trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugel, trompet... (update)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2003 13:39 

JeroenJongeling schreef:
Hebben we hier trouwens hobbyïsten met een L bes trompet?

Volgens mij is de Hub van Laar die ik heb een L. Vind het geweldig spelen. Ik heb altijd op Courtois bugels gespeeld, en dat zijn ook van die dingen waar erg veel lucht in gaat, dus ik vind het alleen maar prettig. Had laatst het topmodel van jupiter te pakken (een ML), en ik had het idee dat wanneer ik wat harder blies, ik het ding gewoon recht speelde.... :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2003 20:07 

Ik heb wel een cornet (Besson Sovereign 928) maar dat is standaard L geloof ik.
Toch heb ik het gevoel dat ik gewoon te veel lucht heb voor dat ding.. alsof het niet weg kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2003 20:47 

L bes cornet ook goed? (Besson Sovereign 11.84 )
In mijn ontwetendheid duurde het een aantal jaren voor ik erachter was dat ik een L had gekocht, slecht van de verkoper natuurlijk.
Dit verklaarde gelijk waarom het mij in het begin veel moeite koste om er echt lekker op te spelen.
Op een dag heb ik een gesprek gehouden met de cornet en hem voor de keuze gesteld jij de baas of ik de baas of je vliegt eruit.
Het heeft er lang om gespannen wie het won maar uiteindelijk blaas ik hem recht als het moet.
Heeft iemand iets aan deze ervaring? Zo niet toch een leuk echt gebeurt verhaal. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2003 08:48 

Ben al jaren amateur ( 8) ), en ik speel al jaren op een Schilke X4 (XLarge bore, Large Bell). Letterlijk vanaf de eerste noot een verademing.
Ook wel eens op een large bore Bach geblazen, en daar was geen lucht doorheen te krijgen, terwijl een ML Bach van mijn vereniging het prima deed, echter met een duidelijke bovengrens qua volume. Exemplarisch is er dus ook veel verschil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2003 14:07 

Ik heb een vraagje? Ik bespeel al een aantal jaren een bes trompet bij de fanfare. Het lijkt me leuk om cornet te spelen of zelfs bugel wat raden jullie me aan? :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2003 15:09 

Citaat:
Ik heb een vraagje? Ik bespeel al een aantal jaren een bes trompet bij de fanfare. Het lijkt me leuk om cornet te spelen of zelfs bugel wat raden jullie me aan?

Gewoon trompet blijven spelen! :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2003 15:23 

Het kan allebei. Als je in de HaFa/Klassiek hangt is de combinatie trompet/cornet het handigst. Dan zorg je voor een goeie cornet erbij en hetzelfde mondstuk, maar dan met cornet stift. Hoef je ook niet op zoek naar een nieuw mondstuk. Zit je richting Licht/Jazz is een bugel een fijn bij instrument. Bugeltje scoren, mondstuk erbij zoeken en spelen maar. Met een bugel erbij kun je ook nog eens extra werk verzetten in een fanfare (als je normaal in een harmonie zit bijvoorbeeld). Wat je wilt dus..it's up to you.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2003 16:33 

Bij het kiezen van een mondstuk moet je wel goed stilstaan bij het karakter van het instrument! Een cornet heeft een ronde, egale klank, kies daarom voor een diep mondstuk. Met een trompetmondstuk verander je de klank zondermeer in een straaljager, en doe je het instrument geweld aan!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur