trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kan niet wennen aan Yamaha YTR6335
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kan niet wennen aan Yamaha YTR6335
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 14:26 
Moderator

Ik vond het wel een interessant gegeven eigenlijk. Ervaring geven kan en mag. Maar waarom dan jezelf meteen in diskrediet brengen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 14:31 

marnix schreef:
Ik vond het wel een interessant gegeven eigenlijk. Ervaring geven kan en mag. Maar waarom dan jezelf meteen in diskrediet brengen?

Mmm zo had ik je opmerking niet gelezen. Dat is voor een gedeelte mijn aard en ik vind dat mensen wellicht beter veel waarde kunnen geven aan een post van een beroepstrompettist met 100 jaar ervaringen en ervaring met honderden toeters dan aan mijn oordeel van een trompettiste die amper 7 jaar speelt en nog maar een paar toeters heeft gehad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 14:34 
Moderator

Ja, dat klopt ook wel. Ik vind dat er hier mensen rondlopen met nauwelijks spelervaring maar wel heel veel boude en ongefundeerde stellingen plaatsen. Maar om die nu met naam te gaan noemen... Ach...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 17:22 

Tja, zo werkt een forum nu eenmaal. Iedereen kan posten wat hij/zij wil. Pik er uit wat van je gading is. Doe ik al jaren :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 17:48 

Maar als je net nieuw bent op een forum weet je nog niet wie zijn mening er echt toe doet, beter doordacht is als de rest. Daarom zet ik er altijd even bij dat ik er nog niet zo veel van weet :wink:

Heb inmiddels ook heel wat nuttige info van dit forum afgehaald :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 09:14 

Jaws schreef:
Volgens mij hebben de meeste standaard gewicht toeters een standaard (warm) geluid. De lichtere toeters klinken vaak helderder. Wel eens een lightweight Bach 72 LT geprobeerd?

Maar enerzijds zeg je dat de toeter opener/helderder moet klinken. Daarna zeg je dat de toeter opener/warmer moet klinken. Maar helder en warm vind ik elkaars tegenovergestelde.

Nee ik heb nog nooit de LT serie van Bach geprobeerd. Ik ben het niet helemaal eens met je stelling. Opener / warmer zijn in mijn beleving niet elkaars tegenovergestelde. De Bach klinkt een beetje alsof er een sok (of ander willekeurig kledingstuk :) ) in de beker zit. Terwijl de Yamaha veel opener klinkt.
De Yamaha heeft echter een ten opzichte van de Bach een nogal "blikkerig" geluid. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat er ook andere toeters zijn die ook "gedempt" klinken maar wel die warme sound hebben. In die zin ben ik het dus niet helemaal met je eens.

Wat ik zoek is dus de warme sound van de Bach....maar dan zonder sok :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 09:18 

Jaws schreef:
Of een normaal gewicht Bach 72 met een normale leadpipe ipv een reversed. Misschien dat deze juist de weerstand/openheid biedt die jij zoekt?

Ik heb nu even het standaardmodel Bach Strad 180 ML met een 37 beker te leen met een normale leadpipe. Gewoon om eens het verschil uit te proberen en het verschil in gewicht te ervaren.

Ik weet niet exact wat de reversed leadpipe voor effect heeft op de speeleigenschappen (zou iemand mij dat kunnen uitleggen?) Maar ik ben van mening dat de Bach met de reversed leadpipe wel makkelijker speelt.

Ook deze Bach klinkt vind ik beter dan de Yamaha, maar ook deze heeft een beetje "de klank met de sok" zoals ik eerder omschreef.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 11:20 

Lights-ON schreef:
Ook deze Bach klinkt vind ik beter dan de Yamaha, maar ook deze heeft een beetje "de klank met de sok" zoals ik eerder omschreef.

Huh? Dan ben ik bang dat je de oorzaak bij jezelf zal moeten zoeken. Een Bach 180/37 als een muf apparaat laten klinken dat is toch wel iets heel bijzonders.
Is 't instrument wel schoon van binnen en is je mondstuk wel schoon?
De 37 staat bekend om zijn heldere klank met voldoende laag in 't spectrum + een uitstekende projectie, vandaar dat dit model beker een van de meest geimmiteerde bekers is in trompetland.
Een leerling van mij heeft een Yamaha 6345G. Da's een ML+ boring toeter met een (denk ik) 37-achtige beker. Nou sta ik niet bekend als Yamaha fan maar dit vind ik toch wel een heel geslaagd instrument. Speelt makkelijk, intoneert makkelijk en blijft open klinken in alle registers. Dat de stempomp de nodige red rot plekjes heeft is weer een andere discussie 8)
Ik denk dat je je vervangende instrument 's zou moeten gaan bespelen op een manier dat je 't instrument het werk laat doen. Gewoon op de Bill Adam manier: Keel open, tong laag in de mond, spelen met een 'closed setting', 'Let the air be the motive force that causes the honn to resonate'.

Houdt ons op de hoogte!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur