trompet.nl > forum > Toon onderwerp - automatische ontwaterklep
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tsja....
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010 16:52 

Theo van Kampen schreef:
Maarten van Weverwijk schreef:
... 380V-16A...

...Zou zomaar kunnen :D alleen heeft niet iedere tent krachtstroom...

Ik weet niet meer hoe het in Nederland zit (zoals je weet woon ik al bijna 20 jaar elders), maar hier komt de stroom met 380V het huis binnen en wordt dan in de meterkast naar 220V omgezet.
Iedereen heeft dus eigenlijk kracht-stroom, maar bijna niemand weet het.

Maar laten we weer terug gaan naar het onderwerp van de "Zever-klepjes". :wink:
MvW.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2010 10:34 

Weer even terug naar de JoyKey waterklep. Ik heb geprobeerd te analyseren hoe het ding eigenlijk werkt want dat wordt niet beschreven op de site. Je moet iets hebben dat een voldoende grote doortocht heeft voor de afvoer van water maar dat akoestisch dicht is want anderd beïnvloedt het de toon. Men heeft een soort filter bedacht dat opgebouwd is uit aan elkaar gesinterde kleine bolletjes die waarschijnlijk van brons zijn. Op zich een slim idee en uit de video die op de site staat van een hoorn die bespeeld wordt, blijkt het te werken.

Er wordt echter ook een video getoond waarin aangegeven wordt hoe je het filter moet vervangen. Waarom zou je het moeten vervangen? Dit kan geen andere reden hebben dan dat het verstopt raakt. Het condenswater is geen zuiver water maar bevat speekselbestanddelen en resten ventielolie. De kleine kanaaltjes in het filter zullen daardoor geleidelijk aan dichtslibben waardoor het systeem op een gegeven moment niet meer goed werkt. Nu stelt het vervangen van het filter niet veel voor maar het is toch niet fijn als dit elke maand zou moeten gebeuren. Het hangt ook van de prijs van de filters af of dit tot acceptabele onderhoudskosten leidt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2010 10:59 

wauw, ik ben het met je eens.
Maar opzich hoeft zo'n filter vervangen geen ramp te zijn...kan gewoon achter het invetten van buizen en de ventielolie geplakt worden als onderhoud dat af en toe moet gebeuren.

Maar aan de andere kant, hoeveel moeite kost het nou om zo af en toe even te ontwateren? en hoe vaak komt het nou voor dat je trompet begint te pruttelen op een hoogst onplezierig moment? Lijkt me een kwestie van even die klep open voor je aan die belangrijke noten begint...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2010 14:51 

Adriaan Kragten schreef:
...JoyKey...Het hangt ook van de prijs van de filters af of dit tot acceptabele onderhoudskosten leidt...

Kijk hier en oordeel zelf:
http://www.otto-horn.de/epages/298852.s ... ies/JoyKey
Ik zou de filtertjes gewoon 1 maal per jaar 5 minuten uitkoken in een 30% azijn, 70% water oplossing,
of even in de vaatwasser bij het bestek... :wink:

MvW.

Profiel  

Berichttitel: Re: automatische ontwaterklep
BerichtGeplaatst: 12 nov 2013 20:53 

Hey Allemaal,

Ik heb pas een nieuwe trompet besteld bij van laar waar standaard joykey waterkleppen opzitten.

Ik ken zelf niemand die deze waterkleppen gebruikt en/of er ervaringen mee heeft.

Zijn er mensen op dit forum die zelf ervaring hebben met de joykey waterkleppen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 16:59 

Ik denk dat die dingen razendsnel verstoppen door de "smurrie" die je instrument verlaat. (speeksel met resten van whatever, olie, etc.etc. )
Ze lijken ietwat op geluiddempers (monteurs kennen ze vast) voor ventielen te dempen bij perslucht schakelingen.http://www.aimfluid.com/pdf_files/persl ... empers.pdf

Maar ik vraag mij af .........lekt het ventiel geen lucht 8O
Ik kan mij voorstellen dat als er condens in het filtertje zit de weerstand vrij groot is. Maar als je vrijwel geen condens hebt moet het technisch gezien iets lekken.

En inderdaad telkens een nat kruis lijkt mij geen pretje :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2013 00:35 
Moderator

Die laatste zin... Daar kan ik zoveel foute opmerkingen op maken, dat ik niet weet waar ik moe beginnen... :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 nov 2013 16:50 

:D A dirty mind is a joy forever

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur