jvanbruggen schreef:
Nou Hans, toch niet heel Den Bosch speelt op een SW. Ik zie er tenminste niet zo veel. Maar ik ben het met je, eens ik vond en vind het niet zo'n bijzonder instrument.
Wat me wel opviel is dat je aangaf dat de SW is samengesteld uit andere merken, onder andere besson. Maar ik heb nog niet zo lang geleden een insider horen zeggen dat dit veel vaker gebeurt. Onder andere de Tsjechen die zouden leveren aan gerenomeerde merken. Ik weet natuurlijk niet of dat echt waar is, maar zo wel, dan zou dat een mooi lesje in bescheidenheid zijn voor al die mensen die afgeven op dat soort merken! En voor hen die achter de laatste mode in trompet aanlopen!
Het zijn er ook niet zo heel veel, alleen (de meeste) leerlingen van Henk Kradolfer.
Je kan zo precies zien wie van Henk les heeft gehad.
De SW is gebouwd uit Besson-onderdelen die bij Kanstul worden gemaakt (die maken namelijk bijna alles voor Besson). Kanstul maakt voor veel merken onderdelen en zelfs hele instrumenten, bv de Callet komt er vandaan, de Flip Oakes, de SW, de Virtú, de Burbank, de ZeUS en weet ik veel wat nog meer. En natuurlijk zijn eigen merk, wat weer kopieën zijn van allerhande bekende instrumenten.
Overigens is dat niet zo raar, het geldt voor meer grote merken. Schilke maakt bijna niets zelf, zelfs de bekers besteden ze uit. Monette is opgebouwd uit Getzen-onderdelen, Lawler bestelde zijn ventielen in het verleden bij Amati (tegenwoordig ook Getzen).
Het is op zich dus geen negatieve kwalificatie.
Goedkopere modellen van de grote merken worden helemaal niet door henzelf gemaakt. Ze komen gewoon uit Azië en zetten daar vervolgens hun eigen naam op, bv de Conn international, de Bach TR200 en 300, etc.