Theo van Kampen schreef:
Ik geloof hier echt helemaal geen ruk van en heb dan ook niet die ervaring. Een beetje ervaren blazer voelt al vrij snel -dus binnen een half uurtje- of 't instrument 'm speeltechnisch ligt of niet. Ik heb nooit iets gemerkt van veranderende karakters van instrumenten na verloop van wat voor tijd dan ook.
Dat een instrument na een paar dagen, weken, maanden (?) opener aanvoelt en makkelijker aanspreekt of wat ook komt echt alleen omdat jij aan het instrument went, niet andersom.
Theo, kan ik hieruit concluderen dat je dus ook niet gelooft in de Adams modificatie. Ik heb van de vereniging een keer de mogelijkheid gehad om een Bach Strad 180ML37 te laten modificeren omdat ik de Bach teveel weerstand vond hebben. Na deze modificatie heb ik deze Bach vergeleken met een andere Bach, met een nagenoeg identiek serie nummer, binnen onze vereniging. Ik heb nooit verschil kunnen ontdekken. Deze Bach's waren gelijktijdig (nieuw) aangekocht en door gelijkwaardige spelers ingespeeld (???). Beide instrumenten hebben mij nooit bekoord. Met name met de ventielen hebben we veel problemen mee gehad. De gebruikte Bach 180ML43 dar in tegen, die ik voor mezelf had gekocht blies wel lichter en de ventielen liepen altijd goed. Ondanks dat dit een beter instrument was had ik toch nooit moeten kopen. Nu ik een paar weken op weg ben op mijn nieuwe Schilke merk ik wat ik al die jaren heb gemist. Dit instrument past veel beter bij mij.

En als ik de voorgaande commentaren doorlees wordt dit dus alleen nog maar beter. Want ondanks mijn slechte ervaring met de Adams modificatie geloof ik wel dat warmte/koude behandelingen van invloed kunnen zijn op materiaal spanningen in het instrument. Ik denk dat dit een klankverandering tot gevolg kan hebben, wat ivm persoonlijke voorkeur niet altijd positief hoeft te zijn. Of het instrument ook gemakkelijker gaat blazen, daar heb ik mijn twijfels over.