trompet.nl > forum > Toon onderwerp - en weer één: op zoek naar een nieuwe toeter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: en weer één: op zoek naar een nieuwe toeter
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 13:33 

En ja hoor weer iemand die een post begint over de zoektocht naar een nieuwe toeter. Heb al eens eerder wat gepost, maar kan hem helaas net meer terug vinden.

Speel nu zo'n 4,5 jaar trompet en momenteel speel ik een vincent Bach model 25 L-boring met daarop een Vincent Bach 5C mondstuk. Hij speelt erg fijn, maar het is een trompet uit 1980 en de ventielen beginnen ernstig vervelend te doen. Apparaat is in het verleden voordat ik hem kreeg ook aardig mishandeld. Zoals gezegd ik speel er erg fijn op, krijg veel complimenten voor mijn klank, heb alleen moeite om de hoogte in te gaan. MDit ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat ik mijn mond erg open houd met het spelen. Volgens mijn trompetleraar zorgt dit voor een mooi open geluid, maar de hoogte wordt dan uiteraard wat lastiger. Misschien helpt de L-boring ook niet zo mee?

Verder speel ik in harmonie-orkesten en momenteel in een jazz-combo en heb ik les (dagelijks speel ik 1-2 uur), dus ik zoek wel iets redelijks allrounds. Doch denk ik dat mijn hart toch meer in de klassieke wereld ligt. Mooi spelen licht me tot nu toe wel :-) Maar goed jazz heeft ook zijn charmes. Al klinkt dat bij mij dan weer vreselijk klassiek.

Ik ben nu aardig aan het sparen en denk daarbij dus aan een trompet van tussen de €1000 en €2000,- en als ik zo naar de prijzen kijk tweedehands. Hij moet weer jaren meegaan, dus beetje kwaliteit is wel gewenst.

Wat raden jullie aan?

Als ik hier zo lees en een beetje op internet surf dan zijn het toch de yamaha trompetten die een goed prijs/kwaliteit verhouding hebben. Maar ook zag ik bij van der Glas bijvoorbeeld een schilke B7 trompet liggen voor €1500,- Is dit bijvoorbeeld wat? Ook kom ik een aantal keer Yamaha Xeno's voor €1500.- tegen. En hoe zit het met de prijsklasses van de veel besproken Hub van Laar trompetten? Daar kan ik eigenlijk weinig over terug vinden. Uiteraard wil ik graag veel meer geld aan een trompet uitgeven, maar dat heb ik momenteel gewoon niet.

En natuurlijk wordt het de komende tijd gewoon veel uitproberen. Ik wil sowieso een keer naar Adams toe. Waar moet ik nog meer zijn? En kan ik de instrumenten over het algemeen naast in de winkel ook tijdens een repetitie een keer uitproberen over het algemeen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 14:15 

Onderweg naar Limburg zeker even stoppen in Rosmalen om Hans een bezoekje te brengen bij Brassimport (http://www.brassimport.nl). Véél, héél veel verschillende uitproberen en die toeter pakken waar je het fijnste op speelt. Als die trompet méér kost dan je nu hebt? Doorsparen!!! Je kunt/moet er jaren mee vooruit.
Als je er een aantal hebt die je goed bevallen, dan is het belangrijk dat je er een aantal keren op kunt spelen tijdens je repetities en lessen. Vraag daarom of je de trompet een tijdje mag uitproberen. Beter een paar keer het land doorkruisen, dan jaren op de trompet die het nèt niet was spelen.
O ja, neem iemand mee die goed kan luisteren (belangrijker dan kunnen spelen).

Veel plezier!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 14:33 

Zeker bij Hub van Laar langsgaan! een verzilverde Van Laar kost nieuw denk ik 2200 euro, en dan heb je ook wat! Hub geeft persoonlijk advies en past de trompet zo nodig aan aan jouw wensen. Er zijn inmiddels zo'n 12 modellen. Als je wat klassiek wilt blijven zou een B4 of een B5 wel wat voor je zijn denk ik.
De Adams trompetten zijn vast niet slecht maar nog lang niet doorontwikkeld naar het niveau van de Van Laar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 15:16 

Leen schreef:
De Adams trompetten zijn vast niet slecht maar nog lang niet doorontwikkeld naar het niveau van de Van Laar.

Dat is Leen's mening, die ik persoonlijk niet deel. Ik zou willen zeggen dat Adams trompetten en Hub van Laar trompetten verschillend zijn; de een niet beter of slechter dan de ander. Ik zou ze zeker allebei uitproberen. Bij Adams kun je vervolgens ook heel veel verschillende andere merken uitproberen.

Persoonlijk advies krijg je bij vrijwel elke speciaalzaak, en het instrument aanpassen aan jouw specifieke wensen doet elke custom bouwer.

De beste tip:

RobS schreef:
O ja, neem iemand mee die goed kan luisteren (belangrijker dan kunnen spelen)

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel: delft - rijswijk.........
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 15:46 

Delft -------- Rijswijk?!

www.atelierpfeiffer.nl

Profiel  

Berichttitel: jesusss
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 19:54 

Als ik het wel heb ben je al geruime tijd op dit forum aktief. Dan vraag ik me af: Léés je ook wel 's posts en antwoorden van andere forumleden?
Ik denk van niet. Anders had je allang geweten wat VanLaar toeters tegenwoordig doen, dat Yamaha's lekker spelen maar onder je vingers wegrotten, dat 't niet echt gogum is om met een open lipsetting te spelen, dat Vincent Bach ML37 een zeer allround inzetbaar instrument is en dat 5C een kleiner mondstuk is dan 3C maar zeker niet 't makkelijkst te bespelen Bach mondstukkie is.

Maar goed, 't valt ook allemaal niet mee dus ik zal ook een duit in 't zakje doen.

Ik zou een tweedehands Bach ML met 37 beker kopen, altijd goed. Voor iemand van jouw niveau is 't zinloos om 1000 verschillende toeters te proberen; dan loop je jezelf alleen maar gek te maken.
En een andere leraar zoeken.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 20:11 

Adams zijn prima instrumenten. Wat Leen hier debiteert is grote nonsens.
Evenals dat yamaha alleen maar zou rotten. Dat is ook nonsens.
Gewoon veel proberen, met een setje extra oren.

Profiel  

Berichttitel: Re: jesusss
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 22:11 

Theo van Kampen schreef:
Als ik het wel heb ben je al geruime tijd op dit forum aktief. Dan vraag ik me af: Léés je ook wel 's posts en antwoorden van andere forumleden?
Ik denk van niet. Anders had je allang geweten wat VanLaar toeters tegenwoordig doen, dat Yamaha's lekker spelen maar onder je vingers wegrotten, dat 't niet echt gogum is om met een open lipsetting te spelen, dat Vincent Bach ML37 een zeer allround inzetbaar instrument is en dat 5C een kleiner mondstuk is dan 3C maar zeker niet 't makkelijkst te bespelen Bach mondstukkie is.
"

Klopt en ik heb ook heel wat her en der gelezen. Maar het maakt me niet heel veel meer weg wijs in trompetland als het om het uitzoeken van een toeter gaat. Geleerd heb ik de meningen van mensen van verschillende merken, en geleerd heeft me dat het een heel persoonlijk kwestie is. Daarom dacht ik wat advies in te winnen door mezelf eens wat duidelijker te omschrijven en naar een advies te vragen. Wat ik gelukkig ook van heel veel mensen krijg en wat ik zeer waardeer! Ook mijn 5C mondstukje is voor mij een persoonlijke kwestie en voor mij het mondstuk wat het lekkerst speelt (3C dus niet). Dat open spelen is een ontdekking van de laatste tijd, ontstaan door geen aandacht voor houding en ademsteun of whatever van mijn 1e docent. Uiteraard probeer ik het minder te doen, maar helaas dat gaat zo ffkens niet, bovendien heeft het ook zijn voordeel van een mooie klank (en dat zeg ik niet van mezelf, maar ik krijg het wel te horen van anderen).

Citaat:
Ik zou een tweedehands Bach ML met 37 beker kopen, altijd goed. Voor iemand van jouw niveau is 't zinloos om 1000 verschillende toeters te proberen; dan loop je jezelf alleen maar gek te maken.
En een andere leraar zoeken.

Waarom zou ik nou weer een andere leraar moeten zoeken. Deze man heeft me de afgelopen aardig in niveau vooruit geholpen, en omdat ik dat vast wil houden en het enthousiasme is er, wil ik ook een trompet die over 5 jaar nog aan mijn wensen voldoet! Proberen en raad laten geven, kan mijn inziens geen kwaad. En met de meningen van anderen in mijn achterhoofd verder zoeken en een weloverwogen keuze maken. Kan dan nog steeds een standaard trompet kopen, maar heb ook wat anders geprobeerd. Maar blijkbaar denk jij daar heel anders over.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur