trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 12:29 

pascaldenijs@me.com schreef:
Oke dankjewel! Dat zilver laten we nu even als een klein pluspunt. Even alles op een rijtje tot nu toe:

+ zilver is een plus, geen verplichte
+ over het algemeen ga ik dus voor een 2de hands
+ een goed bijbehorend mondstuk is ook belangrijk
+ Ik ben dus op zoek naar een trompet met een heldere klank en waarmee makkelijk de juiste toon te halen is

Ik ben me aan het oriënteren op allerlei websites en winkels, als iemand iets leuks tegenkomt even melden is leuk!

Als ik jou lijstje zie zou ik de prioriteit van onder naar boven leggen.....

De eerste twee (dus de laatste twee van jou lijstje :mrgreen: ) kan je niet via het web doen.
Je moet gewoon winkels af, en op zoveel mogelijk toeters blazen, tot je er een tegenkomt die jou bevalt. Het verdient uiteraard aanbeveling om een extra paar oren mee te nemen (leraar, muziekgenoot, of zo iemand)
Als je inderdaad een beginner bent, moet je eigenlijk over een jaar of twee/drie nog eens zo'n rondje maken: dan weet/voel je veel beter wat een trompet voor jou moet doen, kan je dat ding van nu inruilen, is je studie klaar, en heb je geld voor het mooiste van het mooiste (Ik kwam indertijd, met geld van mijn eerste echte baan, met een nieuwe Schilke thuis, en daar speel ik na 25 jaar nog steeds met veel plezier op)
Succes met je speurtocht :D

Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet kopen
BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 12:36 

Neem er een beetje de tijd voor en probeer bij shops eens wat verschillende uit, altijd leuk zo'n trumpethunt.
Ter aanvulling op je samenvatting: omdat je niet weet wat de toekomst brengt zou ik beginnen op een redelijk recente middle-of-the-road-toeter met een gemiddelde (= ML) boring, een gemiddelde weerstand, een gemiddeld geluid, een gemiddelde prijs, in zilver en met goede ventielen. Heb ik alles gehad?
Je moet dan denken aan een Bach 37 (die worden echte in massa's aangeboden), die moet wel eerst door een deskundige geprobeerd worden! Of aan een Yamaha 6335 of zo (zal iets duurder zijn, echt een merk waarvan je een exemplaar vaak ongezien kunt kopen, ventielen kunnen soms minder zijn).
Ook de Getzen Eterna's horen op dit lijstje, zelf ben ik er niet zo kapot van.
Maar waar ik bij jou eigenlijk het meest aan moet denken is een duitse B&S 3137 Challenger I, die is nieuw in zilver bij Thomann 949 euro of zo, tweedehands moet hij in jouw budget vallen. Het is een zuivere Bach 37 kloon en is werkelijk uitstekend, ook goed gemaakt iha. Betrouwbaar ding om 2ehands te kopen.
Sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 12:48 

O ja, voor wat betreft het mondstuk: het is een soort traditie om op een 7C (= Bachnummersysteem) te beginnen, idd middle of the road.
Of dat echt goed is weet ik niet. De 7C's kunnen nl wel eens behoorlijk diep zijn.
Ondieper: de Yamaha 11B4, niet iedereen went aan de yamaha rim, of de Bach 7D.
De hedendaagse Bach 7C is wel erg steil gebouwd, je lippen worden er in gezogen.
De beste 7C's die ik heb (voor trompet) is een nieuwe UMI Benge, een preciese Bachkloon maar met een totaal andere rim en een naamloze Bach MtVernon kopie (vermoedelijk Jupiter). Beide zijn vrij diepe 7C's.
De meest ondiepe 7C die ik (tot nog toe) ken is de Yamaha 11C4-7C, lijkt me heel geschikt.
De goedkope Bachkloons van Josef Klier en Arnold en Sons zijn ook prima, misschien iets groter dan de bovengenoemde.

Verder ben ik het helemaal met Rik Baars eens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 21:26 

Dankjewel allemaal!! Ja, de eisen waren niet op volgorde gesteld, ik zal nog eens rondkijken naar die B&S. In een optimaal geval vind ik dus binnen mijn budget een mooie zilveren all of the road trompet. Ik leer hier erg veel, en ben blij met jullie hulp. Ik ben inderdaad ook begonnen op een 7c en speel hier nog steeds op wel speel ik soms op een trompet van iemand uit mijn band, een een 1,1/2 C om is te proberen en hierbij sla ik alle tonen veel makkelijker aan :roll: . Maar een familie lid van mij speelt al heel lang trompet (semi-prof geweest) deze geeft mij ook les, zegt dat ik het eerste half jaar op de 7c het beste kan blijven.

MvG Pascal

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2012 08:04 
Moderator

Als jij op een 1,5 c beter speelt, heeft je semiprofessionele leraar toch ongelijk. En kun je beter niet op de 7c blijven voorlopig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2012 09:39 

Een 1,5C voor een beginner klinkt mij een beetje vreemd in de oren maar ik ben geen trompetdidacticus dus daar moeten deskundigen zich maar over buigen. Marnix kan gelijk hebben maar dan volgens mij alleen als je als beginner [b]van nature[b] met een aantal basisvaardigheden gezegend bent. Zoals: goede ademtechniek, het ontspannen geven van ademsteun, een juist gevormd relaxed embouchure, het vermogen echt in de pitch vh instrument te blazen en iha het vermogen om totaal ontspannen en efficient je lucht door het instrument te laten stromen.
Als dat het geval is en de 1,5C bevalt dan is dat prachtig.
Aan de andere kant en dit weet ik uit eigen ondervinding, is het mogelijk om door een groter cupvolume (dat is volgens mij de belangrijkste variabele) tekortkomingen in bovengenoemde basisvaardigheden te verdoezelen. Hierbij moet je denken aan zaken als teveel valse lucht in de toon, een te dunne en/of geknepen toon, te hoog in de pitch spelen. Naast het cupvolume vd 1,5C kan de grotere rim ook nog verdoezelen dat het embouchure te gespannen gevormd wordt, zoals bv bij een smile-embouchure (omdat je door de grotere rim meer lipoppervlak in het mondstuk krijgt).
Maar dit is allemaal theorie. Sinds ik intensief een berg youtube-filmjes van Chris Botti (echt vreemd) heb bekeken denk ik dat in individuele gevallen alles kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2012 10:11 

Delano, ik ben dan wel niet zo doorgewinterd als de meesten hier, ik ben het met je eens.

Het valt me op dat er die-hards zijn voor grotere diameters en niet al te ondiepe cups (zegmaar de 1,5 C achtige mondstukken) en kleinere diameters met verschillende cupdieptes. Natuurlijk zijn er meer variabelen, maar dat kan ik niet in 1 zin kwijt.

Nu heb ik het geluk een paar jaar terug over de hele range 15 nieuwe mondstukken te hebben kunnen kopen van een bepaald merk. Heel voorzichtig over tijd uitgesmeerd, ben ik verschillende gaan proberen. Eerst gemiddeld (zeg maar 3C achtig), daarna grotere diameter (zegmaar 1,5C achtig). Met zo'n 1,5C achtige kreeg ik een geweldige toon. Echter mijn uithoudingsvermogen stortte in elkaar. Dit las ik hier ook op het forum. Dat was een kwestie van een paar maanden proberen. Op een gegeven moment heb ik het over een andere boeg gegooid en ben een kleinere diameter gaan proberen (7C achtig). Met oefening lukt het me daar net zo'n mooie klank op te krijgen als zo'n 1,5C achtige en houd ik het aanmerkelijk langer vol. Nu is dit mijn eigen ervaring en dat hoeft zeker niet voor anderen ook zo te werken. Van die kleinere diameter heb ik een paar cupdieptes en varieer alleen daar nog af en toe in op het moment. Eigenlijk gebruik ik er nog maar 1 en eventueel een 2e.

Bevestiging hiervan vind ik overigens ook in dat Bergeron GR mondstuk, dat een diameter heeft van maar 16,0-16,1 mm. Niet op gespeeld, maar WB geeft zelf aan dat je uithoudingsvermogen (met dat mondstuk) erop vooruit gaat. Met wat ik daarvan ervaren heb, wil ik dat met die kleine diameter best geloven.

Nogmaals, iemand anders kan natuurlijk zo zijn eigen ervaring hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2012 10:37 
Moderator

Maar waarom zou pascal ongelijk hebben? Hij zal toch zeker het beste aanvoelen wat goed werkt voor hem? In zijn geval de 1,5C. En waarom zou je verplicht op kleiner moeten omdat dat voor beginners beter zou zijn? Zeker in het geval van Pascal, die dus aangeeft dat het beter voelt.
Heeft niet zozeer met basisvaardigheden te maken.

Voorbeeld: een vereniging geeft een instrument aan een nieuw lid. Een beginner. De trompet stelt niet heel veel voor, en het mondstuk is een onbestemde 1,5c. Herhaaldelijk navragen levert geen resultaat op. Ik begin te werken met dat kind, en het gaat allemaal prima. En ook als het niet prima gaat, zal het moeten gaan. Want noch vereniging, noch ouders wensen te investeren in fatsoenlijk materiaal.
Moet ik nu als docent mijn tijd en energie blijven steken in soebatten om betere spullen, of moet ik mijn tijd en energie maar gewoon in het lesgeven steken.

U mag het zeggen. Ik kies voor het laatste. En vrij vaak toch best wel succesvol. Want die kinderen weten vaak niet beter, werken zich een slag in de rondte, en voldoen aan de criteria om een knap diploma te kunnen spelen.
Deze kinderen zijn vaak niet bezig met maten van mondstukken, en al die onzin meer. Die zijn bezig met het zich eigen maken van de techniek van de trompet, en het musiceren. 1,5c zegt ze niks. Nieuwe muziek, die herkenbaar is van films, of de radio des te meer. En dat spelen ze dan. Waarbij ze mijn raad en tips over hoe het te spelen braaf volgen.
Waarom zou ik gaan lopen klooien met mondstukken? Ze hebben toch de mogelijkheid niet om zelf wat te kopen. Dus laat gaan, laat gaan.

Al die vooringenomenheid dat een 1,5c niet ideaal zou zijn, of met vaardigheden te maken heeft.
Jullie weten er veel van, maar dat is allemaal theoretisch geouwehoer. Want in de praktijk blijkt een 1,5c voor pascal (de topicstarter) en andere onwetende beginners gewoon te voldoen.

Stof tot nadenken, nietwaar? :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur