trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Roy Benson Charlie Green
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 04:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Roy Benson Charlie Green
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 08:50 

mailtje is weg:) afwachten...

Ik begrijp uit het verder uitblijven van reacties dat u allen het niet kent?

Mochten er meer mensen deze toeter hebben geprobeerd: ervaringen zijn zeer welkom!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 09:11 
Moderator

Ik heb geen ervaring met dit specifieke model van Roy Benson, maar de beginnermodelletjes zijn wel redelijk. Niet meer dan dat. Goed on te beginnen. Gaan wel aardig mee. Maar voelt allemaal wat ieletjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 09:13 

Mooi trompetje om te zien. Er zitten zelfs 2 extra pompen bij. Zonder braces en zonder waterkleppen.

http://www.roy-benson.com/roybenson_pro ... hBrand=220

Speelt Charlie er zelf ook op?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 09:21 

@marnix: groot verschil tussen deze toeter en de beginnersmodellen. qua materiaal kan ik het niet beoordelen (qua oxidatie in een paar jaar etc) maar de speeleigenschappen zijn prima!

@jaws jep:) en de vormgeving mag er idd zijn!

To all: ik ben weliswaar geen trompettist die duizenden trompetten heeft getest en precies alles weet over het hoe en wat etc...
maar ik kan jullie wel vertellen dat dit volgens mij (zeker prijs/kwaliteit) erg voor mekaar is:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 09:26 
Moderator

Ik heb een aantal leerlingen met die beginnerslijn, en ik vind het op zich een prima investering voor een vereniging of ouders om hub kind mee te laten beginnen. Want ze zijn niet vals, spelen best aardig door. Alleen de details zijn wat slecht afgewerkt.
Maar ik ken zeker slechtere beginnerstoeters.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 09:37 

marnix schreef:
Ik heb een aantal leerlingen met die beginnerslijn, en ik vind het op zich een prima investering voor een vereniging of ouders om hub kind mee te laten beginnen. Want ze zijn niet vals, spelen best aardig door. Alleen de details zijn wat slecht afgewerkt.
Maar ik ken zeker slechtere beginnerstoeters.

Deze toeter is wel zorg aan besteed vind ik. Het zal wellicht allemaal wel iets minder zijn dan de prof toeters die we kennen en ook 5x dat bedrag kosten:)
Ik zit er serieus over te denken om zo'n trompetje te kopen... Voor dat geld kun je je nooit een buil vallen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 12:13 

joostv schreef:
maar ik kan jullie wel vertellen dat dit volgens mij (zeker prijs/kwaliteit) erg voor mekaar is:)

De tijd zal 't leren. Als ik 't wel heb is het Charlie Green model rond de € 600,- dan zou ik toch even doorsparen voor een Getzen Capri. Die hebben nl. dezelfde ventielen als de Eterna's dus weet je in ieder geval zeker dat ze technisch goed zijn en blijven. Bovendien zijn Getzen toeters veel waardevaster en kan je ze als je erop uitgekeken bent weer prima verkopen.

Dat je de Roy Benson goed vond klinken verbaast me niet. Ik heb me eens samen met een toetervriendje een middagje vermaakt bij Terpstra en alle daar aanwezige toeters uitgeprobeerd, van Vincent Bach Stradivarius tot groene Roy Bensons. Er zat eigenlijk niks verkeerds tussen. Dus dat zal de overweging niet hoeven te zijn. Wat dan wel?
Ik ben toch altijd een beetje sceptisch over goedkopere koperblaasinstrumenten uit 't verre oosten, ik zie tòch om me heen dat die na enige jaren flink achteruit gaan: Red rot in de leadpipe en stembuis en / of ventielen die steeds slechter blijven functioneren. Dan vind ik 't niet alleen zonde van 't geld maar ook zonde van de moeite die de instrumentbouwer zicht heeft getroost zo een trompet te bouwen; hattie beter 't in één keer goed kunnen doen. Want zo veel moeite meer is dat niet en dan heb je iets blijvends*. Zoals de Selmer Signet uit begin jaren 70 die ik 's op de kop tikte voor een gabber van me. Onwijs goed ding, ook na al die jaren. Of zoals die Bundy waar jij 't laatst over had.

*) ook een fijn idee als je je bewust bent van je ecologische 'footprint'

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 15:02 

joostv schreef:
Zit er zelf over te denken om er 1 te kopen voor popwerk.

Jij hebt toch een Van Laar B4? Dat lijkt me een trompet die bij uitstek geschikt is voor sectiewerk. In ieder geval heel veel geschikter dat de RBCG. Maar nogmaals: 'lijkt me', want ik heb geen persoonlijke ervaring. Wat alle door mij geprobeerde verre oosten-trompetten met elkaar gemeen hebben is wel het gebrek aan projectie, zoals die zéér wenselijk is in een sectie. De bouwkwaliteit is gewoon over het algemeen wat minder, en daarom zingen ze wat minder: ze trillen wat minder makkelijk mee, bij gebrek aan een betere beschrijving. Ik zou je daarom met klem willen aanraden om deze trompet vóór aankoop zeker eens flink aan de tand te voelen in de praktijk, dus in een livesituatie in een blazerssectie. Dat kan gruwelijk tegenvallen, dus neem zeker ook je B4 mee dan, zodat je het einde ven de laatste set haalt.

Verder sluit ik me volledig bij Theo aan: je loopt het risico dat-ie na een paar jaar van ellende uit elkaar valt. En dan is het achteraf gezien, ondanks de lage aanschafprijs, toch een behoorlijke afschrijving.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur