RobS schreef:
+1.
Ben benieuwd hoeveel amateurs (ik), maar ook profs misschien wel jaren hebben lopen emmeren omdat hun dirigent/leraar een bepaald merk/type mondstuk maar ook toeter eiste.
Toen ik nog jong was, en net bij de fanfare begonnen, kreeg ik, net zoals de meesten daar een oude cornet (of trompet of bugel, dat weet ik niet meer zo goed) met een mondstuk waarvan de materiaalman (een kerel die ver over de 80 was) zei: toen wij begonnen kregen we allemaal van die mondstukken waar je lippen van gingen bloeden, is goed voor ons geweest, dus ook goed voor jou.
Tijdens de diverse solistenconcoursen in de regio, speelde ik daar niet eens echt onverdienstelijk op. Ik wist ook niet beter. Wel werd er telkens door de jury (maar ook de dirigent en mijn docent) gehamerd op het feit dat ik aan een ander mondstuk moest beginnen. Met name Guus Erkens (voor de wat oudere limburgers op dit forum waarschijnlijk een fenomeen) had daar een handje van.
De dirigent in de fanfare bepaalde, dus er werd bepaald dat we Getzen trompetten kregen. Over mondstukken werd niet gerept. En de nieuwe dirigent vond dat het Hub van Laar moest wezen, samen met de trompetdocent had hij dit besloten.
Een paar jaar later was het mijn docent die vond dat ik een ander mondstuk moest. Een 5c. Het oude, rafelige mondstuk was echt niet goed meer, en ik denk dat de nieuwe materiaalman iets vatbaarder was voor argumenten.
Mijn docent had de maat goed ingeschat.
Weer wat later kreeg ik te horen, dat ik maar wat groter moest gaan spelen. Ik kon het aan, en het geluid verbeterde meteen. Dat wil zeggen: het geluid voor het klassieke spelen. En ook dit bleek een goede keuze.
Was dit een toevalstreffer of gedegen kennis van de docent. Beide. Die 1,5C die mijn docent me gaf, werkte in elk geval voor mij prima. Tot ik de GR66 ontdekte, maar dat was aan het einde van mijn conservatorium studie.
Wat instrumenten betreft: ik heb bij de kapel op Bach gespeeld, want die werden in serie gekocht, en die leverden voor defensie de beste deal op. Daarna volgde Kanstul. Om dezelfde redenen. En ook omdat de dirigenten dat een goed merk vonden.
Pas vrij recent heb ik zelf wat uit mogen kiezen. Iets dat MIJ paste.
Waren die Bachs en Kanstuls slecht? Nee. Was het optimaal? Nee.