trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet voor in een rock band
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: trompet voor in een rock band
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 16:31 
Moderator

Met enkele positieve uitschieters, kun je denk ik stellen dat je in de prijsklassen die jij noemt, gewoon geen topper kunt kopen. Echt goeie instrumenten zijn nu eenmaal duur.

Een uitschieter is bijvoorbeeld Theo van Kampen, die hier heel vaak voor weinig geld mooie instrumenten online zet.

Maar met jouw budget zou ik gewoon voor een 2e hands Yamaha gaan, en zeker geen tweede hands "amerikanen". Die blessings, en holtons, conns voor dat geld zijn allemaal even marginaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 19:29 

sorry ben een beetje eigenwijs:$ heb net met een beroeps trompetist gesproken en die raadde mij japanse en amerikaanse trompetten aan. die Holton was hij behoorlijk enthousiast over.

ga daar binnenkort denk ik een keer kijken!

die besson werd mij door hem sterk afgeraden wegens problemen met de ventielen.

iig bedankt voor jullie goede tips!! echt handig dit forum! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 20:43 
Moderator

Waaw, wat goed man. Zoveel beroepstrompettisten, zoveel smaken. Er lopen er hier ook genoeg rond, waarvan ik er een van ben.

Maar goed, koop verder maar vooral wat je nodig hebt. Is jouw geld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 13:08 

"quote="

"Ik ben ,17 jaar.
Ik heb ongeveer 8 jaar trompet gespeeld.
nu ben ik ongeveer 2 jaar gestopt en gaan zingen en drummen in een rockbandje".

Apart: Van 7e t/m 15e jaar trompet gespeeld. 2 Jaar niet spelen en dan trompettist in een rock-band willen worden......

Misschien verstandig om weer les te nemen en de vragen over instrumentkeuze aan een, goede, leraar te stellen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012 16:15 

jans01 schreef:
"quote="

"Ik ben ,17 jaar.
Ik heb ongeveer 8 jaar trompet gespeeld.
nu ben ik ongeveer 2 jaar gestopt en gaan zingen en drummen in een rockbandje".

Apart: Van 7e t/m 15e jaar trompet gespeeld. 2 Jaar niet spelen en dan trompettist in een rock-band willen worden......

Misschien verstandig om weer les te nemen en de vragen over instrumentkeuze aan een, goede, leraar te stellen?

ik heb 8 jaar les gehad bij de plaatselijke muziek vereniging. hier heb ik ook in het orkest gespeeld een paar jaar. maar na een tijdje was ik het een beetje zat dat ik zo'n 30 jaar jonger was dan de persoon met de gemiddelde leeftijd.
Nu heb ik, schrik niet, al drumles en zangles staat ook op mijn lijstje. ik zit nu in 6vwo, examen jaar en doe aan triathlon, een sport die veel trainingsuren vraagt. al met al heb ik het best wel druk, dus opnieuw les? nee dat niet. de trompet is maar voor een paar nummers met de band en vooral voor mijn eigen plezier thuis. ik zing en drum vooral in de band.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012 07:57 

The Joker schreef:
delano schreef:
[quote="trompret]
is het raadzaam om een c-trompet te kopen aangezien de gitaren ook in c gestemd zijn?
[/quote]
Een bes-trompet is het meest gangbaar. Die ben je ook al gewend en er is voldoende aanbod van deze instrumenten.
Het feit dat de gitaren in C zijn gestemd maakt niet zoveel uit.
[/quote]

Hmmm, die gitaarbandjes willen nog al eens alleen in E, A, D , G, C en evt. B spelen, dan heb je het vaak wel gehad, voor de bestrompet is dat Fis, B, E, A enz., dat zijn geeneenvoudige toonaarden.
Zelf zou ik zoiets op mijn 80A doen die ik met stoprod snel kan verstellen van Bes naar A, dan krijg je opeens: F, Bes,Es enz.
Voor de meesten onder ons zal dat wat eenvoudiger zijn.
Dat zou dus een wat ouder instrument kunnen zijn, een King liberty of zo.[/quote][/quote]

Je transponeert de verkeerde kant op: g, c, f enz moet je lijstje voor a-trompet zijn. Dit trucje brengt wel de nodige stemmingsproblemen met zich mee... De buizen aan je ventielen zijn namelijk precies op lengte voor een trompet in bes, voor een trompet is a zouden ze iets langer moeten zijn. Ik gebruik het af en toe (carmen prelude bv) maar vaak studeer dan wat langer op de lastige dingen.[/quote]

Sorry, maar het heeft niets te maken met de verkeerde kant op transponeren. Omdat ik van alles gespeeld heb voordat de trompet in beeld kwam ben ik erg gewend te denken in concert pitch. Bij het trompetspelen komt het er op neer dat ik alles een toon lager lees, is voor mij realistischer.
Per ongeluk (dat is idd het risico) heb ik boven concert pitch aangegeven.

De Conn 80A van 1942 heeft een ouick overgang van Bes naar A. Dat ding is er op gebouwd. De oudere versies hadden streepjes op de buizen hoever je ze uit moest trekken, nog oudere een mechanisme. Ik heb op de mijne een keer uitgedokterd hoe de buizen zouden moeten staan. Idd blijft zelfs dan de intonatie iets lastiger.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur