trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Rik Mol op Van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rik Mol op Van Laar
BerichtGeplaatst: 18 jul 2012 19:12 

Antoni Hopmann schreef:
Theo van Kampen schreef:
joostv schreef:

en hij komt nog 's ergens http://www.youtube.com/watch?v=8oLrIVtvDqk :D

O, Theo !
Wat water in de wijn. Daar kan ik mee leven.
Dit is echter een glaasje water in een vat wijn.

Je beeldspraak begrijp ik niet helemaal, wat is nou erger, wat water in de wijn of een glaasje in een heel vat?
Maar qua toonzetting bedoel je blijkbaar dat wat RR doet heel erg is.
En dat vind ik zwaar overdreven. Als je ziet o.a. in de tour wat mensen doen om met hun kop op de TV te komen. Z.g. volwassen kerels in duivelspak of vermomd als bus VIM of zo en dan maar mee rennen, in de weg lopen en gevaar stichtend. Je zal maar kind wezen van zo'n mafketel en je vader daar zien gek doen.
Daarbij vergeleken is de act van Rik Mol als RR heilig. Niks meer dan een misschien wat uit de hand gelopen commercieel avontuurtje dat geheel geen kwaad kan, waarschijnlijk dik oplevert en zijn naam als internationaal artiest ook geen kwaad zal doen. Zinnen als 'ik zou dat niet volhouden" en zo vind ik raar. Wat dan als je als een keer in een Tros-orkest zit als prof en je mag de hele avond Sariemarijs en We gaane nog lang niet naar huis mag toeteren, tel uit je winst. Ik heb lang genoeg BS muziek gespeeld (OK op basgitaar), om te weten wat het grote publiek wil. Als op het carnaval, na pakweg 100 nummers dezelfde 3 chords gespeeld te hebben de toetsenman verzaligd glimlachte dat hij er nog wel 250 zo had kreeg ik sterk de neiging mijn vintage Precision bass (en die was zwaar!) stevig in dat rotnekje van hem te leggen. Rik Mol hoeft alleen maar zijn trompet in te pakken en op een of ander festival een paar nummertjes te doen en hij kan weer naar huis met een schep geld.

Laatst bijgewerkt door delano op 18 jul 2012 20:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2012 20:22 

Citaat:
O, Theo !
Dit is echter een glaasje water in een vat wijn.

hahahaha:)
Ja, mijn idee... een druppel wijn in een regenton:)

Profiel  

Berichttitel: Re: Rik Mol op Van Laar / GECORRIGEERD BERICHT
BerichtGeplaatst: 18 jul 2012 20:44 

Antoni Hopmann schreef:
Theo van Kampen schreef:
joostv schreef:

en hij komt nog 's ergens http://www.youtube.com/watch?v=8oLrIVtvDqk :D

O, Theo !
Dit is echter een glaasje wijn in een vat water.

:mrgreen: Was even een slip of the pen,maar wel om te lachen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2012 21:15 

Quote Delano:

Je beeldspraak begrijp ik niet helemaal, wat is nou erger, wat water in de wijn of een glaasje in een heel vat?
En dat vind ik zwaar overdreven. Als je ziet o.a. in de tour wat mensen doen om met hun kop op de TV te komen. Z.g. volwassen kerels in duivelspak of vermomd als bus VIM of zo en dan maar mee rennen, in de weg lopen en gevaar stichtend. Je zal maar kind wezen van zo'n mafketel en je vader daar zien gek doen.
Daarbij vergeleken is de act van Rik Mol als RR heilig. Niks meer dan een misschien wat uit de hand gelopen commercieel avontuurtje dat geheel geen kwaad kan, waarschijnlijk dik oplevert en zijn naam als internationaal artiest ook geen kwaad zal doen. Zinnen als 'ik zou dat niet volhouden" en zo vind ik raar. Wat dan als je als een keer in een Tros-orkest zit als prof en je mag de hele avond Sariemarijs en We gaane nog lang niet naar huis mag toeteren, tel uit je winst. Ik heb lang genoeg BS muziek gespeeld (OK op basgitaar), om te weten wat het grote publiek wil. Als op het carnaval, na pakweg 100 nummers dezelfde 3 chords gespeeld te hebben de toetsenman verzaligd glimlachte dat hij er nog wel 250 zo had kreeg ik sterk de neiging mijn vintage Precision bass (en die was zwaar!) stevig in dat rotnekje van hem te leggen. Rik Mol hoeft alleen maar zijn trompet in te pakken en op een of ander festival een paar nummertjes te doen en hij kan weer naar huis met een schep geld.[/quote]

Mijn reactie op het bericht van Theo heb ik inmiddels gecorrigeerd.

Delano,begrijp me niet verkeerd.
Ik heb niets tegen geld verdienen.
Maar zoals gezegd : Ik zou dat niet volhouden.
Ik weet, dat de mensen de gekste dingen doen voor geld en om op
Televisie te verschijnen. Zelfs de kop kaal scheren.
Altijd zou in mijn geval de onzinnigheid blijven hangen en de vragen:
Heb ik hiervoor jaren gestudeerd op conservatorium enz. en een
Inderbinen aangeschaft.
Daarmee zou ik niet kunnen leven. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 09:11 
Moderator

Zonder een veroordeling te willen uitspreken over mensen met een andere mening.

Ik kan me van mijn studietijd nog levendig herinneren dat de algehele mening was:
Musicals, Defensieorkesten. Daar moest je niet zijn. Want dat was te min.
Dat was niet klassiek genoeg. Ik was te goed voor dat soort dingen.
En je moest niet vele jaren studeren, om dan uiteindelijk marsen te spelen bij een defensie orkest, of 100 keer dezelfde show bij een musical te doen.

Uiteindelijk heb ik wat musicals gedaan, en ben bij defensie beland. En ik weet nog goed hoezeer ik moest omschakelen. Want een mars spelen is 1 ding. Maar al lopende een mars spelen, een heel ander ding. En dan al lopende een mars GOED spelen... TJa. En het werd lastiger, want dan moest je een mars spelen, in een bepaalde vorm lopen op een taptoeveld in Kaapstad, waar gaten inzaten.
Dat is toch echt een vak apart.
En wat is precies het grote verschil tussen de 1000 ste mozart-mis zitten weggapen of de 1000ste beediging?

Ook in de muziek is het niet zo dat je altijd maar kan doen wat leuk is. Soms moet je ook gewoon werken voor je geld.

Ik persoonlijk heb nooit spijt gehad van het feit dat ik voor het all roundere werk van defensie heb gekozen. Ik hoef me nooit zorgen te maken of ik van de volgende snabbel het einde van de maand ga halen. En net als bij ander werk: je hebt er pokkedingen tussen, maar ook pareltjes.

Ik vind dat Rik Mol het waanzinnig goed aanpakt. Laat het 'goedkoop' zijn. Is niet belangrijk. Hij heeft er lol in, en over een paar jaar, gaat hij met die plaat de boeken in als de nieuwe Marty. Ik weet zeker dat hij het zo laagdrempelig maakt, dat er weer veel kleine kinderen betoverd worden door zijn spel, en dat ook willen kunnen.
Net als Kyteman, geeft hij de trompet weer een nieuwe impuls. En daar kan ik niks kwaads in zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 10:54 

Antoni Hopmann schreef:
Quote Delano:

Daarbij vergeleken is de act van Rik Mol als RR heilig. Niks meer dan een misschien wat uit de hand gelopen commercieel avontuurtje dat geheel geen kwaad kan, waarschijnlijk dik oplevert en zijn naam als internationaal artiest ook geen kwaad zal doen. Zinnen als 'ik zou dat niet volhouden" en zo vind ik raar. Wat dan als je als een keer in een Tros-orkest zit als prof en je mag de hele avond Sariemarijs en We gaane nog lang niet naar huis mag toeteren, tel uit je winst. Ik heb lang genoeg BS muziek gespeeld (OK op basgitaar), om te weten wat het grote publiek wil. Als op het carnaval, na pakweg 100 nummers dezelfde 3 chords gespeeld te hebben de toetsenman verzaligd glimlachte dat hij er nog wel 250 zo had kreeg ik sterk de neiging mijn vintage Precision bass (en die was zwaar!) stevig in dat rotnekje van hem te leggen. Rik Mol hoeft alleen maar zijn trompet in te pakken en op een of ander festival een paar nummertjes te doen en hij kan weer naar huis met een schep geld.

Citaat:
Mijn reactie op het bericht van Theo heb ik inmiddels gecorrigeerd.

Delano,begrijp me niet verkeerd.
Ik heb niets tegen geld verdienen.
Maar zoals gezegd : Ik zou dat niet volhouden.
Ik weet, dat de mensen de gekste dingen doen voor geld en om op
Televisie te verschijnen. Zelfs de kop kaal scheren.
Altijd zou in mijn geval de onzinnigheid blijven hangen en de vragen:
Heb ik hiervoor jaren gestudeerd op conservatorium enz. en een
Inderbinen aangeschaft.
Daarmee zou ik niet kunnen leven. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Jongens,

Rik speelt die stuff hartstikke goed (ik bedoel echt goed, zag dat Franske Bauwer filmpje,en dat is wel lekker vet en raak. En natuurlijk snap ik ook wel dat hij er zelf niet geil van wordt maar centjes wil verdienen.

En om overduidelijke reden vond ik de opmerking water bij de wijn dus idd erg grappig zoals die gesteld was...

Groetjes Joost

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 10:57 

marnix schreef:
Zonder een veroordeling te willen uitspreken over mensen met een andere mening.

Ik kan me van mijn studietijd nog levendig herinneren dat de algehele mening was:
Musicals, Defensieorkesten. Daar moest je niet zijn. Want dat was te min.
Dat was niet klassiek genoeg. Ik was te goed voor dat soort dingen.
En je moest niet vele jaren studeren, om dan uiteindelijk marsen te spelen bij een defensie orkest, of 100 keer dezelfde show bij een musical te doen.

Uiteindelijk heb ik wat musicals gedaan, en ben bij defensie beland. En ik weet nog goed hoezeer ik moest omschakelen. Want een mars spelen is 1 ding. Maar al lopende een mars spelen, een heel ander ding. En dan al lopende een mars GOED spelen... TJa. En het werd lastiger, want dan moest je een mars spelen, in een bepaalde vorm lopen op een taptoeveld in Kaapstad, waar gaten inzaten.
Dat is toch echt een vak apart.
En wat is precies het grote verschil tussen de 1000 ste mozart-mis zitten weggapen of de 1000ste beediging?

Ook in de muziek is het niet zo dat je altijd maar kan doen wat leuk is. Soms moet je ook gewoon werken voor je geld.

Ik persoonlijk heb nooit spijt gehad van het feit dat ik voor het all roundere werk van defensie heb gekozen. Ik hoef me nooit zorgen te maken of ik van de volgende snabbel het einde van de maand ga halen. En net als bij ander werk: je hebt er pokkedingen tussen, maar ook pareltjes.

Ik vind dat Rik Mol het waanzinnig goed aanpakt. Laat het 'goedkoop' zijn. Is niet belangrijk. Hij heeft er lol in, en over een paar jaar, gaat hij met die plaat de boeken in als de nieuwe Marty. Ik weet zeker dat hij het zo laagdrempelig maakt, dat er weer veel kleine kinderen betoverd worden door zijn spel, en dat ook willen kunnen.
Net als Kyteman, geeft hij de trompet weer een nieuwe impuls. En daar kan ik niks kwaads in zien.

mooi gesproken:) en je hebt natuurlijk eigenlijk gewoon hartstikke gelijk:) neemt niet weg dat ik een beetje moest lachen om het filmpje gezien zijn andere capriolen:)
Nou, mooi om te zien dat we weer allemaal vriendjes zijn haha:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 11:37 

quote van Marnix:

Erg goed verhaal van Marnix. Er is een soort misvatting dat je van muziekmaken gelukkig wordt of moet worden.
De realiteit is heel anders, echt grote muzikale talenten zijn zelden gelukkig, zie Mozart, Bix Beiderbecke, Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Amy Winehouse.
Zelfs Davis die relatief zijn zaakjes perfekt voor elkaar had kende jaren van diepe depressies. Eenzaamheid.
Voor gemiddelde talenten die goed genoeg zijn om een ware professional te zijn is het ook niet altijd koek en ei. Toen ik begon met trombone (in 1961 of zo) was mijn leraar solotrombonist vh USO en eigenlijk straatarm, ze kregen gewoon beroerd betaald. Hij was echt verplicht alles aan te pakken, zelfs mij.
Eens een filmje gezien over Gerrie Muhren. Die kon alles met een bal. Mocht niet in wedstrijden zei hij, streng verboden.
Dat is professioneel. Dat Rik Mol veel meer techniek en muzikale knowhow heeft dan hij kan etaleren als Ryan Ricks doet totaal niet ter zake. Zijn surplus aan vakmanschap uit zich er in dat hij wat hij nu speelt beter doet dan een ander, net als Gerrie Muhren met voetbal.
Professioneel in de muziek wil zeggen dat je iets kan wat anderen misschien ook nog wel zouden kunnen maar je kunt het sneller (bv in 1 keer van blad af), perfekter en met een veel betere sound.
Een andere metafoor voor professioneel talent: toen mijn zoon solliciteerde bij de opleiding voor F16 piloot werd hij afgewezen, niet omdat hij het niet zou kunnen leren, integendeel, ze konden een aap leren vliegen. Is alleen te duur.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur