erikveldkamp schreef:
Ik neem dus aan dat je naast BE ook andere boeken gebruikt om de andere technieken en muzikaliteit te bevorderen.
Zeker. De meesten hebben het BE boek niet eens.
erikveldkamp schreef:
Wat ik bijv. erg beperkt vind is zijn benadering van het hoge register. Hij heeft het alleen maar over dat je luider moet spelen als je hoger komt. Ik heb geen oefeningen gevonden waar je zachter moet gaan spelen als het hoger wordt. Daarvoor is namelijk veel meer ademsteun vereist en veel meer controle over het embouchure. Zo zegt hij ook op blz 124 dat het hoge register meer volume nodig heeft (of blz 118 #12). Het hoge register heeft snellere lucht nodig, niet meer lucht massa, dat heeft meer met de dynamiek te maken. Dus als je dan toch een embouchure boek schrijft, geef dan het complete plaatje.
Je hebt gelijk over dat zachte aspect. De opzet is vooral om de basis voor een hoog register te ontwikkelen. Je kunt minder snel dingen fout doen of forceren als je goed doorblaast. Het heeft twee kanten. Zoals je zelf zegt traint het je spieren beter, maar het ontlast tegelijkertijd je chops, omdat je die trompet van je af blaast, i.p.v. in je lippen schroeft. (Je drukt altijd wel wat, maar je weet vast wat ik bedoel.) Je lippen worden gedwongen om weerstand te bieden aan de lucht. Voor het aanleren van een bruikbaar hoog register is dit handiger dan zacht hoog leren spelen. Dat is wat mij betreft een volgende stap.
Ko