook zo willen klinken en dus ook zo'n instrument willen.

Marketing technisch dus best slim om een aantal van die vergane glorie instrumenten toch weer nieuw leven in te blazen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 10:59 

marnix schreef:
Marketing technisch dus best slim om een aantal van die vergane glorie instrumenten toch weer nieuw leven in te blazen.

Zeker, vooral als ze de goede eigenschappen kunnen behouden en de slechte eigenschappen kunnen verbeteren door gebruik te maken van moderne technieken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 11:41 

erikveldkamp schreef:

Maar je kunt ook wel brassy klinken op een Martin hoor, Maynard speelde er destijds ook. Je moet wel van het open speelgevoel houden als je zo'n trompet wilt spelen.

bedoel je met "open speelgevoel", noten minder "vast" op z'n plek?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 12:27 

joostv schreef:
erikveldkamp schreef:

Ja, daar staan ze bekend om. Dat heeft o.a. te maken met de stempomp die geen steun heeft. Een XL boring versterkt dan natuurlijk nog extra. Dus je moet goed je best doen om in de kern te spelen, de trompet helpt je daar niet echt bij. Vandaar dat de intonatie daar nog wel eens onder lijdt als je daar niet aan gewend bent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 12:54 

Laatst heb ik heel even gespeeld op een Yamaha 8310z. Die had ook geen steun en dat merk je meteen. Het leek alsof je voor iedere toon wat meer 'slottingsruimte' had. Voor de sectie misschien wat te veel vrijheid, maar voor de improviserende solist lijkt het me wel erg lekker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 13:01 

erikveldkamp schreef:
joostv schreef:
erikveldkamp schreef:

Ja, daar staan ze bekend om. Dat heeft o.a. te maken met de stempomp die geen steun heeft. Een XL boring versterkt dan natuurlijk nog extra. Dus je moet goed je best doen om in de kern te spelen, de trompet helpt je daar niet echt bij. Vandaar dat de intonatie daar nog wel eens onder lijdt als je daar niet aan gewend bent.

Dan moet ik maar eens wat van dat soort toeters gaan proberen denk ik... Wat ik bij veel moderne toeters merk is dat ze je een bijna dogmatische sound geven... Buigen en kraken is moeilijker, alles klinkt hetzelfde of je nu wil of niet... Dat vond ik ook een nadeel aan de A4 (meen ik, zo'n groot zwaar geval in ieder geval) die ik testte, dat ding klinkt echt te gek, maar ik was mijn "eigen" geluid volledig kwijt en kreeg het er ook niet doorheen geprikt...

Anywho... blijft een boeiend leerproces dat trompet spelen:)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur