Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Mike Mevissen
|
Berichttitel: Es/D trompet Yamaha 6610s en Stomvi Elite Es/D Trompet Geplaatst: 03 dec 2003 13:42 |
|
|
|
Hallo allemaal,
heeft iemand ervaring met een van bovenstaande Es/d trompetten, welke is de betere (afgezien van het prijsverschil).
Ik wil namelijk 1 van beide kopen. Mijn gevoel is dat de Yamaha een iets bredere klank heeft in alle registers waardoor hij in de hoogte iets minder aanspreekt vanaf een b genoteerd. Terwijl de Stomvi in het minderregister een beetje dof klinkt en juist in de hoogte vrij scherp en goed aanspreekt waardoor de hoogte een iets kleiner probleem vormt
Wat is de best optie?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2003 14:04 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
|
Volgens mij kun je je beter niet teveel vastbijten op deze 2 trompetten, je kunt je beter breder orienteren over alles wat er wordt aangeboden (Schilke, Bach... om maar eens wat te noemen) en dan gaan uitproberen welke het beste speelt voor jou.
Ikzelf speel nog geen Estrompet (hopelijk binnenkort) dus ik kan je niet adviseren over welke het beste is van deze twee.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2003 15:27 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Wat betreft de es/d tptten vind ik Stomvi mooier qua klank. Maar Yamaha maakt zo'n ding met vier ventielen... is toch wel erg handig...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2003 16:01 |
|
 |
| Moderator |
|
|
dan zou ik voor de B&S kiezen, die is stukken goedkoper, stemt beter en is erg flexibel inzetbaar.
Het korte model van Yamaha is best ok maar ik hoor vaak verhalen dat hij lastig is met intonatie. De Stomvi ken ik niet dus kan ik niet over oordelen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 dec 2003 16:11 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Uit de twee keuzes die je ons voorlegt, zou ik kiezen voor de Yamaha. Als ik je nog een suggestie mag doen: De Kanstul Custom Es/D trompet. Heeft een mooie grote vaste beker en een setje extra pompen voor het veranderen van stemming. Geen gedoe met extra bekers dus. Spreekt goed aan, mooi groot geluid, goede stemming. Ik heb er zelf geen, maar heb al verschillende exemplaren mogen lenen van collega's en m'n leraar (destijds). Ze speelden allemaal heerlijk, waardoor ik toch wel kan zeggen dat de kwaliteit en consistentie van Kanstul wel goed zit. De prijs? Valt ook wel mee geloof ik.
Jeroen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Mike Mevissen
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2003 10:57 |
|
|
|
Marnix, wat bedoel je precies met "flexibel inzetbaar". Op welke noten heeft de yamaha intonatieproblemen? Welke B&S heb jij en hoe duur is die dan. De Yamaha kost rond de 1750 euro en de stomvi 2200. Welke hoogte is zonder problemen haalbaar (afgezien van speciale mondstukken en ervanuitgaande van geschikt embrouchure)
Jeroen, waarom kies je precies voor de Yamaha en niet voor de stomvi. Die Kanstul lijkt wel aardig echter heeft wel een vrij ruime boring en beker. Dit is misschien goed voor de klank maar is dit ook goed voor het uithoudingsvermogen als je stukken als Excalibur en Goodnight Sarajevo achter elkaar moet spelen?
De yamaha heeft namelijk een m boring met een 4.75 bell (warme klank)
De stomvi heeft ook een M(L) boring met een 4.75 bell welke wel langzamer uitloopt dan de yamaha (spitsere klank, spreekt goed aan in de hoogte, een beetje mat in het tussenoctaaf)
Bij het spelen van muziekstukken komt de "es karakteristiek" iets meer ten uitdruk bij de stomvi, de yamaha mengt beter?
Ik heb nog geen keuze gemaakt erg lastig........
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2003 12:43 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
|
De hoogte die je (ik) haalt op een Estrompet is (bijna) hetzelfde als die je haalt op een gewone Bestrompet. Alleen een Estrompet heeft een andere klank en daarom wordt hij gebruikt in orkesten (fanfare?) om de trompetsectie in de hoogte wat te versterken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2003 13:14 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Met flexibel inzet baar bedoel ik dat hij voor zowel het fanfare orkest als haydn en dat soort stukken geschikt is. B&S kost 1400 euro en heeft een vrij ruime boring. Hoogte en uithoudingsvermogen moet je in hoofdzaak zelf trainen. De trompet kan alleen maar de noten ten gehore brengen die jij speelt. Hooguit kan hij wat tegenwerken en dat doet de B&S zeker niet. De Yamaha heeft met name onderin stemmingsproblemen (dit is mijn ervaring).
|
|
| Omhoog |
|
 |