trompet.nl > forum > Toon onderwerp - automatische ontwaterklep
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 19:35 

Ik heb geen waterkleppen op mijn C- en Bes trompetten.
Gewoon even het 2e ventielbuisje er uit, condens door-blazen, 2e buis er in, klaar.
Of: ventielen één voor één indrukken en kort en hard lucht door het instrument blazen (beter zonder mondstuk). Het condens komt snel uit de beker.

Het went snel en 't instrument speelt beter, maar dat hoef je natuurlijk niet te geloven.

MvW.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 19:53 

Als een fabrikant een nieuw apparaat op de markt brengt dan zie je alleen het uiteindelijke resultaat en niet de research die werd uitgevoerd en de argumenten die gehanteerd werd om tot een bepaalde keuze te komen. De JoyKey met het metalen WaterWick filter mag er dan eenvoudig uitzien maar het is nog maar de vraag of dat werkelijk zo is. Tijdens de proefjes die ik uitgevoerd heb, is gebleken dat het gaatje dat normaal in een waterklep zit te klein is om het water alleen op zwaartekracht af te voeren. Je moet dus ook nog flink blazen en daardoor een drukverschil over het gaatje realiseren. In de JoyKey wordt een veel grotere gatdiameter gebruikt en dit betekent dat je het ding niet zo maar op je instrument kan monteren. Je moet de oude klep verwijderen, het gat opboren en een nieuwe klep op het instrument solderen. Daarbij wordt het water niet opgevangen en kan het op je muziek of je kleren lopen. Ik verwacht dan ook dat dit ding voor trompet geen succes zal worden maar misschien wel voor grotere instrumenten die veel meer last hebben van afkoeling door het grotere oppervlak en waar, zoals bij een hoorn, ook meer lussen in zitten waar het water zich in kan verzamelen.

In de winter zijn instrumenten ijskoud als je bij de zaal aankomt waar je moet spelen. Ik speel bugel en trompet en moet dan voor we beginnen twee instrumenten warm blazen wat niet leuk is om te doen en wat maar beperkt lukt omdat ze niet veel warmer worden dan de zaaltemperatuur als je er niet meteen op gaat spelen. Ik wissel bijna elk nummer van trompet naar bugel en elke keer moet ik het nieuwe instrument weer opwarmen. Juist als het instrument koud is wordt er veel condenswater gevormd en daarbij komt dat een koud instrument niet goed stemt. Ik geef toe dat het nog niet zo eenvoudig is om een instrument elektrisch te verwarmen als je er op speelt maar het is niet zo moeilijk om het instrument voor te verwarmen als het op de standaard staat. Ik ga volgend jaar met pensioen en ik zal eens kijken of ik dan iets kan maken dat een stroom lucht van 37 °C door het instrument blaast als het op de standaard staat. Met deze voorziening wordt de vorming van condenswater behoorlijk verminderd en je hoeft er niets voor aan het instrument te veranderen. Ik denk dat er een markt voor is, speciaal voor blazers die vaak tussen trompet en bugel wisselen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 20:50 

Adriaan Kragten schreef:
Ik ga volgend jaar met pensioen en ik zal eens kijken of ik dan iets kan maken dat een stroom lucht van 37 °C door het instrument blaast als het op de standaard staat. Met deze voorziening wordt de vorming van condenswater behoorlijk verminderd en je hoeft er niets voor aan het instrument te veranderen. Ik denk dat er een markt voor is, speciaal voor blazers die vaak tussen trompet en bugel wisselen.

Ik wens je daar veel succes bij. Mocht je er succes mee hebben, dan ben ik wellicht geinteresseerd. Tot die tijd neem ik de tijd om na het wisselen even snel mn toeter warm te blazen, kost me wellicht 20 seconden met de hand voor/in de beker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 23:05 

De op verzoek zojuist geplaatste reaktie van James Becker op TrumpetHerald:

"The motivation for Andrew Joy to develop these waterkeys in the first place was prompted by an incident involving a conductor that refused to wait for Andew to insert his F Horn slides before giving a down beat. Draining a Horn is much more involved than a trumpet, so you can see where it makes more sense for Horn players to take advantage of this new device.

Our first Joy Key client is a Horn student at Boston University, studying with Eric Ruske. He loves these keys and plans to have us install more than the two he already has."

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010 09:26 

Een standaard met verwarming d.m.v. warme lucht heeft niet alleen als voordeel dat het instrument voor het concert al op speeltemperatuur gebracht wordt maar dat het ook gebruikt kan worden om het instrument na afloop van het concert in een paar minuten mee droog te blazen. Dit voorkomt de vorming van redrot van binnen uit waardoor het instrument veel langer meegaat. Ik denk daarom dat er ook belangstelling voor zal zijn van mensen die alleen trompet of alleen bugel spelen.

Tijdens het spelen verloopt de temperatuur van ongeveer 37 °C bij het mondstuk tot iets hoger dan de kamertemperatuur bij de beker. Als je ditzelfde temperartuurverloop wilt realiseren tijdens het opwarmen, dan moet de lucht ook bij het mondstuk toegevoerd worden. Het lijkt het handigst om de standaard daarom zo te ontwerpen dat het instrument met het mondstuk omlaag staat en dat er aan de bovenkant een open ring zit waar de beker in valt. Het is te overwegen om een ring voor trompet en een ring voor bugel bij te leveren zodat één standaard voor twee verschillende instrumenten gebruikt kan worden. Het instrument wordt nog beter op temperatuur gebracht als de ventielen ingedrukt worden. Misschien is daar ook nog iets op te verzinnen.

Een standaard met verwarming moet voor ongeveer € 100 op de markt gebracht kunnen worden. Als je ziet wat mensen voor hun trompet of bugel uitgeven dan kan dit iets zijn wat over een jaar of tien algemeen gebruikt wordt.

Profiel  

Berichttitel: niet zo maar zó
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010 11:57 

Adriaan Kragten schreef:
Het lijkt het handigst om de standaard daarom zo te ontwerpen dat het instrument met het mondstuk omlaag staat

Nee man! Zo wordt de verwarmer veel te groot en is 't veel te moeilijk om 't instrument te pakken of weg te zetten, immers moet je dan 't instrument draaien en alleen dat al is een hele toer in bijvoorbeeld een krappe orkestbak. Bovendien is daar lang niet altijd tijd voor want 't kan zomaar 's gebeuren dat je meerdere wissels hebt binnen 1 nummer....
Volgens mij moet je meer denken in deze richting: je zaagt van een bestaande standaard van K&M de bovenkant eraf, onder in de standaard plaats je een gloeispiraal van een föhn en een geruisloze ventilator. Wel ook een luchtfilter plaatsen anders blaas je stof in 't instrument.
Omdat de beker voor een groot gedeelte over de standaard valt wordt die indirect opgewarmd door de warmteoverdracht zodat die altijd iets kouder zal blijven dan de leadpipe.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010 15:49 

Gewoon 380V-16A op de trompet zetten, dat moet de zaak wel even warm houden denk ik.

MvW.

Profiel  

Berichttitel: Tsja....
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010 16:03 

Maarten van Weverwijk schreef:
Gewoon 380V-16A ......

Zou zomaar kunnen :D alleen heeft niet iedere tent krachtstroom.....

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur