trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha 731 en 6310Z
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha 731 en 6310Z
BerichtGeplaatst: 20 jan 2004 13:59 
ok, ik heb 2 opties:

Yamaha 731 voor EUR 500 en Yamaha 6310Z voor EUR 900. Ik ben beginnend bugelist en wil hem gebruiken voor big band!

Wat zijn de ervaringen met de 731? Klank, intonatie, speelgemak?
6310Z is neem ik aan de Bobby Shew

groeten
Pieter

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious

Berichttitel: aanvulling
BerichtGeplaatst: 20 jan 2004 14:42 
Ben wel al 18 jr trompettist by the way.....

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2004 15:11 

De 731 heeft geen trigger (oude modellen, dacht dat ik laatst een nieuw model zag die wel een trigger heeft...) maar kan dus loei vals zijn.
De 6310z is idd de Bobby Shew. Heeft een trigger. Vraag me alleen af of die 900 euro niet aan de erg hoge kant is. Kosten die dingen geen 1300 euro nieuw??

Verder weet ik dat de 631 en de 731 beide een roodkoperen beker hebben. (Was 631 gelakt en 731 verzilverd??) Volgens mij heeft de Bobby Shew dat weer niet dus je zal toch moeten luisteren naar de klank die je wilt.

Een ding moet je wel in de gaten houden: Van de 731 is de mouthpiece recever groter dan bij de 6310z. En van de 6310 is ook nog groter dan die van bv een Courtois en Bach. Een standaard Bach mondstuk zal dus iets dieper in de 6310 vallen en nog dieper in de 731!!

Kan voor de freaks een belangrijk aspect zijn. Je luchtstroom zal niet helemaal gaan zoals die door de bouwers bedoeld was. Tenzij je probeert een Yamaha mondstuk op de kop te tikken. Maar die zijn weer niet verkrijgbaar in de maat vergelijkbaar met een 1.5c van Bach.

Maargoed, laat het me maar weten als je een Yamaha bugel mondstuk erbij krijgt waar je vanaf wilt. Heb zelf een 635 (de voorloper van de 6310) en alleen maar mondstukken die er te diep invallen. Tenzij ik voor een kleine diameter zou kiezen want dan zijn er wel passende Yamaha mondstukken :cry:

Profiel  

Berichttitel: bugel
BerichtGeplaatst: 21 jan 2004 14:57 

Even een aantal rectificaties

6310Z is de bobby shew bugel, een couesnon kopie met Small boring, Yellow brass beker, gelakt & verzilverd verkrijgbaar, met trigger

731 is eigen Yamaha-ontwerp, Medium small boring, Yellow brass beker (geen roodkoper dus!), verzilverd

631 is identiek aan 731, met het verschil dat ie een red brass beker heeft, en lak i.p.v. zilver.

Er is een nieuw model ter vervanging van de 631/731, en die heet 631 G. Hij heeft een Goldbrass beker (minder kopergehalte dan red brass), een standaard trigger, en is gelakt en verzilverd te verkrijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2004 15:16 

Oke dan, je naam geeft me de doorslag. Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een yamaha bugel en een verkoper wist zeker dat de verzilverde 631 ook een roodkoperen beker had. Maar ik heb er idd de zilverlaag niet afgekrast om het te checken.

En wat betreft de 6310 heb ik me ook al laten vertellen dat dit een kopie van de Cuesnon bugel is.

Eigenlijk heeft die Shew niets ontworpen maar alleen maar na laten maken. Want ik heb ook al heel vaak gehoord dat de 6310 trompet een kopie is van een Schilke.

En de Xeno schijnt weer heel veel op een Stradivarius te lijken....

Wat wordt de volgende zet??

Kunnen ze geen Bob Reeves mondstukken namaken :twisted: :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2004 17:01 
Moderator

Dat kunnen ze wel, maar dat is niet relevant, daar hun mondstukken toch al niet echt als warme broodjes over de toonbank gaan :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2004 11:42 
ik heb nou niet echt een idee van wat jullie advies zou zijn haha... maar wel interessant allemaal ...

het is in ieder geval de 6310Z geworden (niet te duur aangezien hij nauwelijks bespeeld is)...

moet nog wennen aan mondstuk (wat iets kleiner is als het mijne), maar speelt wel lekker :)

groeten

Berichttitel: bugel
BerichtGeplaatst: 26 jan 2004 14:31 

't is een goeie keus, als je er lekker op speelt (toch?)

Ik ken heel veel mensen die heel erg tevreden zijn over de 6310Z flugelhorn.
Gefeliciteerd dus!

Over de trompet, ik heb ook gehoord dat de Z een kopie van de Schilke B6 of B7 is, maar ik speel sinds kort op een Z en heb wel eens op een B6 met beryllium (schrijf je dat zo???) tuning bell gespeeld, ik vond ze onvergelijkbaar. De Z is veel opener en geeft veel meer stabiliteit in het hoge register.

De Groeten!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur