Als je met meer lucht(druk) tegen je lippen aanblaast dan gaan de lippen sneller trillen. Dat hoef ik niet te bewijzen, dat doet de natuur. Als je een kraan verder open zet dan gaat komt de straal verder. Ik snap niet waarom ik dat moet bewijzen. Je houdt dus de lipspanning of lipcompressie constant en blaast harder. Het nadeel is bij alleen maar harder blazen dat het volume ook groter wordt. Daarom wil men in de hoogte vooral meer luchtsnelheid, dan gaan de lippen sneller trillen en blijft het volume min of meer gelijk. Dat jou dat niet lukt wil niet zeggen dat de theorie niet klopt.
Dat je automatisch meer lipspanning/lipcompressie gebruikt als je harder blaast is alleen maar goed. Dat "bewijst" mijn verhaal dat de lippen vanzelf wel meedoen met het luchtverhaal.
Citaat:
BE heb je, maar ken je net zo min, sorry dat ik het zeg, maar uit niks blijkt dat je ook maar iets doorhebt van het concept van BE.
Je hebt gelijk, ik snap helemaal niets van BE omdat het boekje zo ingewikkeld is dat het concept niet te begrijpen is....(kuch, kuch)
Citaat:
Ik hoop het in iedere geval niet
Van die opmerking begrijp ik niets. Als iemand gebaat is bij jouw luchtcompressie verhaal zeg ik toch ook niet dat ik hoop dat niet iedereen hier baat bij heeft. Hopelijk wel, dan schrijf je het niet voor niks.
Mijn opmerking is dubbel : Ik hoop niet dat trompettisten BE nodig hebben als onmisbare schakel en ten 2e zie ik weinig in boekje BE. Er staan wel een paar goede oefeningen in, maar ik vindt het hele concept (wat ik ervan begrijp) te overdreven en maar de halve waarheid vertellen. Daarom verwijs ik naar mijn andere commentaren. Dat BE bij jou en andere wel werkt verklaar ik uit het feit dat je nu niet meer verkrampt en misschien tegen jouw natuur in speelt. Dat je tijdens een optreden die ontspanning dan toch niet vast kunt houden zegt mij genoeg over dat je de lippen niet bewust kunt sturen, of indirect de goede richting op kunt sturen zoals BE probeert te leren.
Het gaat verder niet om MIJN luchtcompressie, ademhaling of ademsteun, ik zeg niet dat iedereen dat nodig heeft zoals een lead dat gebruikt. Tenzij iedereen (goed) lead wil spelen, dan kun je niet zonder. Ik ging in 1e instantie alleen maar in op jouw compressie verhaal, daar had ik iets meer gedetailleerde informatie over.
Over de lippen zeggen veel bekenden dat je je niet zo moet focussen op het embouchure, dat levert alleen maar problemen op, ik verwijs naar Claude Gordon, Don Jacoby, Arnold Jacobs, Bill Adam, jijzelf, eva.
Dat wil niet zeggen dat je je embouchure niet traint/stuurt door je normale oefeningen te studeren. Er is veel studie voor nodig om je embouchure onder controle te krijgen, alleen ik denk niet dat je in 1e instantie extra moet focussen op de specifieke bewegingen van de lippen. Wel op een constante luchtstroom.