trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet lakken. Wat kost het
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 22:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: trompet lakken. Wat kost het
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 09:48 

Ik heb via via voor een Prikkie een Getzen Eterna uit 1983 op de kop weten te tikken. Hij speelt prachtig, maar hij ziet er niet meer uit. Meer dan 50% van de lak is er vanaf. Weet iemand wat het ongeveer kost om hem weer te laten lakken (zilverkleurig)?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 17:48 

Niet doen, gewoon doorspelen.
Of helemaal ontlakken en polijsten als je hem shiny wilt hebben.

Profiel  

Berichttitel: botervloot
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 21:53 

Ehh, ik denk dat je niet 'lakken' bedoelt maar 'verzilveren'. Om te weten te komen wat 't verzilveren van een trompet kost kan je gewoon even met Pfeiffer in Rijswijk bellen. Die kunnen 't je zo vertellen.
Maar ook in dit geval zou ik de wijze raad van Delano -gedeeltelijk- opvolgen: niks aan laten doen, gewoon lekker op spelen.
Een instrument van krap 30 jaar mag er best uitzien als een instrument van krap 30 jaar.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2010 23:35 

ik wil geen spelbreker zijn, maar op zich is ongelakt niet heel erg gezond. En bovendien een laklaag (of goud of zilver) beschermt het instrument beter tegen zweet, en je lichaam wordt tegen kopervergiftiging beschermt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 08:39 

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand serieus kopervergiftiging oploopt door een instrument vast te houden... Kan je dit ergens aan staven Marnix? De lak vliegt namelijk van mijn trompet af als ik er naar kijk, en ik ben niet van plan daar wat aan te laten doen.

ff google-en:

Lange-termijn blootstelling aan koper kan irritatie veroorzaken aan de neus, mond en ogen en het veroorzaakt hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid, overgeven en diarree. Opzettelijk hoge opnames van koper kunnen schade aan de lever en nieren veroorzaken en zelfs de dood als gevolg hebben. Het is nog niet duidelijk of koper kankerverwekkend is.

Er zijn een aantal wetenschappelijke artikelen die erop wijzen dat er een verband is tussen een langdurige blootstelling aan koper en een afname in intelligentie bij adolescenten. Of dit iets is om ons zorgen over te maken, zal verder onderzocht moeten worden.

Dat laatste is wel herkenbaar bij menig kopermuzikant :lol:

Maar dit artikel gaat over daadwerkelijk inademing, en in grote hoeveelheden binnenkrijgen van koper. Niet door vasthouden. Volgens mij kan het echt geen kwaad, en zeker niet zolang je handen niet groen worden.

http://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/cu.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 09:11 

Ik kan me dat ook niet voorstellen, zo overweldigend groot zal die koperopname via je handen niet zijn lijkt me.
En....een trompet bestaat niet voor 100% uit koper want messing is een legering van koper en andere metalen.

Die link van gonzo geeft aan dat je al naast een fabriek moet wonen, wil je meer koper in je lichaam hebben.

Valt denk ik wel mee dus

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 13:51 

Zo lang je de trompet niet dagelijks aflikt zal het wel meevallen met die kopervergiftiging. Een trompet is inderdaad gemaakt van messing (legering van koper en zink). Lakken kan voor € 70,00, maar de grote kosten zijn het ontlakken, schoonmaken en ontvetten. Dan kom je al snel op € 300,00.
Voor zo'n oude toeter...
Ook wordt beweerd dat lak de klank negatief beïnvloed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 15:26 

Als het nu een oud barrel van chinese makelij was, zou het dat inderdad niet waard zijn. Maar een Getzen Eterna 900 uit 1983, is natuurlijk veel meer waard. Als je nu een nieuwe koopt betaal je tussen de 2500 en 3000 euro.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat met lakken en "verzilveren" hetzelfde was, maar dat si blijkbaar dus niet zo. Ik heb vandaag even met Adams gebeld, en zij tellen 345 euro exclusief BTW. Maar dan wordt ie dus blank gelakt, begrijp ik nu. Het liefst zu ik hem zilverkleurig willen hebben, maar dat zal dan wel weer een beetje duurder zijn.

BTW, zelf ontlakken, hoe doe je dat?

Nog een opmerking over het beïnvloeden van de klank. Nu is ongeveer 50% van de lak eraf, dus klinkt hij door het ontbreken van deze lak natuurlijk niet zoals ooit geklonken heeft. Daarom lijkt het mij logischer om te zeggen dat het laten lakken in dit geval de klank ten goede komt

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur