trompet.nl > forum > Toon onderwerp - alternatief 8310zs
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 19:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: alternatief 8310zs
BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 07:53 

trumpetvos schreef:
Niet mee eens. ik klink op mijn Strad toch anders dan op mijn Yamaha.

De 8310Z is ok, zelf heb ik deze trompet wel eens aanbevolen bij anderen.
Zelf ben ik voor een klassieker geluid gegaan en heb toendertijd een 8335RGS aangeschaft, achteraf was een 8310Z voor mij ook wellicht beter geweest.

? Frits Damrow speelde toch op zo'n Shewtoeter? Dat klonk mij wel als klassiek in de oren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 08:16 

Overigens is er wel een soort alternatief voor de 8:310ZS maar die gaat meer kosten:
de Schilke B7 of B6, eventueel de B4.
Oorspronkelijk was de 6310 qua idee gebaseerd op de B7 (volgens Jim Donaldson) maar dat wil niet zeggen dat zij identiek waren. Toch, als de blow vd 8310 je bevalt, zou je de Schilkes, die volgens een vergelijkbaar concept zijn gebouwd, kunnen proberen. Dat zou wel eens heel goed kunnen bevallen.
Als je toch geld uit gaat geven zou ik persoonlijk wat meer uittrekken voor een Schilke, die jongens en meisjes spelen toch in een hogere divisie.
Met de Schilke kwaliteit kun je HEEL LANG vooruit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 08:36 

delano schreef:
Oorspronkelijk was de 6310 qua idee gebaseerd op de B7 (volgens Jim Donaldson) maar dat wil niet zeggen dat zij identiek waren.

Hee Franklin, ik heb op trumpetherald gelezen dat de Shew toeters gebaseerd zijn op een Martin Committee. Alleen kan ik 't niet meer vinden want om de een of andere reden kan ik die site niet meer op :?

Nou weet ik dat jij heeeeel handig bent in 't navlooien van trompetfora :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 09:00 

Theo van Kampen schreef:
delano schreef:
Oorspronkelijk was de 6310 qua idee gebaseerd op de B7 (volgens Jim Donaldson) maar dat wil niet zeggen dat zij identiek waren.

Hee Franklin, ik heb op trumpetherald gelezen dat de Shew toeters gebaseerd zijn op een Martin Committee. Alleen kan ik 't niet meer vinden want om de een of andere reden kan ik die site niet meer op :?

Nou weet ik dat jij heeeeel handig bent in 't navlooien van trompetfora :D

En wie zat er in die committee?
juist: Schilke....

De B - X series van Schilke hebben ook de Martin Committee als voorloper.
De bouw is zeer gelijkend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 09:02 
Moderator

Bedoel je dit, Theo? http://www.trumpetherald.com/forum/view ... a5bcbd818e

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 12:14 

De belangrijkste link tussen de Committee en de Shewhorn is eigenlijk alleen Schilke.
Die bouwde (al dan niet) met zijn clubje in 1939 de Committee. Maar Commies zijn bij mijn weten geen stepbore. Ze kwamen in S, MS en L bore.
Schilke ontwikkelde zijn nodal theory later toen hij zelf instrumenten begon te maken en begon te experimenteren met niet-straighte bore sizes.
Algemeen bekend is dat Yamaha samenwerking gezocht heeft met Schilke toen ze serieus op die markt aan de slag wilden. De eerste generatie trompetten van Yamaha waren Schilke imitaties/bewerkingen. Daarna zijn ze wel een andere weg gegaan met heavyweight toeters en zo maar de Schilke invloed is gebleven, the Schilke loyalist:

The B6 and B7 are among the more popular Schilke models and the very popular Yamaha YTR 6310Z is based upon this design, although the Schilke models are slightly larger in bore size than the Yamaha. They are easy playing and do not take a lot of air to fill up.

Dus op de vraag van Theo zou ik antwoorden: bij alle drie de trompetten zie je dingen van Schilke maar de Shewhorn is meer verwant met de Schilkes dan met de Committee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2012 09:36 

Een link tussen Martin en Yamaha lijkt me inderdaad wat vergezocht.

Ik heb een 8310ZS van een paar jaar oud en een YTR-732 van begin jaren 70. Net als een paar andere modellen zou die 732 1 van de eerste Yamaha kloons moeten zijn van Schilke. De 6310 en daarna de 8310 zijn als het goed is weer nakomers van deze 732.

Ondanks de vele jaren, die er tussen zitten, vertoont de 732 en de 8310 best veel gelijkenis. Voor mij spelen ze even makkelijk. Geen idee waarom precies, mijn 732 klinkt wat scherper, de klank van mijn 8310 is wat warmer.

Zo'n 732 kostte op marktplaats een paar jaar terug ongeveer 400 euro. Dat kan heel goed uitpakken, zo af en toe hoef je echt niet de hoofdprijs te betalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2012 10:42 
Moderator

broek76 schreef:
Het belangrijkste is dat ik er lekker op kan spelen. Ik zit niet vast aan een bepaald budget maar wilde gewoon wat advies krijgen.
Aan de reactie's hier te merken zijn er niet echt trompetten die op de 8310 lijken of we kennen ze niet.
Ik denk dat ik hem toch maar ga kopen. het is trouwens niet zo dat ik kortzichtig ben maar goed is goed en als ik de Yamaha koop weet ik wel zeker wat ik koop.

Allemaal bedankt voor jullie input.

Ik kan je niet helemaal ongelijk geven. Maar als je mijn leerling was, had ik je een trompet van mezelf te leen gegeven voor de duur dat je op zoek was naar iets voor jezelf.
Die Yamaha is prima. Maar er is zoveel op de markt waar je de ogen van op de grond stuiteren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur