trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verschil tussen Courtois 154 en 157 bugels?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 22:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil tussen Courtois 154 en 157 bugels?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2011 20:50 

Ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar een (courtois) bugeltje, omdat ik vroeger een Courtois 154 heb gehad. Helaas heb ik als student slechts een beperkt budget en zijn er nogal wat kapers op de kust wanneer er een leuke advertentie op marktplaats voorbij komt. Het is me al meermalen overkomen dat een handelaar het instrument opkocht en dan later voor aan aanzienlijk hoger bedrag weer aanbood.

Nu kan ik echter misschien aan een Courtois 157 komen via een kennis uit Duitsland. Dit is een ander model dan de 154, maar ik weet niet precies wat de verschillen zijn. Op de website van Courtois staat het 157 model helaas niet meer genoemd. Brassreview schrijft dat het enige verschil t.o.v. de 154 zit in de bekerdiameter.

Courtois 154 -> Boring: 0.413 Beker: 6.700
Courtois 157 -> Boring: 0.413 Beker: 6.300

Het enige verschil zou dus de bekerdiameter zijn, deze is 0,4 inch kleiner. Wat betekend dat in de praktijk? Wat voor invloed heeft dat op de klank en bespeelbaarheid?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2011 12:44 

De beker is voor zover ik mij herinner inderdaad het enige verschil.
Het instrument klinkt hierdoor iets slanker en je hoort jezelf iets beter.
Ik vind de 157 persoonlijk gemakkelijker spelen dan een 154.
Vanzelfsprekend is het beste 'm gewoon te proberen.
Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 10:33 

Ik ben persoonlijk geen fan van Courtois bugels.

Enige uitzondering is de vrij onbekende 222 Conservatoire. Wordt gepresenteerd als niet een van de top-line instrumenten. Voordeel is dat deze vele malen goedkoper is dan de 154 en 157 modellen.

De 222 is erg compact gebouwd. Qua bouwkwaliteit minimaal gelijkwaardig aan de duurdere modellen. Sound is top.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 15:04 

L J schreef:
De beker is voor zover ik mij herinner inderdaad het enige verschil.
Het instrument klinkt hierdoor iets slanker en je hoort jezelf iets beter.
Ik vind de 157 persoonlijk gemakkelijker spelen dan een 154.
Vanzelfsprekend is het beste 'm gewoon te proberen.
Succes.

Het geluid is iets slanker schrijf je. De charme van de 154 vond ik juist het 'warme' en 'wollige' geluid. Door de kleinere beker zal dat bij de 157 dus iets minder zijn?
Hij speelt echter wel gemakkelijker zeg je. Bedoel je dan dat het lichter of beter in de hogere registers speelt of omdat je jezelf beter kunt horen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 15:10 

richaar-cdl schreef:
Ik ben persoonlijk geen fan van Courtois bugels.

Enige uitzondering is de vrij onbekende 222 Conservatoire. Wordt gepresenteerd als niet een van de top-line instrumenten. Voordeel is dat deze vele malen goedkoper is dan de 154 en 157 modellen.

De 222 is erg compact gebouwd. Qua bouwkwaliteit minimaal gelijkwaardig aan de duurdere modellen. Sound is top.

Waarom ben je geen 'fan' van de Courtois bugels? Iedereen heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk, maar als je steekhoudende argumenten hebt hoor ik ze graag!
Zo weet ik dat er kwalitatief gezien betere bugels te krijgen zijn wat bouwkwaliteit / duurzaamheid betreft. Toch vind ik het geluid van de Courtouis wel erg mooi en dat is wel belangrijk. Eerlijkheidshalve moet ik echter ook toegeven dat ik niet veel ervaring heb met de nieuwe modellen van verschillende (betere) merken.
Aangezien mijn budget beperkt is zoek ik het in de gebruikte instrumenten en met Courtois heb ik ervaring uit het verleden en ze komen soms voor leuke prijzen voorbij. Als er goede alternatieven zijn houdt ik met uiteraard aanbevolen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 18:00 

De 222 is inderdaad voor het geld een erg goede bugel. Stemming verbazingwekkend goed. Klank mooi (kleine beker).
Er is echter een reden waarom dit 'student modellen' zijn. De bouwkwaliteit is nl. wel degelijk een stuk minder dan de 15x modellen. Mindere ventielen (waarvan de derde dan wel weer ge-'vent' is), maar ook de soldeerverbindingen en verzilvering is slechter.

trompret: Wat ik bedoel met slanker geluid is niet dat het minder warm of wollig is, maar dat het iets meer richting heeft: het bevindt zich dus niet overal om je heen, maar iets meer voor je uit. Dit komt door de beker diameter. Volgens mij is de vorm van de beker wel hetzelfde, dus de klank zal niet/nauwelijks veranderen.
Als je een 157 kunt proberen, begrijp je direct wat ik bedoel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur