trompet.nl > forum > Toon onderwerp - en weer één: op zoek naar een nieuwe toeter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 10:51 

@ Saniejjj
Laat je niet gek maken!
Wat jij (en wij allemaal) nodig hebt is gewoon een instrument dat technisch in orde is
en goed stemt, en als je de allergoedkoopste merken even buiten beschouwing laat,
dan kan je bij alle gangbare merken wel een goede toeter vinden.
Beste tip blijft; neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft.
Het lijkt mij overigens nergens voor nodig dat je een andere docent zou moeten zoeken,
ik baseer dat op het Youtube filmpje dat je onlangs hebt geplaatst,
voor de tijd dat je speelt klinkt dat prima!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 11:16 

Helemaal eens met De Ronde Van. Op TH werden trompetten een vorm van glorified plumbing genoemd en dat is het. Je bent zo serieus dat ik in jouw geval niet meer voor een 2ehandsje zou gaan maar een nieuw instrument zou aanschaffen. Als je er een van de plank koopt moet dat ook gemakkelijk onder de 2000 euro kunnen. Je zou ook kunnen overwegen iets langer door te sparen en dan een verzilverde Van Laar of Adams of een van welke custombouwer dan ook aan te schaffen. Nieuwe goede ventielen, toeter selecteren uit meerdere, verschillende leadpipes proberen, gap laten regelen, allemaal voordelen. En niet het risico dat je hebt bij 2ehands-instrumenten dat de ventielen scheef ingesleten zijn, redrot in leadpipe, stembuis en/of verkeerd uitgevoerde reparaties enz. (sommige van die ebay-profs polijsten de ventielen, om ze er goed uit te laten zien, zo grof dat ze teveel ruimte krijgen, rot truc)

De rim van de Bach 5C is inderdaad wat omstreden. Er is, bewezen, goed op te spelen maar misschien niet voor iedereen. Keertje naast iets anders proberen lijkt me. (persoonlijk heb ik erg veel baat gehad bij overschakeling op het Warburton-systeem, het is ongelooflijk hoe groot de verschillen zijn tussen de verschillende backbores).

Verder vind ik een Bach L met 25 beker helemaal geen verkeerde toeter, maar ja, als ze te oud en afgeragd zijn....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2011 11:26 

En zolang je nog op je Bach speelt:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... p?t=103183

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 07:49 

Zowel bij Adams als Van Laar is ook een mooi aanbod aan 2e hands toeters. Denk b.v. ook eens aan een Bach 43, een mooie Stomvi, een Kanstul of een mooie Xeno.

Als het je alleen gaat om spelen in de hoogte, dan moet je je wel afvragen of het zin heeft een nieuwe toeter aan te schaffen. De Bach 25 L is een uitstekende toeter waar ook makkelijk hoog kan worden gespeeld. Zoek het eerder in een andere aanpak met studeren of eventueel een ander mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 09:08 

richaar-cdl schreef:

Als het je alleen gaat om spelen in de hoogte, dan moet je je wel afvragen of het zin heeft een nieuwe toeter aan te schaffen. De Bach 25 L is een uitstekende toeter waar ook makkelijk hoog kan worden gespeeld. Zoek het eerder in een andere aanpak met studeren of eventueel een ander mondstuk.

Nee hoor dat is het niet. Probleem is dat het een oude toeter is die zijn mankementen begint te vertonen. Niet makkelijk hoog kunnen spelen is een eigenschap van mij :wink: En ik dacht dat misschien die L-boring daar niet in mee zou kunnen helpen. Maar dat is dus niet het geval? Ontdekking dus van laatst dat ik heel open speel, en dat maakt het me niet makkelijker zeg maar om de hoogte in te gaan. Maar als ik mijn best doe kom ik tegenwoordig tot een C3, geknijpte D3 en dat is in principe voldoende om mijn 1e partijtje binnen de harmonie te spelen.
Voorheen op mijn oude mondstuk kwam ik niet vele hoger als een geknijpte F2, dus met dit 5C mondstuk heb ik voor mezelf al een hele verbeterslag gemaakt. Maar dat terzijde, dat is zeker niet waarvoor ik een nieuwe toeter zoek...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 09:58 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 10:50 

erikveldkamp schreef:
Voor mij werkt het beste om zacht te studeren. Als je zacht studeert ga je met een wat kleinere opening spelen, je moet de mondspieren wat meer aanspannen. Daarbij vraagt het meer van de ademsteun om er nog een goed geluid uit te krijgen.

Als je op deze manier studeert dan is het ook makkelijker (na verloop van tijd) om hoger te spelen. Maar je moet om hoger te kunnen spelen ook hoger studeren. Laag studeren werkt niet voor het hoge register, dan span je de spieren anders aan.

Ok, dan zal ik idd eens proberen wat zachter te studeren, kijken of dat invloed heeft. Mijn ervaring tot nu toe is dat als ik pianissimo hoog probeer te spelen ik 9 van de 10 keer vanaf de A2 niet meer tref. Maar is misschien een kwestie van volhouden en dan lukt het vanzelf een keer?

Hoog studeren heb ik een tijdje gedaan, maar het maakt me heel snel moe en ik had het idee dat het alleen maar slechter werd (alsof ik het aan het forceren was). Dus heb ik het eigenlijk een beetje opgegeven. Maar als je de spieren dan inderdaad anders aanspant verklaart dat het hele gebeuren natuurlijk, die spieren moet ik dan immers nog opbouwen.

Maar we wijken van het onderwerp af (al is dit natuurlijk ook interessant) :wink:

Profiel  

Berichttitel: Oeps!
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 12:20 

De Ronde Van schreef:
ik baseer dat op het Youtube filmpje dat je onlangs hebt geplaatst,
voor de tijd dat je speelt klinkt dat prima!

Nieuwsgierig geworden door bovenstaande uitspraak ben ik wezen zoeken en heb 't fragment bekeken en beluisterd. En ik kan 't alleen maar met Marcel eens zijn: ik ben aangenaam verrast!
Excuses voor mijn eerste enigzins korzelige reactie op je vraag. Hier een voor jouw bruikbaarder antwoord, helaas in 't engels:

http://www.dallasmusic.org/gearhead/New ... Guide.html
Dat James de kleinere onafhankelijke Europeesche merken niet noemt zal je duidelijk zijn.

Hier zijn visie op tweedehands instrumenten: Most pro quality trumpets are owned by people who appreciate them and take good care of them, so they are usually in very good condition. En dat kan ik -uit eigen ervaring- alleen maar beamen; het doemscenario dat Delano schetst is mij volledig onbekend. Van de 16 tweedehands instrumenten die inmiddels gepasseerd zijn (een man moet een hobby hebben nietwaar) heb ik nog nooit te maken gehad met versleten ventielen, verkeerd uitgevoerde reparaties of redrot in 't instrument, op een Yamaha Z na dan. Juist omdat tweedehands topinstrumenten allezins betaalbaar zijn -op enkele classics als Bach Mt. Vernon en New York en Martin Committee na dan- kan je je nog 's een gekkigheidje veroorlovan zonder gelijk leeg te lopen. Bovendien zijn goede instrumenten altijd weer met bescheiden winst dan wel verlies te verkopen.
Voor 't budget dat jij in gedachte hebt heb ik een Conn 12B, 22B Victor, 22B New York Symphony en een Bach ML37 en dan hou ik nog ruim 500 euro over!

Een instrument voor zowel klassiek als jazz.
Een goede trompettist kan op ieder instrument jazz spelen. Kijk maar 's naar de instrumenten die Chet Baker allemaal inzette: Martin Committee, Conn Connstellation, Getzen Capri, Bach ML37 en daarnaast nog een hele vloot aan goedkope studietoeters als Blessing Scholastic die hij voor weinig bij Muller Muziek op de kop tikte.
Ook klassiek kan je op heel veel verschillende trompetten spelen: Een kennis van me studeerde af op een Getzen Eterna en Huub Robbeerts speelde in de jaren 70 op een Connstellation in 't balletorkest. Om maar 's twee uitersten te noemen.
Met jouw sound in 't achterhoofd zou ik mikken op een instrument met een 37-achtige beker.

Yamaha.
Yamaha maakt fijn spelende instrumenten maar behouden na langere tijd niet hun waarde omdat 't materiaal waar ze van gemaakt zijn niet geschikt is om koperblaas instrumenten te maken zodat 't instrument na verloop van tijd van binnen uit wegrot. Daar kan je een heel punt van maken -zoals ik doe- maar je kan hier ook je schouders over ophalen. Feit echter is dat iedere Yamaha ouder dan een jaar of 10 behept is met dit euvel en dat de verkoopwaarde daardoor aanzienlijk lager ligt dan die van een even oude Bach Stradivarius, vandaar dat ik vraagtekens zet bij de stelling dat Yamaha trompetten een goede prijs/kwaliteits verhouding hebben.
Helaas is Yamaha niet de enige fabrikant die trompetten produceert die lang niet 't eeuwige leven hebben. Holton, Conn UMI -dus die van na de 38B Connstellation- Courtois en Kanstull.

Waarom ik vind dat je een andere leraar nodig heb.
Hoewel je een geweldig sound hebt loop je zoals je zelf schrijft tegen beperkingen op. Wel -voor iemand die slechts 4 jaar speelt- behoorlijk hoog kunnen spelen maar dan wel snel moe. Je hebt onlangs ontdekt dat dat wel eens zou kunnen komen omdat je met een grote aperture speelt + de je ademsteun en houding niet op orde is. Zaken die een goede leraar als eerste zou moeten aanpakken lijkt me.

Dan nog even iets over je 5c mondstuk.
Een Vincent Bach 5c mondstuk heeft een behoorlijk dun randje, Wel, als je hoog speelt zonder lipcompressie zal je om de opening klein genoeg te maken voor de hoge noten je toevlucht moeten nemen tot andere middelen: waarschijnlijk je linkerarm....
Een mondstuk met een dun randje + flink wat pressure is natuurlijk hèt recept om snel af te branden. Ik denk dat je er flink op vooruit zou gaan als je een mondstuk zoekt met ongeveer de zelfde binnendiamer als Bach 5c maar dan met een iets bredere rand: Warburton 5MC of Reeves 42C. En natuurlijk toch gaan studeren op een closed lipsetting want dan hoef je niet zo hard te duwen mèt behoud van sound. Op de site van Erik kan je veel informatie hierover vinden.
Ik weet dat Ruud Breuls op een 5c mondstuk speelt of speelde, maar hoewel je 't heel goed doet heb je nog steeds niet 't niveau van dhr. Breuls. Ik ook niet hoor, maar er wordt aan gewerkt :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur