trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trompet kopen
BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 08:16 

Tja... appels met peren vergelijken door kersen en pruimen:)
Je kunt er idd over schrijven en van vinden wat je wil maar ieder zal voor zichzelf moeten uitvogelen wat werkt... Iedere lip is anders dus een standaard is er niet.
Ik speel zelf op een Reeves 43,5 S en ik vind dat ik daar niet dunnig op klink ondanks dat het een S is.

Interessante discussie die hier is ontstaan maar wel een waar je nooit uitkomt omdat voor ieder comment wel iets te zeggen is.
Ik vind het zelf erg belangrijk om comfort te voelen en makkelijk te spelen.
Maar waar dat zit is voor iedereen anders...
proberen proberen en op een gegeven moment ook een keer een knoop doorhakken denk ik anders word je helemaal leip op den duur...
(maar ja, das natuurlijk ook weer een mening)
:D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 08:47 
Moderator

Waar ik mij met name aan 'stoor' in een dergelijke discussie, is het feit dat er als feit wordt gesteld dat een 1c te groot zou zijn. En dan worden en beroemdheden aangehaald die lopen te roeptoeteren dat dat zo is. Alsof zij gelijk hebben en de waarheid in pacht.

Maar dat bestaat niet. Er is geen 'waarheid'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 09:47 

+1.
Ben benieuwd hoeveel amateurs (ik), maar ook profs misschien wel jaren hebben lopen emmeren omdat hun dirigent/leraar een bepaald merk/type mondstuk maar ook toeter eiste.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 10:56 
Moderator

RobS schreef:
+1.
Ben benieuwd hoeveel amateurs (ik), maar ook profs misschien wel jaren hebben lopen emmeren omdat hun dirigent/leraar een bepaald merk/type mondstuk maar ook toeter eiste.

Toen ik nog jong was, en net bij de fanfare begonnen, kreeg ik, net zoals de meesten daar een oude cornet (of trompet of bugel, dat weet ik niet meer zo goed) met een mondstuk waarvan de materiaalman (een kerel die ver over de 80 was) zei: toen wij begonnen kregen we allemaal van die mondstukken waar je lippen van gingen bloeden, is goed voor ons geweest, dus ook goed voor jou.

Tijdens de diverse solistenconcoursen in de regio, speelde ik daar niet eens echt onverdienstelijk op. Ik wist ook niet beter. Wel werd er telkens door de jury (maar ook de dirigent en mijn docent) gehamerd op het feit dat ik aan een ander mondstuk moest beginnen. Met name Guus Erkens (voor de wat oudere limburgers op dit forum waarschijnlijk een fenomeen) had daar een handje van.

De dirigent in de fanfare bepaalde, dus er werd bepaald dat we Getzen trompetten kregen. Over mondstukken werd niet gerept. En de nieuwe dirigent vond dat het Hub van Laar moest wezen, samen met de trompetdocent had hij dit besloten.

Een paar jaar later was het mijn docent die vond dat ik een ander mondstuk moest. Een 5c. Het oude, rafelige mondstuk was echt niet goed meer, en ik denk dat de nieuwe materiaalman iets vatbaarder was voor argumenten.
Mijn docent had de maat goed ingeschat.

Weer wat later kreeg ik te horen, dat ik maar wat groter moest gaan spelen. Ik kon het aan, en het geluid verbeterde meteen. Dat wil zeggen: het geluid voor het klassieke spelen. En ook dit bleek een goede keuze.

Was dit een toevalstreffer of gedegen kennis van de docent. Beide. Die 1,5C die mijn docent me gaf, werkte in elk geval voor mij prima. Tot ik de GR66 ontdekte, maar dat was aan het einde van mijn conservatorium studie.

Wat instrumenten betreft: ik heb bij de kapel op Bach gespeeld, want die werden in serie gekocht, en die leverden voor defensie de beste deal op. Daarna volgde Kanstul. Om dezelfde redenen. En ook omdat de dirigenten dat een goed merk vonden.
Pas vrij recent heb ik zelf wat uit mogen kiezen. Iets dat MIJ paste.
Waren die Bachs en Kanstuls slecht? Nee. Was het optimaal? Nee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 10:59 

marnix schreef:
Waar ik mij met name aan 'stoor' in een dergelijke discussie, is het feit dat er als feit wordt gesteld dat een 1c te groot zou zijn. En dan worden en beroemdheden aangehaald die lopen te roeptoeteren dat dat zo is. Alsof zij gelijk hebben en de waarheid in pacht.

Maar dat bestaat niet. Er is geen 'waarheid'.

Volledig mee eens!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 11:02 

marnix schreef:
RobS schreef:
+1.

Toen ik nog jong was, en net bij de fanfare begonnen, kreeg ik, net zoals de meesten daar een oude cornet (of trompet of bugel, dat weet ik niet meer zo goed) met een mondstuk waarvan de materiaalman (een kerel die ver over de 80 was) zei: toen wij begonnen kregen we allemaal van die mondstukken waar je lippen van gingen bloeden, is goed voor ons geweest, dus ook goed voor jou.

Tijdens de diverse solistenconcoursen in de regio, speelde ik daar niet eens echt onverdienstelijk op. Ik wist ook niet beter. Wel werd er telkens door de jury (maar ook de dirigent en mijn docent) gehamerd op het feit dat ik aan een ander mondstuk moest beginnen. Met name Guus Erkens (voor de wat oudere limburgers op dit forum waarschijnlijk een fenomeen) had daar een handje van.

De dirigent in de fanfare bepaalde, dus er werd bepaald dat we Getzen trompetten kregen. Over mondstukken werd niet gerept. En de nieuwe dirigent vond dat het Hub van Laar moest wezen, samen met de trompetdocent had hij dit besloten.

Een paar jaar later was het mijn docent die vond dat ik een ander mondstuk moest. Een 5c. Het oude, rafelige mondstuk was echt niet goed meer, en ik denk dat de nieuwe materiaalman iets vatbaarder was voor argumenten.
Mijn docent had de maat goed ingeschat.

Weer wat later kreeg ik te horen, dat ik maar wat groter moest gaan spelen. Ik kon het aan, en het geluid verbeterde meteen. Dat wil zeggen: het geluid voor het klassieke spelen. En ook dit bleek een goede keuze.

Was dit een toevalstreffer of gedegen kennis van de docent. Beide. Die 1,5C die mijn docent me gaf, werkte in elk geval voor mij prima. Tot ik de GR66 ontdekte, maar dat was aan het einde van mijn conservatorium studie.

Wat instrumenten betreft: ik heb bij de kapel op Bach gespeeld, want die werden in serie gekocht, en die leverden voor defensie de beste deal op. Daarna volgde Kanstul. Om dezelfde redenen. En ook omdat de dirigenten dat een goed merk vonden.
Pas vrij recent heb ik zelf wat uit mogen kiezen. Iets dat MIJ paste.
Waren die Bachs en Kanstuls slecht? Nee. Was het optimaal? Nee.

Ik ben ooit begonnen op een cornet (die kreeg ik van de harmonie met mondstuk nooit over nagedacht) en later op een trp overgestapt en tot mijn 16e gewoon 7c gespeeld en nooit over nagedacht. Later is de zoektocht begonnen en op een gegeven moment gestopt op het moment dat ik dacht: "dit is het, hier doe ik het mee". (dit naar aanleiding met diverse gesprekken met vakbroeders en mijn toenmalige hoofdvakdocent Eric Vloei. Niet omdat het niet beter zou kunnen, maar om mezelf niet helemaal gek te maken:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 11:35 
Moderator

Dat is een insteek.

Ik zoek ook niet echt actief verder. Want ik heb goed spul. Maar als ik iets tegenkom dat potentieel beter is, wil ik het best nog eens aanschaffen. Waarom niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 12:07 

Nu moet ik zeggen dat ik nog steeds erg graag van mondstuk wissel om de zoveel tijd.
Nadat ik bij Hans van Brassimport via een Schilke 13a4a (pffff), van een Bush (mooie diepe toon, maar te groot) bij een GR 66QM uitkwam, weet ik nu dat mijn maat zo rond de 3c ligt. Op het moment speel ik op een Curry 3c voor harmonie en een 3m voor big band en eigenlijk kan ik niet wachten om weer iets nieuws te proberen. Net als GR heeft Curry ook allerlei verschillende cupmaten en vormen. Ze zijn alleen een stuk betaalbaarder. Ook wil ik nog wel eens een wedge proberen.

Waar ging dit topic eigenlijk over :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur