trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kanstul 103 LB trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kanstul 103 LB trompet
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 11:25 

delano schreef:
Heeft iemand hier enige praktische ervaring met deze trompet en/of heeft iemand deze voorhanden zodat hij geprobeerd zou kunnen worden? (schijnt ideale jazztrompet te zijn EN hij kost bij Thomann maar 1149 euro in laquer en 1299 in silver).
http://www.kanstul.com/detail.php?pass_ ... nt=Trumpet

Je schrijft "het schijnt" een ideale jazztrompet te zijn...
Ik heb de site even bekeken en heb het niet zien staan, heb ik niet goed genoeg gezocht,
of is dit jouw eigen interpretatie ervan?
Ik las wel dat de verkoper dit model o.a. de kwalificatie's "volle sound" en "goede projectie" geeft,
en dattie daardoor heel geschikt is om ermee buiten te spelen.
Maar maakt deze eigenschappen 'm daardoor een ideale jazztrompet?
Dat is toch sowiso een twijfelachtige term?
Wat een trompet geschikt maakt voor jazzmuziek is toch persoonlijk?
Zo eendimensionaal is jazztrompet spelen toch niet?
Kortom; wat een fabrikant ook allemaal beweerd over een instrument,
maak je eigen afweging betreft klank en weerstand en projectie etc...
Jouw belang is niet hetzelfde als die van hen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 13:57 

Deze trompet kom je redelijk vaak tegen in diverse fora (TH, TM, Trompetenforum).
Hij wordt ook wel eens een soort "secret" genoemd. Ook zijn er 5 reviews van op Brassreview.com
Ik vermoed dat hij zich een beetje gedraagt als een zware trompet qua klank, dus echt dark, een soort zware Wildthing, zie hieronder uit TH:

Yes, I picked up a Col 103 a few months back for two reasons: I have great respect for Kanstul horns (and vintage Olds horns for that matter), plus a local music store manager told me that the Col 103 is identical to the Wild Thing trumpet.

I promptly told him that based on what I have read and have seen, the Col 103 was not at all a Wild Thing, although there may be a few similarities here and there as in bore size, shape of bell, Kanstul heritage, etc. But he emphatically swore that is was the identical horn and that I shouldn't buy into the marketing mumbo jumbo, and he was a real horn sales professional and I wasn't, so 'get yer head screwed on right, it is indeed a Wild Thing' titled Col 103 purely for branding and channel reasons.

Well I will cut to the chase. First of all, the Col 103 is a really good trumpet. Second, I have since returned the Col 103 and picked up a Kanstul 610 as my second horn (and my son's first stringer). As for the play of the Col 103: well I haven't played a Wild Thing, but I own a Callet Jazz and I can tell you the Col 103 is a bit stuffy, very heavy and has a huge, HEAVY metal bell that is a little hard to light-up above high C. Again, it is a fine trumpet that plays in tune with a HUGE tone that cannot be overblown. But based on my experience (and I must admit not having ever played a Wild Thing) I defer to Tom Turner, Flip and the others who have explained in details how the Col 103 differs. It does play different than any horn I ever played before, and plays nothing at all like the Callet Jazz.

Now finally, how do a Kanstul 610 and a Col 103 compare? I think the 610 has a fairly Bach37-like sound (I mean that in a positive way, very classic, rich trumpet tone), has great intonation, projects well, can be lit up like crazy in the upper register, can be easily overblown much like an Olds Ambassador, and is a very nice all-around horn. The Col 103 takes a lot of air (although I wouldn't worry about that if you blow efficiently and play the right mouthpiece), has a HUGE broad sound, has a very much heavier bell that you can never make sound edgey, and really is not the horn you would ever try to get a commercial or sizzling lead sound on. Where the 610 is somewhat dark, warm and has focused projection, the Col 103 is warm with complex overtones and a broader, more diffuse sound. Slab a deep mouthpiece on it and you will sound like a bone player

Bottom line, they are both very good horns but beware the abnormally heavy and large bell on the Col 103, you may not like it.

P.S. My 610 is in lacquer, the Col 103 was in Silver but I tried a lacquer one and couldn't notice much diffference.

Jeff

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 15:07 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 15:49 

erikveldkamp schreef:
Dus nogmaals, waarom is ie ideaal voor jazz?

Ik heb helemaal niets met grote toeters met extra grote boringen. Naar mijn smaak maak je jezelf daar alleen maar onnodig moeilijk mee. Zeker als je nog niet zo'n sterk embouchure hebt. Je blaast je dan helemaal kapot na verloop van tijd.

Tja, dat is inderdaad een smaakkwestie. Ik heb geen sterk embouchure, dat wil zeggen: ik moet er hard voor werken om het in vorm te houden. Bij mij maakt het qua uithoudingsvermogen echter niks uit op welke boring ik speel. Alleen het geluid wordt meer naar mijn smaak hoe groter ik speel. Als je zo een beetje rondstruint op de Amerikaanse fora vind je daar wel meer mensen waarbij het zo werkt.

Ik speel nu op een trompet met een boring van 12 mm, dat is meer dan 0,472", en ik speel er gemakkelijker op dan op mijn Van Laar B7, die een boring heeft van 11,7 mm, ongeveer 0,461".

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 16:56 

Voor alle duidelijkheid: ik heb een post van meen ik TH, waarin over de K 103 werd gesproken over "the little secret of jazztrumpeters", omgezet in "schijnt enz.".
Ik zie nu dat ik enigszins heftige reacties ontvang met de strekking van waar ik het lef vandaan haal de ideale jazztrompet te willen definieren. Nu, dat was in ieder geval niet de bedoeling. Eigenlijk vind ik het iets avontuurlijks hebben als zo'n relatief goedkope marchingtrompet opeens multifunctioneel zou kunnen zijn.
Verder ben ik bang dat er toch wel een behoorlijke consensus bestaat over wat de ideale jazztrompet is: de largebore Martin Committee. Niemand kan dat ding ook nabouwen, dat zegt wel wat (gezien de prijzen die die dingen opbrengen in afgeragde staat). Verder heeft Erik in beginsel wel gelijk als hij stelt dat je als niet volgroeide trompettist van de largebore's beter af kan blijven. Zelf heb ik het vermoeden dat het slopende aan grote toeters niet zozeer in de boring zit dan wel in de bell. Zo ging ik kapot op de 38B maar paste de 36B me als een maatschoen. Mijn Yamaha 6345G is een kleine largebore (met 0.462) maar voelt helemaal niet groot aan door de kleine en relatief nauwe beker. En eigenlijk speel ik het liefst op mijn largebore 80A met de beruchte 0.485 boring (en behoorlijk ruime beker). Inderdaad duurt het niet heel erg lang maar daarna voel ik me altijd sterker. Een soort krachttraining.
Verder zouden largebore-instrumenten op een bepaalde manier efficienter kunnen zijn: als je met name het lage en laag-middenregister bottompower wil geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2010 17:10 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2010 10:15 

Ik begrijp dat ik me op dun ijs begeef maar met bottompower bedoel ik iets wat ik vind dat Sandoval heeft op de Wild Thing maar dat klankbeeld komt bij mij vandaan van het volgende filmpje. Het orkest is van Paul Weston. De trompettist? Harry James?
Ik heb deze plaat al krap 50 jaar in mijn bezit (op 78-toeren):

http://il.youtube.com/watch?v=fQBQ2YE1b ... re=related

solo na 1 min 20

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2010 11:09 

...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur