trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vervangen Bach strad 180ML43.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vervangen Bach strad 180ML43.
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 08:00 

Heren, alvast bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren tijdens de repetitie een Holton LT-101 uit kunnen proberen. Zoals ik al dacht is het een soepel spelende trompet met een warme klank. Hij gaat het echter niet worden. De klank is dermate rond en warm dat het wel erg hard werken wordt om de 1e stem boven de andere stemmen uit te laten komen. Wel vond ik dat hij in het hoge register beter blijft klinken dan mijn Bach. Wat Eric schrijft klopt ook wel. Een Bach klinkt goed in het hoge register. Het is echter zo afhankelijk van de vorm van de dag. Een mindere dag wordt, in ieder geval door mijn Bach, meteen afgestraft. En als amateur wordt ik toch regelmatig geconfronteerd met een mindere dag of periode door gebrek aan speeltijd.

Ook wat Theo schrijft kan ik me wel in vinden. Hoewel de Holton LT101 een licht gewicht is, heb ik toch het gevoel dat hij kwalitatief een mindere trompet is dan de Bach. Ik dacht dat dit wel zou meevallen omdat Holton toch een gerenommeerd merk is. Misschien is het alleen maar mijn gevoel omdat ik nog nooit een licht gewicht trompet heb bespeelt.

Zal toch verder op zoek moeten naar andere opties die me meer het " wouw" gevoel kunnen geven. Hierbij zal ik zeker een Yamaha 6310 Z mod. Bobby Shew eens proberen. Ik kan ook een LeBlanc T357 (Sandoval) trompet voor een leuke prijs aankomen. Is dit misschien iets? Ik ben totaal niet bekend met het merk LeBlanc. Ik weet dat Holton onderdeel is van LeBlanc. Hebben deze dan ook dezelfde red rot problemen zoals de Holtons?
Ik weet dat je de trompet moet uitproberen om voor jezelf een goed oordeel te kunnen vellen. Ik ben echter van mening door eerst jezelf te informeren je een aantal trompetten al kan elimineren waardoor je niet telkens een verkoper hoeft lastig te vallen. Het liefst probeer ik een trompet in alle rust thuis uit en bewaar dit dus voor de echte twijfel gevallen, of te wel potentiële kandidaten.

Ik hou me aanbevolen voor andere opties/suggesties. BVD

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 11:17 

Ik zou ook eens de Bachs proberen vanaf serienr. 646..... Die spelen toch weer een heel stuk beter. Ze schijnen een paar belangrijke aanpassingen te hebben gedaan waardoor ze weer de kwaliteit hebben van jaren geleden. Zie hieronder enige uitleg:

http://www.kesslermusic.com/blog/?p=36

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 17:42 

Vanmiddag weer diverse trompetten uitgeprobeerd. zoals:
Kanstul 1600 (± 5 jaar oud)
Stormvi Elite (nieuw)
Schilke B5 (15 jaar oud)
Yamaha YTR 8310Z (± 3 jaar oud)
Yamaha Xeno 8335 (nieuw)

De Stormvi en Kanstul vielen al snel af. Te hard van klank en leken teveel op mijn Bach. De Schilke en Yamaha YTR 8310Z (Theo: lijkt deze op de 6310Z?) komen bij mij een heel eind in de richting naar wat ik zoek. De Schilke heeft de mooiste klank en de Yamaha speelt het makkelijkst. Toen ik dit tegen de verkoper vertelde liet hij mij blazen op een Xeno 8335 trompet. Dit was inderdaad een goed compromis tussen die twee (denk ik). Het enige probleem was dat ik door het vele blazen van de laatste dagen geen goed oordeel meer kon vellen over de kwaliteit van de Xeno, mijn lippen lagen op mijn knieën. Weer een teken dat ik moet werken aan mijn blaastechniek en dat niet alles aan het materiaal te wijten is. Ik wil de Xeno zeker nog een keer, op een betere dag, uitproberen. Ik zag dat jullie ook een H.v.Laar hebben voorgesteld. Zijn deze niet te duur voor een armlastige amateur? Dit lijken mij meer trompetten voor de beteren onder ons waar ik mezelf zeker niet toe reken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010 18:05 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: een of anders
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 09:16 

MSLT schreef:
.......Yamaha YTR 8310Z (Theo: lijkt deze op de 6310Z?) komen bij mij een heel eind in de richting naar wat ik zoek.....

De boring van de 8310Z -en dus ook die van de 6310Z- is een stuk kleiner dan die van de andere trompetten die je hebt geprobeerd. Gecombineerd met zijn grote beker heeft dat een trompet opgeleverd die en verrassend makkelijk speelt en een mooie warme klank geeft.
De 6310Z sprak mij wat meer aan, maar er zijn hier op dit forum ook lieden die juist weer de voorkeur geven aan de 8310Z; de verschillen zijn eigenlijk marginaal.
Als amateur ben je altijd op zoek naar het instrument dat 't makkelijkst speelt -althans, als ik voor mezelf mag spreken- in combinatie met de sound die je op dat instrument wilt maken.
Op de M boring Bobby Shew modellen heb ik met plezier enige jaren gespeeld ware 't niet dat hun warme klank me steeds meer tegen begon te staan, vandaar dat ik nu op een Conn 22B Victor -die een vergelijkbare boring heeft maar een stuk helderder klinkt- mijn ding placht te doen.
Als je als amateur niet beschikt over een embouchure van schokbeton kan je instrumenten met een ML boring en een 72-achtige beker beter links laten liggen. Die instrumenten klinken wel fantasties, alleen heb je daar geen reet aan als je na een half uurtje op apegape ligt.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: een of anders
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 10:26 

Theo van Kampen schreef:
Als je als amateur niet beschikt over een embouchure van schokbeton kan je instrumenten met een ML boring en een 72-achtige beker beter links laten liggen. Die instrumenten klinken wel fantasties, alleen heb je daar geen reet aan als je na een half uurtje op apegape ligt.

Ik denk dat dat iets te algemeen gesteld is. Op een M boring moet je ook maar net kunnen en willen spelen. Voor sommigen is de hogere weerstand van zo'n kleinere trompet juist een reden om na een uur op apegape te liggen.

Ik denk dat een ML-trompet met een niet te zware 72-achtige beker voor heel wat mensen de efficiëntste keus is.

Om iets extreems te noemen: ik houd het op een XL-boring heel-wat-groter-dan-72-beker langer vol dan op een 6310Z, en mijn embouchure is verre van schokbetonachtig.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel: B.A.M.
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 11:34 

Roel schreef:
mijn embouchure is verre van schokbetonachtig.

Is dat zo Roel? Iemand die lead trompet kan spelen heeft volgens mij toch meer in huis qua embouchure dan de gemiddelde amateur die voor iedere noot moet vechten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010 11:53 

Ik heb jaren geleden een Bach 72ML lichgewicht gehad en die had ik nooit weg moeten doen. Die speelde heerlijk en was absoluut niet te groot voor deze amateur. de standaard gewicht 72ML schijnt echter wel zwaarder te spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur