Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 24 okt 2012 13:11 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Waar het topic over ging? Over mondstukken. Niet zo rigide doen. Soms loopt een discussie niet helemaal over 1 onderwerp.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
joostv
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 24 okt 2012 13:12 |
|
Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34 Berichten: 607 Woonplaats: Roosendaal
|
|
Precies, mocht je toevallig iets tegenkomen dan kun je altijd kijken.
Ik refereer hier aan de mooie gevleugelde uitspraak "Je moet maar kijken, dan kun je altijd nog zien!" Butt serieusly: Ik kreeg een tijd geleden een van laar bugel te leen, beviel beter dan mijn kanstull, moest dat ding weer inleveren en heb nu een onwijs mooie Eclipse bugel gekocht van onze vriend prins Bernard... Toeval maar idd... je loopt iets tegen het lijf, krijgt nieuwe inzichten en BAM verkocht... Maar ben niet bewust op zoek. Mijn mening: Dan blijf je bezig:) In principe zit alles wat je nodig hebt om muziek te maken op een trompet in jezelf:)
_________________ Trompet: Oiram light www.joostverbraak.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 25 okt 2012 12:10 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Loopt een beetje raar hier. Even ter verduidelijking: ik heb nooit en nergens gezegd dat ik tegen mondstukken met een grote diameter ben, dat zou ook totale onzin zijn. We hebben te maken met een OP die twijfelt tussen een 7C en een 1,5C hoewel het wat gemakkelijker gaat op een 1,5C. Waarom dan die twijfel zou je zeggen. Voor mij zegt het niet zo veel als de OP stelt dat het op een 1,5C allemaal "veel lekkerder gaat". Het gekke is dat Roel, hoewel hij mij bestrijdt, mijn standpunt eigenlijk ondersteunt: een grotere cup klinkt warmer, bij een grotere diameter meer lip in het mondstuk. Geen wonder dat het "lekkerder (schijnt?) te gaan". Blijkbaar kan Roel goed overweg met grotere diameters, knap om daar lead op te kunnen blazen. Overigens opperde ik zelf dat het cupvolume (qua verdoezeling) een grotere rol zou kunnen spelen dan de diameter. En Roel blijkt op zeer ondiepe cups te spelen met dus (relatief) de kleinste cup-volumes. Dus die verdoezelt niets. Ter ondersteuning van mijn intuitieve vermoedens had ik de meer verklarende tekst van Vizzutti en Lindeman bijgevoegd. Helaas voor mij, zij blijken lousy klinkende trompettisten te zijn. Een vereniging zou ze LACHEND wegsturen (als ik lid van zo'n vereniging zou zijn, zou ik op dat moment de vereniging schaterlachend voor eeuwig verlaten onderwijl de hoop koesterend de contributie vh lopende jaar nog niet voldaan te hebben). Het verenigingenverhaal van Marnix vind ik oprecht en treurig maar ik zie met geen mogelijkheid in hoe dat kan bijdragen tot een advies over de keuze tussen een 7C of een 1,5C. Maakt het niet uit? Ook als het mondstuk niks voor je is leer je in een paar jaar toch wel een leuk moppie spelen? Bovendien begrijp ik de rol van Marnix (als leraar) hier niet helemaal. OK, je kan moeilijk van onbemiddelde ouders vragen een andere trompet voor hun spruit te kopen. Maar een mondstuk? De beste 7C voor trompet die ik heb is een UMI-Benge die ik splinternieuw in cellofaan voor 12 euro van ebay heb afgeplukt. Zou dat niet lukken met die ouders? Heb je zelf niet een doosje grabbelmondstukken voor je leerlingen klaar staan? Je laat iemand toch niet doorzwoegen op een emmer als dat niks voor hem is. Jij zegt letterlijk dat het ook moet gaan als het niet gaat. Zal wel denk ik dan. Tot slot nog een citaat van Marnix waardoor ik letterlijk en figuurlijk de draad kwijt raakte:
Dat wil inderdaad niet zeggen dat in veel gevallen een kleiner mondstuk niet idealer zou zijn. Maar ja, we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld.
Maar Marnix, het niet-ideale van deze wereld zit maar voor een uiterst miniscuul gedeelte in mondstukken voor een trompet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 25 okt 2012 13:44 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Tja, als je alles uit zijn verband rukt, kan ik ook wel discussieren...
Niemand zegt dat de heren Vizzutti of Lindemann lousy klinken. Er werd gesteld dat zij niet het geluid produceren waar Roel en ik gecharmeerd van zijn. En dat mag!!!!!! Omdat het teveel naar het efficiente gaat, en te weinig met warmte en diepgang. Dat wil niet zeggen dat wij geen respect hebben voor de waanzinnige talenten van deze twee heren. Dus om nu woorden in monden te leggen, vind ik flauw, en niet ter zake doende.
Dan op mijn ietwat gechargeerde opmerking terugkomend. Mijn leerlingen zitten niet op dit forum (goddank, want ze zouden alleen maar verward raken van de vele lange discussies). Deze zijn lid van een vereniging(en) waar uberhaupt al heel erg hard gesappeld moet worden om draaiende te blijven. Het zijn geen oudere doe-het-zelf-en-word-alwetend-hobbyisten die overal een mening over hebben. Ze zijn afhankelijk van mij. En ik weer afhankelijk van een vereniging of ouders die zelf moeten investeren. Ik kan ook Ruli volgen, en alle leerlingen een Monette aanraden. Of mezelf en een GR of Thein. Wordt ik ook weggelachen. Ik kies er toch maar liever voor om te roeien met de beschikbare riemen. Want dan weet ik zeker dat ze zich onder mijn leiding ontwikkelen. Dus over het algemeen adviseer ik pas als dat aan de orde is. Dus als er een ander mondstuk kan komen. En ja, als ik vind dat een 1,5 beter is dan een 7, dan doe ik dat. Simpel.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 25 okt 2012 14:37 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
T.a.v de heren Vizzutti en Lindeman, ik ondervond de reactie als een diskwalificatie: hun geluid bevalt me niet dus weten ze ook niets van mondstukken. Ik ben ook niet zo gecharmeerd van hun geluid maar ik heb geleerd dat echt goede trompettisten in staat zijn hun geluid te veranderen zelfs zonder wijzigingen in hun setup. Ik ga er voorlopig van uit dat zij goede redenen voor hun keuzes hebben. Zal wel een soort compromis zijn. Verder heb ik mijn eerste post hierover nog eens doorgelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik daar toch behoorlijk relativerend ben geweest. Als een leerling het beter doet op een 1,5C dan op een 7C heb je groot gelijk hem op een 1,5 te laten spelen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
pascaldenijs@me.com
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 29 okt 2012 12:11 |
|
|
|
Hmm, het oefenen gaat lekker trouwens nu iets meer als 3-4 maanden bezig en het gaat aardig. Het begin gaat me gemakkelijker af als toendertijd op sax, maar toen was ik ook 8. Wat ik moeilijk vind (nu we toch off-topic zijn) zijn veel achtste noten achter elkaar spelen op trompet en zelfs 16es. Wat is hier een goede oefening of techniek voor?
_________________ yamaha 6335
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 29 okt 2012 14:27 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Vaak doen. Je kunt daar toonladders voor gebruiken. En dan beginnen elke noot twee keer aan te zetten. En dan vier keer. En dan telkens versnellen.
Vergeet vooral niet je lucht eronder te houden.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
pascaldenijs@me.com
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 30 okt 2012 11:54 |
|
|
|
Dankjewel! Na een avondje goed borrelen met mijn band, tot een conclusie gekomen.. Wijkt totaal af van alles tot nu toe sorry hiervoor! Omdat het toch nog lang duurt voordat ik in onze 'showband-achtig-iets' ga spelen op trompet, en na 3 jaar meenemen met carnaval dat zilvere ding toch lichtelijk gedeukt zou zijn, denk ik nu beter weg te zijn met een zo goed mogelijke trompet voor minder geld. En dan tegen die tijd een goede misschien wel nieuwe zilveren. Dus nu bijv. gelakte maar dan inmiddels zonder lak, of een lichtelijk gedeukte? als het maar goed speelt! Zijn er nog aanraders op het gebied van trompetten die afgeragd nog goed klinken en dan zo rond de 300 euro uitkomen (iets erboven maakt niet uit).
_________________ yamaha 6335
|
|
| Omhoog |
|
 |